TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 28. juni 2011 #1 Del Skrevet 28. juni 2011 Er 11+6 og har vært sykemeldt i endel uker allerede pga bl.a ekstrem svangerskapskvalme, svimmelhet og bekkenløsning. Har to svangerskap bak meg som var veldig tøffe helt frem til fødsel, og dette minner mistenkelig mye om dem. Så jeg er ikke så opptimistisk for tiden, selv om det selvfølgelig ikke trenger å bli like ille denne gangen, men ser uansett dårlig ut så langt... Har et par uker ferie snart, og er foreløpig sykemeldt til og med uka før ferien starter. Men hva gjør jeg hvis jeg fortsatt er ute av stand til å gjøre noe som helst? Jeg ligger så og si hele dagen, og bare det å gå opp trappa, lage (enkel) mat, gjøre et ærend på butikken eller å hente jentene i barnehagen er en STOR utfordring i seg selv, og jeg blir totalt utslått etterpå, både av den forbaska intense kvalmen, og pga svimmelhet, bekkensmerter og totalt mangel på energi. Mannen min er helt fantastisk om dagen, han står på og tar seg av jentene. -Tar morgenstellet, leverer i barnehagen, lager ofte middag når han kommer hjem, og det ender også som regel med at det er han som må ta kveldsstellet og legge dem også. Han tar dem med ut på turer og er flink til å aktivisere dem. Mens jeg ligger inne uten sjanse til å være med... Har superdårlig samvittighet både overfor jobben som jeg er sykemeldt fra men ikke minst for familien som jeg heller ikke har noe som helst overskudd til. I ferieukene jeg skal ha har vi ikke planlagt de store utfluktene, vi tenkte å ta en tur på hytta, på telttur med noen venner og på hyttetur med noen andre venner. Men slik formen er nå er alt av dette umulig å få til. Så det vil vel med andre ord si at jeg er "for syk til å ha ferie". Hvordan gjør jeg da ift NAV og sånt? Kan legen sykemelde meg i ferieukene? Jeg er forresten ny i arbeidsliver og har ikke opparbeidet meg noen rett til feriepenger, men vil jeg da kunne få "lønn" for disse ukene, eller vil jeg bar ha mulighet til å utsette ferieukene og ta de på et senere tidspunkt? Håper noen som vet og som kanskje selv har erfaring med dette vil svare meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143363938-100-sykemeldt-for-tiden-hva-med-ferien/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleLine_ Skrevet 28. juni 2011 #2 Del Skrevet 28. juni 2011 Hei. Det er jo veldig trasig å høre at du har det så ille, håper du kommer deg =) For å svare på det du lurer på så kan du være for syk for å ha ferie, dvs. at dersom du har avtalt ferie og du ikke vil gjennomføre ferie fordi du er for syk kan du sykemeldes i den perioden du har ferie. Dersom du ikkke har opparbeidet noe feriepenge grunnlag pga du har jobbet for lite har arbeidsgiver heller ikke grunnlag for å pålegge deg å ta ferie dersom du ikke ønsker (skal avtales). Legen kan sykemelde deg i ferien om det er behov for det og da får du jo penger som normalt. Dersom du ikke får tatt ferie pga sykdom utsettes disse til du blir bedre, men siden du ikke har opparbeidet deg noe vil du da få ferie uten lønn. Arbeidsgiver kan etter samtale med deg også dersom du har opparbeidet deg feriepenger og krav til ferie si at du må ta ferie da du blir frisk nok til å ta den. Få arbeidsgivere gjør dette, men det kan skje... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143363938-100-sykemeldt-for-tiden-hva-med-ferien/#findComment-143364010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå