Gå til innhold

Gravidtråd

Barbarella og froskebarna

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne samle oss her på en tråd slik at det blir litt mer oversiktlig.

Hvordan går det med dere gravide? Klarer dere å glede dere over å være gravide, eller er det bare bekymringer?

For min del har jeg klart å gå inn i en nøytral sone for tiden (i stedet for full panikk). Har ikke noe som helst forhold til at det er en baby i magen min, det får komme når jeg evt. kommer over i 2. trimester. Ser vel egentlig bare på graviditeten som noe jeg må komme meg gjennom, i hvert fall 1. trimester. Bare 3 uker igjen for min del nå! Er 9+2 i dag. Ny ultralyd om 8 dager.

Noen ganger skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde den naiviteten jeg hadde første gang jeg var gravid! Det falt meg ikke inn en gang at det skulle gå galt...

Fortsetter under...

Hei og hallo :)! Jeg vet ikke akk hvor langt jeg er men et sted i uke syv. Har hatt 3 Hcg målinger som har vært veldig fine. Bekymrer meg likevel så jeg blir helt tullete. Idag har jeg vært litt mindre kvalm, men desto mer trøtt. Beina er som bly og jeg orker ingenting. Heldigvis har jeg verdens beste jobb hvor jeg bestemmer arb dagen min selv og snart ferie. Men det er et tankevirrvarr uten like. Skal på UL neste uke , onsdag , men tror ikke det vil hjelpe stort siden jeg så liv på min forrige MA for at det så var dødt en og en halv uke senere. Lurt med en gravidetråd!

For min del har det vært en berg og dalbane med følelser. Hadde noen dager hvor jeg hadde negative tanker om hvordan det skal gå denne gang og kjenner mye etter symptomer. Slitsomt! Uff! Det hjelper å gjøre ting som kan få en i andre tanker. Har en mer nøytral holdning til graviditeten nå. Tenker at det ikke er noe jeg kan få gjort med det uansett. Symptomene varierer og det er ingen fasit på om det går bra eller ikke. Det hjelper også å tenke på at jeg får god oppfølging og har en dyktig lege som følger meg opp. Likevel vil jeg ta flere hcg prøver, og er veldig usikker på når jeg bør ta UL. Hva mener dere? Hadde tenkt i uke 6+4 dager, men er redd det kan være tidlig. Det vil være utrolig vanskelig hvis jeg ikke ser noe fordi det er tidlig :/

Gullis - da skal vi ha ultralyd på samme dag! Jeg er helt med deg på det med å ikke bli beroliget lenge etter ultralyd. For hver ultralyd (har hatt en i uke 6 og en i uke 8) har jeg blitt kjempeglad der og da, og så etter en dag eller to har jeg gått inn i zombietilstanden igjen. Har også mistet senere enn dette, så det hjelper ikke stort. Men det er også veldig fint å vite at sjansen for at det skal gå bra øker betraktelig for hver ultralyd som viser at alt er bra. Og jeg hadde ikke klart meg uten, for tanken på å gå rundt med et dødt foster i ukesvis (7 uker på det verste for min del) er uutholdelig.

Lykkefrø - jeg synes også det hjelper å gjøre ting som kan få meg i andre tanker. Helst ett eller annet hjernedødt... Jeg er sykmeldt for tiden, og synes det hjelper mye, men nå er sykmeldingen gått ut og vi må vurdere hvordan jeg skal gjøre det de neste to ukene. Jeg håper jeg får fortsette å være sykmeldt, for jeg er så kvalm... Besvimte på mandag også.

Jeg hadde første ultralyd da jeg var 6+3, og da fikk jeg se hjerteslag. Men det er klart det er jo i grenseland og du kan jo risikere å bli mer bekymret en beroliget av det... Hvor sikker er du på menstermin? Hvis det er veldig usikkert ville jeg nok ha ventet litt lenger, men om du er sikker på når du hadde eggløsning så tror jeg at jeg ville ha hoppet i det 6+4. Selv hadde jeg både brukt eggløsningstester og tempet, så jeg var rimelig sikker på eggløsning.

Ha en fin dag! :-)

Jeg er 50% sykmeldt fortiden. Ser det an hvordan formen blir og hva som blir behovet etterhvert. Skal høre med fastlegen om hun kan måle hcg nivået. Dersom hun kan gjøre det, vil jeg vente med UL til uke 8 (utvendig UL) (hvis jeg klarer...) Jeg er litt skeptisk til innvendig UL, selv om jeg ikke har noe grunnlag for det. Er bare redd det skal skade. Det er jo et stort instrument som blir rotert inni der, og noen ganger kan det gjøre vondt.

Gullis, er det din første UL? Du vil da være i uke 8, eller?

Barbarella, takk for svar. Jeg brukte eggløsningstest, så hjerteslag bør være synlig i uke 6+4 dager dersom det har utviklet seg normalt. Jeg venter til jeg har snakket med fastlegen, før jeg bestemmer meg.

Har dere fått målt hcg nivået hos fastlege?

Krysser fingrene for oss alle, og håper dere får se at alt er i sitt skjønneste orden på UL på onsdag. Hold oss oppdatert :-)

Tror ikke du trenger å være redd for innvendig ultralyd. På forrige ultralyd jeg var på (uke 8) drev han og poket livmoren min for å få fosteret til å bevege på seg. Han hadde vel ikke gjort noe sånt dersom det var noe som helst fare for å skade fosteret...

Har du snakket med legen ennå og fått høre hvordan det blir med hcg-målinger og ultralyd?

Jeg har all min oppfølging hos en gynekolog, og han bestilte hcg-prøver til meg.

Får du bare en ultralyd?

Gullis, lykke til i morgen!

Annonse

Pga ferie får ikke fastlegen målt hcg nivået :-( Der jeg i utgangspunktet får oppfølging stenger også i sommer, åpner ikke før i august. Klarer ikke å vente, så det blir innvendig UL på fredag hos privat gyn. Det er dyrt, men verdt det. Håper så inderlig at jeg får se hjerteslag da......

Barbarella du er heldig som får all oppfølgingen fra samme lege.

Lykke til i morgen :-)

Skjønner godt at du ikke klarer å vente! Det hadde ikke jeg heller.

Masse lykke til på fredag, hold oss oppdatert!

Jeg kom akkurat hjem fra ultralyd, og alt var kjempefint. Babyen målte 3,56cm / 10+4, og jeg er 10+3, så det er jo helt perfekt. Den bevegde masse på armer og bein, og vi kunne til og med se fingrene tydelig! :-) Tårene rant... Nå bør jeg vel begynne å tro på at det skal gå bra. Ny ultralyd om to uker, da er jeg over 12 uker så om alt er bra da må jeg kunne slappe av.

Hjertet slår <3

Åååå for en lettelse. Fikk sett et bankende hjerte med utvendig UL. Trodde ikke det var mulig å se det med utvendig UL, men det gikk helt fint. Tør ikke slippe gleden løs enda, men er lettet for at vi har kommet et steg videre i riktig retning. Skal ta ny UL i uke 9. Mistet senest i uke 7 tidligere, så det vil hjelpe enormt å komme i ny rekord. Vil kunne slappe enda mer av om jeg ser liv i uke 9. Spennende dette!

Gratulerer så mye Barbarella! Det må være en helt fantastisk opplevelse å se lille nurke ditt bevege seg :-) Snart er du over 1.trimester! Da kan du bare glede deg over graviditeten.

Malise, krysser fingrene for deg!

Lykkefrø - gratulerer!! Så utrolig herlig å få se et bankende hjerte, ikke sant? Visste heller ikke at det gikk an med utvendig så tidlig. Godt at du slapp den ekstra bekymringen.

Rekorder i forhold til tidligere opplevelser er store milepæler. Selv har jeg aldri sett liv så sent som uke ti (bortsett fra med gutten vår, da...), så når jeg så at alt var bra på forrige ultralyd så fikk jeg en god følelse. Men akkurat nå ligger jeg her med skikkelig krampesmerter og er veldig bekymret. Vet at det er mye som strekker seg og sånn og at jeg ikke burde bekymre meg. Men klarer jo ikke det... :-(

• 2 uker senere...

Takk for gratulasjoner, Barbarella. Er nå 8 uker på vei, men er fortsatt engstelig for at det ikke skal gå bra, men lever i håpet om at det skal gå bra denne gang. Kvalmen kommer og går, og blir noe kraftigere for hver gang, men kaster ikke opp. Rart at jeg blir glad når kvalmen kommer. Det gir en viss trygghet på at ting går som normalt (tror jeg)...

Barbarella, ser du noe antydning til mage, eller er det enda litt tidlig? Lurer også på doppler som du skriver i en annen tråd. Hvor kan man få kjøpt en slik, og hva ligger prisen på?

Gullis, hvordan går det med deg? Lenge siden du har gitt oppdatering. Håper alt er i sitt skjønneste orden :-)

Hei :)

Melder meg inn i gravidtråden jeg og. Har 1 ma og 3 sa bak meg, og er nå 24+1 uker på vei med vårt første barn :) det er en jente og alt har vært i sin skjønneste orden frem til nå ihvertfall. Så håper at det forsetter sånn, og at vi får møte jenta vår i november.

I dette svangerskapet gikk jeg til akupunktur frem til 12.uke, og tok Klexane sprøyter og Crinone like lenge. Har gått til privat gynokolog, da sykehuset her ikke har noe tilbud om oppfølging av oss med Habituelll abort, bortsett fra prøverørsbehandling. Fikk kun en tidlig ultralyd i uke 10 der...så resten av oppfølgingen har gynokologen min tatt seg av. Fikk ultralyd ca. en gang i uken fra uke 6 til 12 hos henne, og en i uke 16.

Og for meg har dette betydd ALT, har følt meg veldig godt ivaretatt hele tiden :)

Hvordan går det med dere andre her inne? Kjekt at det endelig er en gravidtråd på dette forumet :D

Annonse

Lykkefrø - godt å høre at du er kvalm ;-) Både kvalmen og ømme pupper har gått litt opp og ned hos meg, og jeg blir like panisk hver gang det forsvinner litt. Men det skal visst gå opp og ned.

Jeg har ikke noe særlig antydning til mage ennå, nei. På kveldene, hvis jeg slapper HELT av i magemusklene, så kan det se ut som en liten kul, men jeg må nok innse at det er mer luft og tarmer enn livmor ;-) Folk får mage til så forskjellige tider, med gutten vår vistes ikke magen i det hele tatt før i uke 18. Perfekt timing, siden vi giftet oss i uke 17 ;-) Denne gangen kommer den nok litt tidligere, regner jeg med.

Merker du til noe mage ennå?

Jeg bestilte doppleren min fra en norsk nettside www.emimport.no. Jeg bestemte meg plutselig for at dette var noe jeg må ha NÅ, så jeg hadde ikke tid til å bestille fra utlandet. Nå har den ikke kommet i posten ennå og vi skal på en ukes ferie i morgen, så jeg kunne vel ha bestilt den andre steder billigere allikevel. Jeg betalte 389, men jeg tror du kan få den en del billigere på eBay. Uansett ikke så dyrt synes jeg, har lest om mange som er fornøyd med denne (angelsounds)

Lille Diamant - koselig å se deg her! :-) Jeg er så glad for at det går så bra med svangerskapet ditt. Klarer du å slappe av noe nå som du har kommet så langt? Gleder meg sånn til jeg kommer så langt (om jeg gjør det).

Neste ultralyd for meg er i morgen. Grugleder meg. Hvis alt er bra da så burde jeg kunne slappe av, er 12+2 i morgen. Men jeg er så redd for at det er noe etter at jeg blødde litt forrige uke, og så har jeg fått en UVI som ikke blir bedre av antibiotika. Var på legevakten fredag pga dette, og testet positivt. Fikk beksjed om å teste på nytt om det ikke ble bedre innen 4 dager. Tror ikke det er bedre, har egentlig lite symptomer så det er litt vanskelig å si. Bare løper på do HELE tiden (mange ganger i timen stort sett), men det er ikke så vondt. Tar med urinprøve i morgen, så får vi se. Vet at UVI kan være alvorlig ved graviditet, så jeg synes det er utrolig kjipt om antibiotikaen ikke virker!!

Gullis - hvor er du? Enig med Lykkefrø - håper alt er i skjønneste orden og at du bare er travel og ikke har tid til å skrive. Har heller ikke sett deg på 1.trimester i det siste.

Jeg krysser fingrer og tær for at alt er i sin skjønneste orden på UL i morgen, Barbarella :) Hadde også UVI i 1. trimester, og ikke mindre enn 3 ganger! Så det er ganske frustrerende :S håper kuren din tar det! Jeg må pga av dette levere urinprøve litt oftere enn andre, men det er bare betryggende egentlig.

Jeg klarer stort sett å slappe av nå, men har dager der jeg er redd for det meste...så da er det godt å ha samboeren som kan trøste :) jordmor sier at jeg har ett helt normalt svangerskap, og alt er bare bra. Så prøver å tenke på det de dagene jeg blir helt i fra meg. Våknet av spark i går morges, og det var helt fantastisk følelse. Mens idag fikk jeg ingen respons når jeg dyttet i magen engang..men har fått noen spark etter jeg drakk kaffikoppen min heldigvis :) så skal ikke så mye til før jeg bekymrer meg nei.

Og angående symptomer som dere skriver litt om her, så varierte de etter dagsformen hos meg denne gangen. Kvalmen var faktisk borte noen dager, for å så komme tilbake med full styrke og vel så det! Og brystene var ikke så veldig ømme som de har vært ved tidligere svangerskap, det ble de ikke før når jeg kom over i 2.trim.

Men er godt å ha litt symptomer, selv om de alle er ganske ubehagelige ;o) hehe

Skriver bare kjapt fra telefonen i bilen på vei til ferie :-) ultralyden gikk strålende, babyen vinket og sprellet som bare det. Nesebein og nakkefold så kjempefine ut, og alt var eller akkurat som det skal være. :-) magen var full av vann, så den drikker fostervann som bare det :-)

Nå skal jeg prøve å slappe av og nyte dette svangerskapet! Men kjenner jeg meg selv rett så blir jeg bekymret igjen om noen dager ;-)

ny ultralyd om 3 uker. Er så glad for at jeg får så tett oppfølging!!

• 2 uker senere...

Lille diamant - godt å se deg her :) Håper virkelig at jeg kommer like langt som deg. Hva tar du av medisiner nå?

Hei barbarella. Gratulerer med overstått 1. trimester :-) Synes det tar en evighet for min del. Er 9 uker + 2 dager i dag. Var på utvendig UL da jeg var 8 uker + 3 dager og hørte godt hjertelyd og lille nurke har vokst og var blitt 19 mm. Var kjempe glad den dagen, men så går det en uke og bekymringen kommer snikende igjen :( Skulle ønske jeg var like naiv som ved første graviditeten, men 3 aborter har virkelig satt sine spor.

Ingen mage synlig hos meg enda. Føler meg oppblåst, og kan se antydning til bitte liten mage på kvelden, men som du skriver er det nok mye annet enn livmor :-)

Håper UVI er borte og at alt er bra med deg :-)

Skal vurdere å kjøpe en slik doppler. Det må være betryggende å kunne bruke den når bekymringene tar overhånd.

Krysser fingrene for oss alle!

Lille diamant, det høres så herlig ut med spark! Kjenner ingenting selv ennå, men håper det kommer i løpet av noen uker.

Når klarte du å tro på at det er en frisk baby i magen? Jeg klarer ikke helt å føle at det er en baby der ennå, jeg... Jeg vet jo at det er det, og at hjertet slår (senest i går kveld med doppler), men jeg holder fortsatt følelsene på avstand. Har ikke sagt det til så mange ennå heller, klarer liksom ikke å forholde meg til det! Synes det er trist...

Lykkefrø, snart er du over i 2. trimester!! :-)

Hvordan går det?

Anbefaler virkelig doppler. Jeg har brukt den 3 ganger nå og funnet hjertelyd hver gang :-) Utrolig betryggende...

Nå er jeg 14+2 og er fortsatt kvalm. Hadde trodd det skulle gi seg for en stund siden, med gutten vår ga det seg da jeg var 11 uker. Kanskje dette er ei jente... Det så visst sånn ut på ultralyden for to uker siden, men det var jo så tidlig så veldig usikkert. Blir uansett akkurat like glad uansett kjønn, vil bare ha en frisk baby!

Jeg er her inne og kikker litt innimellom. Jeg er nå gravid i uke 12. Og har diagnosen risikosvangerskap, hyperremesis(?) og habituell abort. Har en laaaang historie bak meg med flere (2 sifrede) SA og to MA en sen SA i uke 16 og en prematur fødsel i uke 24 som i dag er en frisk jente på 6 år. Nå er jeg gravid igjen og er over den verste kvalmen. For mange er det å komme til 12 uker en lettelse men jeg klarer ikke å finne positiviteten noe sted. Jeg skal sette inn Cerclage i uke 14 og nervene er utenpå kroppen. Er det noen her i samme situasjon? Eller bare noen som vil utveksle litt erfaringer?

Hei! Stakkars, du har virkelig vært gjennom mer enn de fleste...! du er utrolig tøff som står på og prøver igjen så mange ganger, all kreditt til deg for det!

Gratulerer så mye med overstått 1. trimester! Skjønner godt at det er vanskelig å kjenne noen lettelse eller positivitet når du har mistet så sent før og i tillegg hatt en så prematur fødsel (forresten så fantastisk at det gikk bra!!)

Jeg krysser alt jeg har for at det går bra denne gangen. Nå har du kanskje kommet lenger enn ved de fleste andre svangerskapene?

Jeg har vært på ultralyd i dag, 15+2, og fikk se ei frisk og fin jente! :-) Eller, nesten helt sikkert at det er ei jente, da. Alt ser veldig bra ut. :-D

Hvordan går det med dere andre?

Hei Lykkefrø :)

Jeg tar kun Albyl-e nå, og skal ta det frem til uke 35. Føles godt å ha gjort noe anderledes denne gangen, og spesielt siden det har gått bra til nå :) hvordan går det med deg nå? Skal du på flere UL?

Vet selv hvor ulidelig sent det går frem til de 12 ukene, men nå er du vel kommet dertil?

Barbarella :)

Var inne og leste oppdateringen om UL'en din før jeg reiste på ferie, og er kjempe glad på dine vegner! Tok meg en liten pause fra bim i ferien, og det har vært helt fantastisk å bare fokusere på mannen og den lille i magen <3

Jeg nyter nesten hvert spark, da noen er litt vonde..hehe :) men får en herlig lykkefølelse, nesten uvirkelig.. håper så inderlig at alt bare forsetter og gå fint, og at vi får en frisk baby i november. Tror ikke jeg klarte å tro på at babyen var frisk før på den ordinære UL'en egentlig..men da var jordmoren så fornøyd med det hun så, at jeg endelig klarte å slippe skuldrene litt ned.

Jeg fortalte det kun til de nærmeste og de på jobb, og resten av verden delte jeg det ikke med før jeg var 5 mnd..så tok en lang stund før jeg og klarte å forholde meg til det. Tror det er normalt etter det vi har opplevd.

Du har jo kommet langt nå, så håper du også klarer å slappe mer av etterhvert..selv om det er vanskelig. Kvalmen varte til uke 15 hos meg, så kanskje det er mer vanlig når det er jente..hvem vet :)

Vi var på 3D ultralyd sist uke, og fikk se den nydelige datter vår <3 hun var en god blanding av meg og pappen, og var ikke spesielt interessert i å bli studert den dagen vi var der..hehe. Ikke rart siden hun hadde holdt meg våken hele natten, og antagelig var veldig trøtt :) men for en opplevelse det var , og fine bilder og film fikk vi og <3

Når har du time til ordinær UL da? Håper alt står bare bra til med deg :) Kjekt å lese at du har glede av doppleren!

Hei Prematurmamma :)

Det er veldig trist å lese historien din, det må være en ekstrem påkjenning å miste så mange ganger. Veldig kjekt at du vil være her inne med oss da, for her er vi mange i nesten samme situasjon. Og det hjelper veldig i tunge tider :) er selv gravid etter 4, antageligvis 5 aborter og er i min 29. uke nå.

Håper inngrepet gikk bra, og at den lille har det bare fint inni magen :) du må oppdatere når du har tid, så får vi følge hverandre her inne.

:)

Hei, har vært fraværende her en stund. Har vært på flere UL siden sist, og det har heldigvis gått bra. Sist gang var i uke 12. Kunne se fosteret bevege seg masse, og alt så normalt ut. Helt fantastisk og ny opplevelse for meg :-) Fikk en god følelse på at det skal gå bra denne gang, men tør ikke slippe gleden helt ut før den ordinære UL, selv om jeg selvfølgelig slapper mer av nå enn før.

Ja, det hjelper masse å gjøre noe annerledes, og kunne bli fulgt opp.

Godt å høre at det går bra med dere andre også, og for de som sliter, er det godt å være i dette forumet for å dele tanker og bekymringer.

Ønsker alle lykke til og håper alle kommer med hver sin gledehistorie når vi kommer i mål :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...