Gå til innhold

Far ikke godkjent farskap!

Anbefalte innlegg

Faren til jenta mi på snart 2 år har enda ikke godkjent noe farskap, og han bare overser disse purringene han har fått i posten. Gir rett og slett F... ! Han jobber og betaler heller ingen bidrag til dattera si. Noen som har vært gjennom det samme, hvor lang tid tar det før det evnt. skjer noe videre?? Hvor lang tid skal dette egentlig ta!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143363304-far-ikke-godkjent-farskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forskudd fra nav på bidraget?

Min erfaring fra hva andre har fortalt er at nav er raskere ute med å få til en dna test om det er de som betaler bidraget da de vil ha inn penger igjen.

Om det ikke skjer noe snart ville jeg vurdert advokat for å få tvunget gjennom dna test slik at han kommer på papiret som far og må betale bidrag.

Om dette er en mann du vil ha i barnet ditt sitt liv.

Hos oss tok det halvannet år før farskapet var stadfestet.

Jeg meldte fra til Nav hvem som var barnets far i forbindelse med at jeg søkte om bidrag. Tidligere hadde sykehuset sendt ham farskapspapirer rett etter fødsel som han ikke signerte på.

Nav sendte bf gjentatte brev om at han måtte signere farskapspapirene. Bf svarte ikke på noen av hendvendelsene, og til slutt sendte Nav begjæringen om farskap til Tingretten.

Tingretten anmodet bf om å avlegge blodprøve, noe jeg og barnet også måtte gjøre hos fastlegen. Bf svarte fortsatt ikke, og enden på visa ble at politiet hentet ham for blodprøvetakning.

Nav brukte et halvt år på å fastsette bidrag, og i dag har bf tvangstrekk på lønna.

Dette har vært en stor påkjenning, og jeg skulle ønske jeg hadde blitt mor under andre omstendigheter.

Du kan selv henvende deg til Tingretten uten å gå via Nav for å få fastsatt farskapet. Det koster ingenting, og det går adskillig raskere.

Du har min fulle sympati, og jeg ønsker deg lykke til.

Ok akkurat det som skjer med meg da. Håper det fikser seg snart, og at politiet drar for å hente han. Og dette snart. Så er det liksom ute av Verden. Hvis det går enda lang tid så vurderer jeg sterkt å henvende meg til Tingretten hvis du sier dette går raskere.

Takk for det.

Har sett ett annet innlegg her på Bim hvor en dame skrev at det gikk veldig fort da hun henvendte seg til Tingretten uavhengig av Nav.

Jeg hadde stukket innom Nav og bedt dem om en tidshorisont på når de har tenkt å oversende saken til Tingretten.

Dyrt for staten å utbetale forskudd til deg, mens bf opparbeider seg bidragsgjeld, så det burde være i Navs interesse å få dette unna.

Annonse

Ja akkurat det. Synd det skal ta så lang tid. Men kjipt for han da å måtte skylde for så mange måneder/ år! Men ikke mitt problem, han får skylde seg selv der. Er det nav som får etterbetalt, får jeg noe etterbetalt? Vet du noe om det?

Ja, du vil få etterbetalt mellomlegget. Jeg fikk bidragsforskudd frem til søknaden om barnebidrag ble behandlet. Det tok ca 5 måneder, så bf fikk en regning på over 10000 kr! Det fikk jeg utbetalt (minus det jeg hadde fått i forskudd). Bf var heldigvis klar over dette da, så han hadde spart opp.

Men du har opplyst nav om hvem som er faren? bf fikk her krav om bidrag selvom han ikke har signert farskapserkjennelsen.

Hei, anonym 13.33 her igjen.

Så sant du har oppgitt navnet hans til Nav (og det regner jeg med at du har, siden han får purringer fra dem), så får du bidrag fra barnet ble født.

Bf her nekter å betale bidragsgjelden, men jeg regner med at de tar skattepengene han eventuelt får igjen, og at de høyner tvangstrekket han allerede har.

Både du og Nav får etterbetalt, men jeg regner med at de prioritere deg og barnet først. Mener å ha lest her inne at det skjedde med en annen som var i samme situasjon.

Det er viktig at du kontakter Nav snarest gjerne per telefon eller ved oppmøte snarest. Uansett hvilket svar du får av dem, så må du også levere klage på sen saksgang.

Jeg var i kontakt med Nav gjentatte ganger, men først da jeg sendte et klagebrev fikk de fortgang i saken. Saksbehandlerne der er også forpliktet til å hjelpe deg med å skrive en klage.

Håper du går i gang med dette så snart som mulig.

Tusen takk for informasjon og ikke minst svar :) Veldig takknemlig for det. Da blir det tydeligvis en heftig etterbetalig både til nav og til oss hvis dette stemmer. Dette er nok ikke bf klar over i det hele tatt, han sier selv at det er lettere og gi f... enn å vise litt intiativ og bare godkjenne farskapet eller ta dna prøve. Men ikke snakk om at det skjer.

Ja det er opplyst at han er faren, så vet ikke helt hva han har fått tilsendt av papirer og liknende. Sikkert gått rett i søpla uansett!

usen takk for informasjon og ikke minst svar :) Veldig takknemlig for det. Da blir det tydeligvis en heftig etterbetalig både til nav og til oss hvis dette stemmer. Dette er nok ikke bf klar over i det hele tatt, han sier selv at det er lettere og gi f... enn å vise litt intiativ og bare godkjenne farskapet eller ta dna prøve. Men ikke snakk om at det skjer.

Ja det er opplyst at han er faren, så vet ikke helt hva han har fått tilsendt av papirer og liknende. Sikkert gått rett i søpla uansett!

Skal ta meg en tur innom Nav i morgen jeg. Og spørre angående å sende et klagebrev. For vil virkelig at det skal bli litt fortgang i dette.

Tusen takk for informasjon og ikke minst svar :) Veldig takknemlig for det. Da blir det tydeligvis en heftig etterbetalig både til nav og til oss hvis dette stemmer. Dette er nok ikke bf klar over i det hele tatt, han sier selv at det er lettere og gi f... enn å vise litt intiativ og bare godkjenne farskapet eller ta dna prøve. Men ikke snakk om at det skjer.

Skal ta meg en tur innom Nav i morgen jeg. Og spørre angående å sende et klagebrev. For vil virkelig at det skal bli litt fortgang i dette.

Annonse

Uansett hva de sier hos Nav, så husk å skriv klagebrev! Det gjorde jeg altfor sent, og først etter klagebrevet ble det fortgang i saken.

Ønsker deg lykke til, og sender deg gode tanker. Dette er ingen lett situasjon å stå i.

Håper du legger inn en oppdatering etter at du har vært hos Nav.

Hei igjen.

Så flott. Jeg krysser fingrene for deg og er sikker på at det ordner seg. Husk å gå innom Nav når kjennelsen fra Tingretten foreligger. Jeg ventet forresten i nesten et halvt år på at Nav skulle fastsette bidrag etter at blodprøven var foretatt. Så pengene kan drøye lenge, men å få fastsatt farskapet er i hvertfall en god begynnelse for dere. Er ikke noe særlig å ha "ukjent far" når det ikke er tvil om farskapet.

Synes du framstår som ei tøff og sterk dame. Krever masse styrke å stå i en slik situasjon med et lite barn.

Jeg følger med her inne og ser om du legger inn oppdateringer.

Hilsen A

Glemte å skrive at du må søke om bidrag på nytt når kjennelsen fra Tingretten foreligger. Bf må likevel betale fra barnet ble født (siden han er gjort kjent med at han er oppgitt som far, men har trenert saken).

Mange glemmer dette, fordi de ikke får info, og dermed tar det enda lengre tid. Nav forteller deg nemlig ikke at du må søke på nytt!

A

Jeg er i samme situasjon, men far bor i utlandet. Det du kan gjøre er å ta en dna-test, dette koster ca 1000 kr. Du kan jo be far om å ta en test bare for sikkerhets skyld siden han ikke er interessert i å skrive under papirene. Hvis både du og han har vitne (lege, advokat e.l) kan han idømmes farskapet.

Jeg har nettopp fått vite at jeg kan gjøre dette (av gena.no), men har valgt å ikke gjøre dette siden far ikke er interessert i det hele tatt. Han har ikke sett datteren sin, og hun er nå 4 år.

Det er flere som er inne på det her, og det skal ikke være noe problem å få han til å bli far også på papiret.

Stå på :)

• 3 uker senere...

Det hjalp tydeligvis å mase litt på Nav sist gang jeg var der. Ca 4 uker siden. For når jeg kom hjem fra ferie i går så lå det et brev i postkassa angående Pålegg om å gi blodprøve i farskapssak. ENDELIG altså. Så da er det å bestille legetime imorgen å få dette gjort. Håper bare BF gjør det samme. Eller så fastsetter nav forvaltning en tvangsbot for hver dag som går inntil pålegget etterkommes hvis han ikke har svart eller gjort noe innen 3 uker fra han har fått brevet. Så håper ikke dette tar alt for lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...