Gå til innhold

Skal jeg bestemme hva lommepengene skal brukes til?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min gutt på 6år er veldig flink til å hjelpe til hjemme. Han går ut med søppel, rydder rommet sitt, rer opp egen seng og liker å tørke støv o.l.

Noe forlanger jeg at han skal gjøre, men han gjør også en del utenom. Han har alltid vært en liten hjelper og har glede av det.

Han får 5kr dagen og er storfornøyd. Han vet hva jeg forventer - det må være "oppgaver/husarbeid" og ikke bare være snill med lillebror. Han er en liten kremmer:)

Men alle lommepengene hans går til is, slush, chips eller snop. Pengene bruker han når vi har storhandel på lørdagene. Jeg har flere ganger sagt at pengene kan brukes på et Donaldblad eller en liten leke. Men som gutten selv sier; "Det er mine penger nå".

Han liker jo best alt sukkeret. Det å spare til en større leke er bare tull mener han, og tar alt for lang tid.

Nå kan jeg jo gå inn og si at han kan kjøpe alt mulig rart uten snop, men blir det rett? Og hva skal han da bruke pengene på? Jeg vet at han aldri vil bruke pengene på epler. Og billige småleker synst jeg egentlig er like ille.

Vi er en veldig aktiv familie som er mye i svømmehall, turer osv. Så å ha en slik premie oppå vår vanlige hverdag fungerer ikke så bra.

Hvordan gjør dere andre det? Hva bruker deres barn lommepengene på? Noen tips til andre typer "lommepenger"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir ikke lommepenger, men når hun får penger til bursdag og til jul så oppfordrer jeg henne til å legge dem i sparegrisen. Hun har alltid noe hun ønsker seg og da sparer hun til det selv. Og hun blir så glad når hun endelig har penger nok til å kjøpe det (hun vet sevfølgelig ikke at hun har mer enn nok penger på konto;)

Du kan ikke bestemme hva han skal bruke pengene på siden du har gitt ham pengene, men du kan bestemme at han feks. ikke får kjøpe og spise gotteri på hverdagene. At han kjøper lørdagsgodt for pengene sine er vel helt ok.

Men jeg ville investert i en kul sparegris og oppfordret ham til å legge litt penger i den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestemme at han får bruke en viss sum på spiselige ting, resten kan han spare eller bruke på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre det slik: han får lørdags godis av deg, så da er det bedre å bruke pengene til noe annet, gjør han det to helger på rad, eller sparer pengene to helger på rad, så får han en utvalgt slush eller noe, belønn han når han ikke bruker pengene sine på snop, var hvertfall det som funket her.

Prat med han om hvorfor du ikke vil han skal bruke pengene han har tjent seg på snop, la han forstå at snopet han "trenger" får han av deg/dere, og du håper han vil brke pengene på noe som vil vare litt lengre enn "5 minutter".

Når alt går til snop, så er det riktig av deg å steppe inn, enda om det er hans penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Han sparer en del på sparegrisen sin, men mater grisen med bursdagspenger:)

Lommepengene er i hans øyne noe jeg ikke skal ha makt over. Men kanskje det hadde vært lurt å fortelle litt mer om pengenes verdi. Det å belønne at han ikke bruker alle pengene sine var en god idè. Det trenger jo ikke være alt eller ingenting som dere sier. Bruk litt og spar resten!

Takker for tips:)

H.I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi jente på 6 får også litt lommepenger. Jeg lar henne kjøpe det hun vil når hun vil. MEN kjøper hun godterier må hun vente til lørdag med å spise det.

Hun er noen ganger veldig fornuftig og kjøper en leker eller en film istedet for slikkerier. Og noen pernger går til sparebøssa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vet at helt opp til jeg var tja.. 9-11 år så fikk jeg kun bruke 10 kr av ukelønnen til godteri (dette er 15 år siden, så verdien er vel en litt annen nå, så la si 15 kr da)

jeg husker ikke helt hva jeg brukte de resterende pengene på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...