Gå til innhold

Er dette for mye forlangt av en 16 åring?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er da en gutt på 16 år. Jeg forlanger og forventer at han skal holde rommet sitt i orden. Noe som skjelden funker. Han roter noe så sinnsykt. Rommet er lite og rommer mye.

Er det for mye forlangt at han skal holde rommet ryddig og rent selv?

Vet at de fleste kameratene hans har mødre som gjør dette for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør mødre til kameratene hans det? Som også er 16 år???? Herregud da, kvinne! Skal du oppdra en utakknemling skitunge som ikke klarer seg alene? Mange flytter hjemmefra når de er 16 og går videregående, de forventer vel ikke å få vaskehjelp hjem?

Nei, han får enten ha det rotete, eller rydde selv. Jeg hadde f... ikke giddet å rydde etter en 16-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du ikke rydde rommet til en 16-åring, det burde du sluttet med for lengst!

Men du bør heller ikke tvinge han til å innføre din ryddestandard. Han må lære seg å ta ansvar selv. Vil han leve i rot, så får han gjøre det. Når ingen klær er rene, når han ikke finner det han trenger, når ting blir ødelagt fordi han tråkker på dem... Det må han lære seg å ta ansvar for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring, skal og kan rydde opp lekene sine selv.. Det er på HØY tid at en 16 åring klarer det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12 åring gjør dette selv, en 16 åring bør klare å holde litt orden!

Da min gutt fikk helt nytt oppusset rom var han så stolt at han ville ha det pent og ryddig hele tiden. (Måtte gnage litt mer før den tid, men det ble ryddet. Jeg vasket sammen med han.)

Vi hadde på forhånd byttet rom og han gikk ned fra 16 kv til 9 kv.

MEN han har rydding og rengjøring som et krav for å få ukepenger. Og det er ikke kult å ikke ha penger på fredag! Jeg har ikke problemer med å holde igjen 150 av 200 kr pga dårlig stell av rommet. Resten av pengene er andre ukentlige gjøremål. Støvsuging, lekser og søpla.

Vennene har ikke dette opplegget, men får likevel. Sønnen min sier de har det grusomt på rommene sine. Jeg tror foreldrene gjør barna en bjørnetjeneste når de ikke setter krav.

Hva med å la gutten få male rommet sitt? Koster lite og forandring fryder, også for gutter.

Og sett krav! Hva gjør han hjemme da, som gagner hele familien? For å føle fellesskapsfølelsen mener jeg barna har godt av å bidra. Ellers blir de egoistiske voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en rutine hvor dere gjør dette sammen. Du trenger ikke å hjelpe han så mye bare være der til moralsk støtte ;-)

Det hjelper ikke å sette negativ fokus på det.....da blir det bare værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes han må rydde på rommet selv. MEN man kan ikke påtvinge en nesten voksen mann en kjerrings vaskestandard. Alle har ikke likt behov for rydding eller like mye støv på hjernen. La ham rydde rommet selv slik han vil. Vil han leve i rot, ja da får han bare gjøre det.

Derimot, når det gjelder andre ting - å rydde tallerken sin, sette på vask med klærne sine osv, synes jeg han bør bidra. Slutt å vaske klærne hans, så ser du hvor fort han begynner å mase om at det er ingen rene boksere igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvsagt ikke for mye forlangt, men det kan være at han trenger litt hjelp til å få organisert seg en første gang. Altså om han nå aldri får det helt ryddig, så kan det være fordi han ikke helt vet hvor han skal gjøre av tingene sine. Kanskje du kan hjelpe ham med å lage til kurver, hyller osv til det han har, og gi alt en plass, da vil det også bli enklere for ham å holde det ryddig. Og når det er ryddig, er det enkelt å holde det rent også.

Til sammenligning må min sønn som bare er 8 år gjøre dette:

Rydde rommet sitt til det er strøkent minst en dag i uken (mulig unntak er legoprosjekter).

Ta av sengetøy, støvsuge sengen sin og forske å legge på rent sengetøy (jeg hjelper ham litt).

Tørke støv og vaske av rene flater.

Re opp sengen sin hver eneste morgning.

Legge på plass rene klær i skapet sitt, og legge skittentøy til vask. I riktig kurv, altså sortere vasken sin.

I tillegg må han gjøre andre ting rundt om i huset som å sette skoene fint på plass, henge opp ytterjakken, pakke sekken sin osv. Men for å få dette til måtte vi også gi ham verktøy til å klare det som f.eks mange kurver der alle har sin funksjon. To til lego, en til transformers osv. Dere kan jo lage tilsvarende til 16 åringen, men da selvsagt aldersadekvat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en 16 åring her, hahahaha, så skal mamma sitte på rommet og være moralsk støtte når han rydder?! Mye rart her inne. En 16 åring bør selv ha ansvar for hvordan han sprivate rom ser ut, men man kan sette krav til at han gjør husarbeid på en del fellesrom, f.eks badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva! Fram med pisken! Dette er latskap, han kan, viss han må! Gjør nå fremtidig kone, arbeidsgiver og militæret en tjeneste og oppdra jyplingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på 3,5 år. Han må rydde opp lekene sine hver kveld før barne-tv (med vår hjelp...). Men intensjonen vår er at han skal føle selv at det er han som rydder. Og vet du hva? Han er kjempeflink!!! Vi rydder sammen med han, men han må absolutt bidra, ellers blir det ikke no barne-tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn skal lære seg å rydde ja, men når en er 16 år, så er en stor nok til å ta beslutningen selv om en vil leve i rot eller ikke! Jeg var selv veldig rotete da jeg var 16, og rommet mitt så ikke ut. Men det gjorde det stort sett ikke til veninnene mine heller. Iblandt fant jeg på å rydde, men de gangene mamma maste på meg, fikk jeg mindre lyst til å rydde, bare for å være vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør da kunne rydde det selv. Men nå avtaler dere en dag hvor du og han går gjennom alt som er på rommet hans og kaster/gir bort ting han ikke trenger. Lettere å holde orden med få ting. Han er 16 år og trenger vel ikke mer enn skoleting, dataspill o.l.

Tilby han penger til maling som en annen her sier, morsommere å holde orden på noe nytt og fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det rart at de fleste menn er ubrukelige med husarbeid og til å gjøre sitt i huset når gutter på 16 år fortsatt har en mamma som rydder og vasker rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt på 16 er stor nok til å ta ansvar selv.

Noe som fungerte for meg, var å få trussel om å måtte flytte inn på rommet til lillesøsteren min, siden mitt eget rom var blitt helsefarlig å være i.

Jeg ville nevnt rydding i ny og ne, men utenom det ville jeg latt han styre selv. Hvis noe ligger og lukter, kan man jo vurdere å lete det opp (gammel mat f.eks) evt få han selv til å lete det opp og kaste det.

Du må for all del ikke sy puter under armene på han! Da blir han en trasig samboer/ektemann en gang i tiden og det må da være pinlig å ha fostret en slappfisk som forventer at kona skal ordne opp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du?

Selvsagt skal en 16 åring holde rommet sitt i orden. Trenger ikke å være så ryddig som jeg vil ha det, men det skal være ok standard og det skal vaskes i blant.

Hvis ikke så må han finne seg et annet sted å bo. Oppdrar ikke barna mine til at det er greit å bo i en møkkhaug. og synes foreldre som rydder rommet til barna etter fylte 10 er idioter. (med mindre det er noe spesielt) Fra 10 år kan de også ta ei fille og tørke litt overflater og øve seg litt med vaskekosten når det passer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Takker for svar.

Min 16 åring må rydde rommet sitt selv. Tar bare noe så sinnsykt med tid og masing før han får ut finger'n og får gjort det. Ser ikke bra ut i det hele tatt nei.

Han har faste plikter hjemme. Støvsuge stue, kjøkken og gang 2 ganger i uka + tømme oppvaskmaskinen og andre småting vi ber om.

I tillegg har han fast tur med bikkja om ettermiddagene og henter broren i bhg. når vi trenger det. Noen ganger finner han på å gjøre mye mer enn det han skal også og noen ganger må jeg omentrent gi han støvsugeren i fanget for at han skal huske å støvsuge.

Grunnen til at jeg spurte dere om det er for mye forlangt at han skal holde rommet sitt ryddig og rent selv er fordi jeg har oppdaget at de fleste kameratene hans ikke gjør noe hjemme, ikke engang rydder rommet sitt. Dette har guttene selv sagt og til og med flere foreldre. Disse foreldrene synes jeg er aaalt for streng med min gutt.

Min sønn får 1000 kr. i lommepenger hver mnd.. Kameratene hans får mer. Det heter seg at dem ikke får faste lommepenger, men penger ved behov. Dvs. opp til 5-600 kr. i uka, noen ganger mer.

Ser jo at jeg har vært heldig med sønnen min, selv om han roter fælt på rommet, han forlanger ikke mye når jeg ser hva de fleste av kameratene får og forlanger. Hører støtt om krangler om penger til klær og dill og dall. Min fikk 1000 kr. til å handle klær for her en dagen og da overfalt han meg og stefaren med klemmer og takksigelser. Desverre alt for skjelden jeg har muligheten til å gi la han få handle.

Vet at jeg har en god og snill gutt.

Flyttet selv hjemmefra når jeg var 16 år, måtte det for å gå på videregående så jeg vet hva det vil si og måtte klare seg selv i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å hjelpes, når jeg var 16 år så måtte jeg holde orden på mine egne ting, jeg jobbet, jeg gikk på skole, jeg hjalp til hjemme osv osv.

En 16 åring skal ikke ryddes for i det hele tatt, en 16 åring skal hjelpe til i heimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...