Gå til innhold

Om det er under 14 dager siden forrige sykemelding - mister jeg da retten til å få ny sykemelding?

¤A-09¤

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært sykemeldt i noen få dager p.g.a sv.kvalme+utmattelse. Nå føler jeg meg litt bedre og vil jo helst tilbake i jobb så fort som mulig. Sist sv.skap var jeg ekstremt dårlig, spes fra uke 7-15, er nå i uke 7. Det jeg er redd for er at jeg skal begynne for tidlig å jobbe igjen, at det bare går noen dager før jeg igjen blir dårlig - og dermed mister retten til å sykemelde meg igjen (og motta sykepenger) . De fleste sier jo at den verste tiden er mellom uke 8-12.

Jeg har ikke rett på å bruke egenmelding, da jeg har vært mye syk det siste året - derfor sykemelding for disse få dagene. Har bare vikariat, som har vart over 6 mnd om det skulle ha noe å si.

Noen som vet hva reglene sier i slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mister retten på sykepenger om det er mindre enn 14 dager mellom. Kan du ikke forsøke aktiv en periode å se hvordan det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ønsker å gå i aktiv, men fikk beskjed om at det blir helt slutt på det fra 1.juli.. etter det er det kun gradert som er mulig, eller full sykmld, selvsagt. kjempedumt for oss som vil prøve å komme litt tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bli sykemeldt med kort mellomrom, du mister ikke retten da.

Dersom du ønsker å prøve deg i jobb tar du bare kontakt med legen din og ber om en friskmelding. Fungerer det ikke i jobb må du få en ny sykemelding. Det har ingen ting å se hvor stort mellomrom det er mellom sykemeldingene dine med tanke på retten til sykepenger. Har du opparbeidet deg rett til sykepenger så får du det igjen.

Det som er forskjellen er at dersom det er under 16 dager mellom to tilfeller så slipper din arbeidsgiver å betale ny arbeidsgiverperiode. Nav vil utbetale fra første dag. Dette fordi arbeidsgiver ikke skal belastes økonomisk dersom man ønsker å prøve seg i jobb om man ikke er helt frisk.

Dette med 14 dager har med opptjeningstide i forkant å gjøre. Kanske du blander litt med det?

Uansett ikke noe du skal tenke på. Dersom du ønsker å prøve deg i jobb så er det hvertfall ikke noe problem økonoisk sett.

Et alternativ kan jo være gradert sykemelding, for det er riktig som nevnes i denne tråden at aktiv sykemelding forsvinner fra 1. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig jeg blander litt;-)

Takk for oppklarende svar. Da vet jeg hva jeg kan gjøre.

Men det virker som du har god peiling Nisand;

Hvordan blir det hvis jeg er sykemeldt i ferien min? hva skjer med de ukene? kan de taes senere, eller mister jeg de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...