Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå er jenta mi 3 mnd! Har hatt kolikk fra uke 2 og har det fremdeles! Har hatt det veldig tøft da hun gråter hele dagen, roer seg kun når hun får mat! Og vi har prøvd alt; kiropraktor, minifom, sukkervann, holdt meg unna melkeprodukter, bæresjal osv osv...

Har de siste ukene kun sett fram til at hun skal bli 3 mnd så dette kan ta slutt! Nå har er hun 3 mnd og fortsatt ingen tegn til bedring! Jeg blir snart sprø! Synes ikke det er gøy å treffe andre småbarnsforeldre når det kun er min baby som skal hyle hele tiden!

Kan nevne at jeg fullammer og jenta legger godt på seg! Hun raper etter hvert måltid, gulper ikke spesielt mye og har avføring hver dag!

Helsesøster vet ikke hvilke råd hun skal gi oss lengre, og virket litt stresset da hun ikke hadde vært borti noe lignende!

Skal ta henne til legen imorgen for å se hva hun kan gi av råd! Ønsker egentlig en grundig sjekk!

Noen som har råd eller erfaringer, er ganske desperat!

Takk for alle som svarer :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Huff, jeg vet akkurat hvordan du har det!

Slik hadde vi det i 3-4 mnd, og jeg holdt virkelig på å gå rett i betongveggen. Har aldri vært så sliten i hele mitt liv!!!

Vi gjorde som deg, prøvde alt.... uten at noe egentlig virket spesielt godt. Men da hun var 3 mnd tok vi henne med til mannen sin fysioterapeut, og han brukte laser på henne. Tok laser på noen punkter inni hendene og på magen. Gjentok denne behandlingen omkring 6 ganger, og hver gang sov hun som en engel etterpå. I tillegg fikk hun enorme bæsjebleier.

Jeg vet ikke om det er laseren som bidro til det, eller det var fordi hun tippet over 3 mnd, men etter det ble ting bedre for oss. Må dessverre si at det ikke ble borte med en gang, men noe søvn og ro er bedre enn ingenting.

Håper din lille snart blir kvitt kolikken, og hvis ikke ville jeg spurt om en henvisning til en spesialist. Bare for å utelukke at det ikke er noe annet!

Skrevet

Hei

Min sønn er 6 måneder og er fortsatt plaget med kolikksmerter. Vi har vært igjennom alt vi også. Eneste som hjalp litt var fennikkel-te. Kunne skrevet side opp og ned om dette...

Uansett, vi fikk hensvisning til sykehuset for utredning når knerten hadde passert 4 måneder og fortsatt var plaget. Vi ble lagt inn i to døgn, og de tok masse prøver og ultralyd. Vi ble desverre ikke så mye klokere, men fikk utelukket mye, og det var godt det også. Så mitt råd er å komme deg til legen, og kreve at jenta de får en skikkelig utredning.

Lykke til:)

Skrevet

hei!

jeg har en sønn på snart 3 mnd og som deg har jeg gått og ventet på at han skulle bli såpass stor for da skulle jo gråtingen gi seg..men som du også har erfart er det en litt sånn "kunstig grense", ingenting forandrer seg dramatisk over natten.. min lille har slitt med magekramper og masse skrik siden han var fjorten dager gammel og det har tidvis vært helt fært. satt på mitt første barselgruppe-treff og gråt fordi alle de andre hadde små stille porselens-dukke-baby´s mens min bare skrek og skrek fra vi kom til vi dro.. Vi har også prøvd det meste - det eneste jeg har prøvd som jeg synes du skal forsøke er manuell terapeut. det er en fysioterapeut med vidreutdannelse innen ledd/manipulering av ledd og teorien der er at kolikk skyldes stivhet i nakke/rygg som forstyrrer nerve-kommunikasjonen mellom sentralnervesystemet og magetarm. som lege selv har jeg vært veldig skeptisk til disse teoriene men av alt vi har forsøkt så er dette det eneste som muligens har ført til at han nå har tre gode dager for hver dårlige..og det er fremgang for oss. du får time gratis og raskt hvis du går til en som har avtale med kommunen. spør helsestasjonen din hvem de anbefaler (dersom du bor i oslo, si i fra så skal du få nr til han vi har brukt). Ellers er det rett og slett bare å ta tiden til hjelp..vet det er en fattig trøst. siden jenta di legger godt på seg og høres frisk og rask ut, har ikke en sykehus-utredning så mye for seg slik jeg ser det. kolikk går alltid over, før eller siden, barna lider ingen skade av å ha kolikk og det er i bunn og grunn helt ufarlig. i mellomtiden, la andre avlaste deg, senk terskelen for deg selv - la hun skrike når hun skriker, også foran andre, ikke bry deg om hva andre synes/om det er slitsomt for andre, prøv å slapp av og se etter lyspunkter.. Jeg forsøker meg på barselgruppe pånytt i morgen, forhåpentligvis uten like mye skrik som sist, men hvis han slår seg helt vrang nok engang så får jeg bare ta det. og håpe det blir bedre neste uke igjen. Du er ikke alene om dette altså, tror det er så mange mammaer der ute som sliter med det samme. opp mot 25% av barn har kolikk... Stå på! god klem

Skrevet

Takk for tips og råd dere! Det er jo en liten trøst å vite at jeg ikke er alene om å ha en slik hverdag! Var hos legen igår og vi ble ikke henvist til spesialist! Hun mente at dette var typisk kolikksmerter, og at tarmen trenger litt tid på seg. Hun sjekket det hun kunne der og finner (heldigvis) ikke noe annet galt med jenta mi!

Vi har vurdert manuell terapeut, men da hun ikke har problemer med nakke trodde jeg ikke det ville ha noe hensikt! Men for all del, bør jo prøve alt jeg kan! Fenikkelte har jeg prøvd uten virkning! Jenta tar heller ikke smokk, noe jeg prøver på hver dag da hun har et stort suttebehov og puttet hele hånden i munnen! Kam være noe kløe i gommene?

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver som porselensdukker! Blir nesten fra meg av å være i nærheten av disse perfekte og glade babyene! Mitt første barseltreff ble første og siste gang, d ble for tungt for meg!

Men som alle sier, det går over! Så får vi prøve å se etter lyspunkt og forbedring hver dag! Jeg kjenner jeg er klar for å kose meg med babyen, ikke bare føle stress!

Skrevet

Vet ike om det er så lurt av meg å skrive inn (redd for å skremme deg), men vår slet med kolikk mer eller mindre i 9 mnd... Ble jo litt bedre etter hvert, men var enormt mye skriking. Ikke sov han om natta heller. Tror jeg knapt var over 3-4 timer usammenhengende søvn før han var 10 mnd. Ingenting hjalp, og jeg var sliiiten!! "Alle" sa at det kom til å gå over, men mistet jo troen på det etter hvert :-b Nå er han 19 mnd og verdens herligste gutt. Stort sett blid og grei. Så, ja, det GÅR over. Til slutt... Trodde aldri jeg ville ha barn igjen, men nå ønsker jeg meg veldig nr. 2 :-) Man glemmer det vonde og leie, særlig når man omsider forstår at ting faktisk blir bedre.

Masse lykke til! Håper virkelig at kolikken snart er over for dere!

Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Storebror her hadde nemlig kolikk i 6 måneder - og han skrek generelt veldig mye, ikke bare i "faste intervaller" om ettermiddag/kvelden!!! Vi hadde han til barnelege, som kunne fortelle oss at det slettes ikke fantes noen sånn 3 måneders-grense - det var mer som et snitt å regne. Puh, det var slitsomme tider. Ikke fikk vi noe særlig avlastning heller, for ingen torde å passe han når han skrek sånn. Vi holdt oss mye inne fordi det var pyton å ha med seg skrikebaby rundt. Og så kom alle sykdommene i barnehagen og skrikingen fortsatte litt til... He-he, ikke rart det nesten gikk et tiår før jeg torde å begynne på nytt igjen.

Men... alt det der er for lengst historie, for jeg har verdens greieste, friskeste gutt nå, og har hatt det i mange år! Har faktisk hatt to kolikkbarn, så enda godt at lillegutt er en rolig, blid baby.....

Hold ut, det blir garantert bedre! Stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...