Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes at sønnen min på 6 mnd sover lite men jeg ønsker meg at jeg kunne legge han kl 19. Derfor lurer jeg på om jeg skal prøve å få han til å sove mindre på dagtid, selvom han ikke sover mye i det hele tatt. Hvis noen forstår? Han sovner neste aldri før kl 21 også er det opp i 5-6 tida (jeg gir fremdeles mat en gang hver natt). På dagtid sover han 2x 30 min (noen ganger 3x 30 min). Jeg drømmer om litt tid alene og synes alle forteller om barn de legger i 6-7 tida og som sover i 12 timer sammenhengende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kan gi så mange gode råd, men her i gården virker det hvertfall som at "søvn avler søvn"-begrepet er det som gjelder.

Han pleier som regel å sove tre-fire x 30 minutter, men faktisk de dagene han en sjelden gang sover over 1 time, eller kanskje to, så sover han faktisk enda bedre på natten, uten så mange oppvåkninger også, og legger seg til samme tid uansett. (i 19-20 tiden) :D Han er også 6mnd.

Har du noen situasjoner hvor han sover bedre og evnt lengre? f.eks på trilletur, i bilen etc? Prøv å få til litt ordentlig søvn på dagen og se om det har noe effekt på kveldstid.

Men vet om flere som har barn som ikke sovner før i 21 tiden, og som våkner i 6-7 tiden, så det høres jo ikke såå værst ut egentlig til å være 6mnd gammel. Mange ammer også opptil flere ganger på natten selvom barnet er over 6mnd.

Her sover han godt etter å ha begynt med fast føde, får en halv porsjon grøt til sen frokost/lunsj, bittelitt frukt og/eller middag i løpet av dagen, og så en full porsjon godnattgrøt til kvelden, da er han trøtt og god&mett til kvelden, og sover som regel natten igjennom uten amming, men det hender han våkner en sjelden gang å vil ha pupp, her en natt var han våken 1-2 time midt på natten, og jeg prøvde alt mulig for å ikke gi pupp! Men til slutt trodde jeg han var sulten likevel og prøvde å gi flaske, den var han ikke interessert i så da kan han jo ikke vært sulten... roa seg etter lang tid og sovna til slutt :) Så jeg tror ofte de våkner bare for nærheten/kosen som puppen gir om natta...

Ellers hvis han våkner i 5 tida på morran, kommer han opp i senga vår og da kan vi ligge å duppe til 8-9 tiden, han sover veldig godt i vår seng, og hender noen netter at jeg legger han der hvis jeg er for trøtt til å stå å styre over sengen hans midt på natta, da sovner han med en gang :)

Skrevet

Takk for svar!

Han sover som oftest godt i bil og noenganger på trilletur, men har begynt å gråte veldig før han finner roen. Har også hørt at søvn avler søvn men tror ikke det stemmer helt hos oss, men skal begynne å følge litt med på når han sover siste gang, og skal eventuelt vekke han og se hvordan det går (noenganger sover han 30 min i 16-17 tida). Han får mye fast føde, 1 porsjon grøt til frokost, en flaske velling til lunsj 210 ml, et halvt stort glass middag 100 g, 1 porsjon grøt til kvelds men er sulten om natta og sluker 240 ml velling på 10 min. Jeg har aldri ammet. Legger du til fast tid eller når du ser han er trøtt. Vi har lagt kl 20 og da sovner han av seg selv, men i det siste har han begynt å gråte så vi har "måttet" ta han opp igjen. Før kunne han også ligge en stund å prate + leke om morgenen, men nå begynner hver dag med gråt så det er bare å stå opp. Jeg lurer kanskje på om det kommer tenner...

Skrevet

Det er ikke alle som har englebarn som sovner kl 19 og sover til kl 7 altså. Her runder sønnen vår snart 5 mnd og han legger seg stort sett ca kl 20.30 for kvelden. Og så våkner han kl 01.00. Etter det varierer det en del, men de to siste nettene har vært deilige! Natt til mandag våknet han først ca kl 3 og så igjen 05.30. I natt våknet han kl 1 og så igjen litt før kl 6. Da samsov vi etterpå. Jeg sto opp kl 10. Sønnen min sover enda!

Jeg tror at det beste vi kan gjøre for å få leggetiden dit vi vil er å kjøre med faste rutiner, selv om det da kanskje innebærer at man må inn til barnet x-antall ganger før de sovner. At søvn avler søvn er det liten tvil om, men alle er uansett forskjellige. Datteren min, som fylte tre år i går, legger seg kl 19.30 og den siste uken har hun stått opp kl 05.50 på slaget. Mannen min står heldigvis opp med henne, siden han allikevel skal på jobb =)

Men altså... Faste rutiner! Vi legger først datteren vår. Hun legges kl 19, men med eventyr og en sang + litt tullball fra hennes side innimellom, blir kl 19.30 før hun sovner. Da går fokuset over på kveldsstell av sønnen vår. Grøt, bleieskift, vasking og på med pysj, så litt pupp. Han sovner som regel til puppen og jeg bærer han i seng. Alt dette tar da som regel ca en time. Blir kanskje litt for mye kos under kveldsstellet...? Etter hvert kommer jeg til å få lagt sønnen min før datteren min (håper jeg!) sånn at begge barna er i seng til senest kl 20.00.

Tålmodighet og faste rutiner er nok den beste oppskriften tror jeg =)

Skrevet

Jeg har hatt faste rutiner men nå blir det mye grin synes jeg. Jeg lar han heller se på en episode av Drømmehage enn at han skal ligge å grine 30 minutter fordi jeg har bestemte at han skal legge seg. Kanskje det er ok at han sovner kl 21... ;) fint å høre at ikke alle legger seg kl 19! Men er det ok å vekke han etter 10 minutter hvis han sovner i 5 tida?

Skrevet

Hei! For all del ikke begynn å kjør bil for å få han til å sovne.. det er ikke lurt. Alfa omega her i huset er faste rutiner og at ting skjer til omtrent samme tid. Her legger mini seg 1900 og våkner 06-07. Jeg er heldig sånn synes jeg, men en ting jeg trur du kanskje skal prøve å forandre på er nattmåltider. Helsesøs sier at når de passerer 6 mnd så har de ikke behov for nattmat lenger, men veldig mange våkner da for kosen sin del. Jeg ville kanskje begynt å vendt han av det.. Begynn evt å gi kald melk osv, prøv å gi smokk i stede. begynn å legg han til faste tider på dagen og la han gråte seg i søvn om han ikke vil sove. alle er jo selfølgelig forskjellige da, men de begynner nå å bli ganske så sleipe og vet hva som funker for å få det som de vil;) Vær konsekvent:) hvis han nå legger seg ni ville jeg de neste to nettene lagt han halv ni, deretter 8, halv 8 og syv:) Vend han sakte på det.. Har står mini på snart 6 mnd opp mellom 6-7 så dupper han ca en time halv ni-ni, en ny dupp halv tolv-et og så et par timer dupp fra ca tre-fem. Det er deilig, men jeg legger han alltid etter han har vært oppe max 2 1/2 time. Jeg har jobbet litt for å få til disse rutinene da, men da er han og smørblid fra morgen til kveld, bortsett fra i natt, for nå er tennene på vei:O

Skrevet

Jeg hadde heller ikke vekket han etter fem. Jeg vekker min senest seks om han sover på den tiden, da må jeg drøge å legge han til halv 8-8:)

Skrevet

Jeg har prøvd å venne han av med mat om natta, men det ble bare styr. Har prøvd bare gi vann, dytta smokk sikkert 100 ganger osv. Han er virkelig sulten! Jeg synes ikke dette er slitsomt men veit at han ikke skal trenge mat. Nei, jeg har ikke tenkt til å begynne kjøre bil... Hehe... Jeg har hatt en bra rutine på legging kl 20, da sovna han etter ca 30 minutter, men nå griner han bare og det har jeg ikke tenkt til å la han gjøre derfor er han oppe til han blir litt trøttere og da blir klokka fort 21. Dette er ikke noe alvorlig problem, jeg bare savner å ha litt tid etter at han har lagt seg og alle vennene mine legger jevngamle kl 19. Får håpe det endres etterhvert.

Skrevet

Her har det også blitt sånn at det er vanskeligere å legge... og jeg tror rett å slett de "prøver" seg litt. Hvis han har skjønt at han blir tatt opp igjen så er det jo ikke rart han griner :D

Her kunne jeg også bare legge han, og putte inn smokken noen ganger før han sovnet. men nå må jeg stå/sitte lenge ved siden av før han sovner, og ofte synge eller stryke og kose han, så sovner han :) Tar han aldri ut av rommet når jeg har lagt han. Kveld er kveld, og jeg veet han er trøtt, og han sovner alltid etter en stund, selvom det varierer fra kveld til kveld hvor fort det går!

Legger han fast SENEST 20.00, men blir som regel før i det siste, da han har vært stuptrøtt i 19 tiden, og igår sovna han på sofaen 18.50 så da bare bærte jeg han i seng. Våkna etter en halvtimes tid og måtte koses litt før han sovna igjen.

Det kommer veldig an på når vi står opp, står han opp i 7tiden vet jeg han er trøtt 18.30-19.00. prøver å ikke la han sove etter kl 17, men hender han er så trøtt at han bare må, da sovner han vel nærmere i 20-tiden.

Skrevet

Jeg er enig i at han kanskje prøver seg litt, har ikke tenkt på det... Hehe. Jeg orker ikke høre på grin. Jeg har aldri måtte tatt han opp pga grin annet enn mat, men igår gråt han og da tok jeg han opp. Vi har nettopp vært på ferie i 3 uker og det er etter det at det er blitt tull for da gikk vi mye turer og han sovna litt til og fra. Også sang faren hans for han hver kveld;) Tror jeg skal prøve å legge han på eget rom etterhvert og prøve at han ikke sover etter 17.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...