Gå til innhold

Må baby sitte selv først?

Anbefalte innlegg

Jeg har ei lita ei på 6 mnd,som jeg har lyst å gå tur i skog og mark med i bæremeis. Men så er jeg usikker om hun kan sitte i den, siden hun ikke kan sitte selv enda? Har jo sett mange som går turer med de små på ryggen eller på magen... Det er masse bra støtte og sånt i bæremeisen... Har en Sherpani Rumba Superlight bæremeis.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143363248-m%C3%A5-baby-sitte-selv-f%C3%B8rst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det ikke på meisen? Vi så etter bæremeis og på mange sto det at man måtte kunne sitte selv, eller være minst 6 mnd. Vi kjøpte en fra Phil&Ted som var fra 3 mnd. Synes kanskje det virker tidlig, men sønnen vår på 6 mnd elsker den. Han sitter ikke selv. Kan du ikke prøve og se, virker det som om det er god støtte kan dere prøve gå en liten tur. Vi går ikke mer enn 1 time for det ser så slitsomt ut å sitte og sove i den ;)

Ja det står på den at så lenge babyen kan hold hodet oppe,så kan den brukes:) ja det kan ikke være noe godt å sove med hodet på skakke:P Det va bare ei som gjorde meg usikker om det gikk bra...men det går jo å prøve en liten tur først å se:D

Dette står det om bæremeisen som jeg har: Barn som skal sitte i bæremeis bør klare å holde hodet sitt selv i en oppreist posisjon. Dette klarer de fleste ved fylte 4-6 mnd. Så da går jeg utifra at det går bra. "Storesøsteren" til den jeg har er jo blitt kåret til best i test...eneste forskjellen er vekta.

hmm.. ville ikke stolt helt på hva produsenten selv skriver om produktet tror jeg... Blir det samme som med pulk- produsentene mener det er OK fra 6 mnds alder, men annet fagpersonell fraråder det før de nærmer seg året.. De sitter veldig rett opp og ned i slike bæremeiser, så belastningen blir litt feil over tid. Men med formsydde bæreseler, som f.eks Manduca eller Ergo, kan baby sitte ergonomisk korrekt i flere timer i strekk, helt fra de er nyfødt og opp til 3-4 års alder. Disse selene er veldig lett å bare klikke på seg som en ryggsekk omtrent, og er mye bedre for ryggen til den som bærer også, sammenlignet med bæremeiser.

Annonse

Jeg har hørt/lest at babyene kan sitte i meis fra ca 6 mnd, og ble litt "skuffa" da jeg kom over teksten på Bergans Kids Trekking meis på Intersport. Dette står i teksten:

ADVARSEL: Barn må ikke bæres i bæremeis før de kan sette seg opp selv og sitte uten støtte. Klarer ditt barn å sitte uten støtte i 10 min. kan det sitte i bæremeisen i 10 min. Klarer barnet å sitte i 4 timer kan det sitte i bæremeisen i 4 timer. Generelt bør ikke barn bæres i bæremeis før de er ca. 9 måneder eller veier rundt 7 kg, men tidspunktet er veldig avhengig av ditt barns fysiske kapasitet.

Min gutt sitter selv i noen minutter uten støtte og er 5,5 mnd. Jeg har kjøpt meis men ikke brukt den enda.

Fysioterapauten sa 8-9 mnd, men jeg klarer nok neppe å vente tror jeg. Skal bare ta noen korte turer og vi kan ta han ut og bære i armene hvis han blir sliten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...