Gå til innhold

Hjemmetråkkende barn og ferie... Oppgaver i huset

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to storforlangende barn tråkkende inne i styggeværet. De er jenter på 10 og 13 (mannen og jeg har en hver) Jeg har ferie, men gjør alt av husarbeid alene som vanlig. Jeg merker at jeg blir sur og irritert når det lille jeg ber dem om å gjøre, må mases om.

Dere som har barn i alderen; hva får barna av oppgaver i hjemmet og hvordan "organiserer" dere dette ? Hva får de for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna har faste oppgaver gjennom hele året. Det er å rydde rommet, sette inn og tømme oppvaskmaskinen, gå ut med søpla, hente posten, gi katten mat og rydde gangen.

De får ikke ukelønn eller penger for oppgavene, men de får penger når de trenger det (innen rimelighetens grenser).

På sommeren er vi litt slappere med husarbeid ihht. ungene. De har ferie og er fri til å gjøre andre ting, men om jeg ber dem om noe så forventer jeg at det blir gjort uten å måtte mase og få sukk og stønn tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen har ferie, for guds skyld!

Gi dem samme oppgaver som de har resten av året, ikke gi dem FLERE oppgaver bare fordi de har ferie. Som sagt, de har ferie, og skal ikke være din hushjelp.

De vanlige oppgavene som de gjør resten av året, må de jo overholde,selv i ferien. Hvis de ikke gjør noe resten av året, så er det jo dere som foreldre som har gjort en feil. Men du kan hvertfal ikke pålegge dem mer arbeid enn de har som normalt, i ferien sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du er skilt mor med barn som har ferie med far og hans nye kone siden du svarer så hissig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

jeg må innrømme at jeg har vært veldig dårlig med eldstemann på å gi henne oppgaver i huset. Men nå som jeg har 4 barn så stopper det seg selv. Jeg verken orker eller gidder å rydde opp etter alle dagen lang.

Vi bor 5 minutter unna et stort kjøpesenter, så det hender hun ønsker å ta seg en tur dit, pluss at hun skal kjøpe sin egen pc. Da må hun bruke sine egne penger. Så nå er hun også mer villig til å hjelpe til enn før da hun "bare" skulle tjene penger til lørdagsgodt. Jeg er et potetgull-vrak, så hun har alltid visst at om hun ikke kjøper lørdagsgodt så har vi jo alltid potetgull på lørdager. Men nå som hun skal bruke penger på andre ting, så har pipa fått en annen lyd :)

Hun må rydde klærne sine inn i klesskapet

Skittentøy skal puttes i skittentøyskurven (har egen på rommet)

Dekke på/av bordet, sette egen asjett o.l inn i oppvaskmaskinen

Rommet skal ryddes hver søndag

I tillegg hjelper hun med å se etter babyen, og hun elsker å støvsuge (tro det eller ei). Så hun gjør det hun gidder der...

Gjør hun alt dette får hun 100 kr hver lørdag (hun er her bare annenhver uke) pluss lørdagsgodt. MEN det er uker hvor hun ikke gjør en d%¤#tt og da blir det heller ikke penger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...