Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Del Skrevet 28. juni 2011 Dere med litt større barn. Når lot dere barna få ansvaret for tannpussen helt selv? Altså sluttet helt å pusse over? Får en del reaksjoner på at jeg fortsatt pusser over tennene på min sønn som snart blir 9 år, og 7 åringen også for den saks skyld. Begge pusser selv først, men jeg eller pappaen pusser over etterpå. Hos tannlegen for et par måneder siden fikk jeg masse ros for dette, og tannpleieren kommenterte at de altfor ofte fikk inn barn som begynte å få små hull fordi foreldre altfor tidlig fikk ansvaret for tannpussen selv. Har også et par venninner som har fått beskjed om å pusse over igjen etter tannlegebesøk når barnet har vært i 8-9 års alderen og pusset selv i 1-2 år. Poenget er bare at jeg synes det er underlig at så mange reagerer på at vi pusser over når det helt tydelig er anbefalt fra alle tannleger at foreldre bør gjøre dette til barnet er minst 10 år gammelt. Er det virkelig så mange som overlater ansvaret for tannpussen til barna sine når de er "små"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Willy Wonka Skrevet 28. juni 2011 #2 Del Skrevet 28. juni 2011 10 års alder får de ansvaret alene. Dette har tannlegen anbefalt oss. Hjelper lite hvor flinke de er selv. Jeg pusser over frem til den alder..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #3 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg pusset over fram til 10 års alder. Alle melketennene som tannfeen har tatt har vært uten hull til nå Vi har ansvar for barna våre! Hvis et barn får hull i 4-5 årsalderen og deretter må trekke, er det stor sjanse for at det blir skjevhet i tannstillinga og noen tenner klarer ikke å presse seg opp. Da går de f.eks med en hjørnetann nedi tannkjøttet resten av livet. tror ikke det er noe folk flest vet.. Så ja, du gjør det rette for barnet ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #4 Del Skrevet 28. juni 2011 På tannlegestudiet lærer de at det beste er at barn ikke puser tennene selv før de mestrer skjønnskrift, rundt 12 års alderen. Først da har de finmotorikken som trengs for å pusse tennene selv. Selvsagt er dette litt utopi, men det er hvertfall det som er faktum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #5 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg kommer til å pusse tennene på mine barn så lenge det trengs..og er jeg usikker så spør jeg en tannlege..eller noen andre med peiling.. Det jeg IKKE forstår er hvorfor folk gidder å spørre om råd og høre på bimfolk? Er bare en masse vås..og en drøss med troll! STOL på dere selv i steden..kan umulig være så vanskelig..da jeg var barn fantes ikke internett..og mamma stolte på seg selv.. mine tenner er flotte.. jeg fikk hjelp med tannpuss til jeg klarte det ordentlig selv.. Begynn å tenk selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #6 Del Skrevet 28. juni 2011 HI her Jeg stoler på meg selv, det er jo derfor jeg pusser selv om jeg får mange kommentarer på det. Men jeg bare lurte på hvor vanlig det egentlig er å slutte å pusse over før de blir ca 10 år. I ettertid ser jeg at det kanskje hadde vært lurere å bare lage en tråd med spørsmål om "når sluttet dere å pusse tennene til barna deres", for da hadde jeg sikkert fått flere svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå