Gå til innhold

Er dette litt rart, eller er det jeg som er rar?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min, som jeg har vært gift med en god del år, ble bedt om å være fadder. Bare han. Og her snakker vi nær familie. Paret som bad han er begge fadder for vårt barn. Jeg hadde gledet meg til denne dåpen, men lysten til å dra forsvant. Ikke fordi jeg absolutt må være fadder, jeg hadde faktisk ikke tenkt på det engang, men fordi jeg syns det hele ble veldig rart og dumt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg igrunne nveldig godt. Kom de med noen som helst grunn for at de hadde spurt han alene (ved at de f.eks har en søster som så veldig gjerne vil eller liknende) , elelr var det bare sånn det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snakket med dem etter at han fikk spm nå i kveld, så jeg vet rett og slett ikke grunnen.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har andre som står nærmere så skjønner jeg dem godt og om det er hans familie, og du er inngiftet, så skjønner jeg dem veldig godt om de vil velge andre familiemedlemmer eller venner isteden.

Har egentlig aldri skjønt greia med at man "må" velge begge parter som fadder.

Mitt barn har min bror (ikke hans kone), min onkel (heller ikke hans kone), min kusine (ikke hennes mann ) og min morfar som faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fadder for niesen min og mannen min er for nevøen min. Vi har ikke vært faddere som et par... Vet ikke hva som er normalt,jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det alltid par, så det er kanskje derfor jeg reagerer. Godt å høre andres erfaringer!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du ble litt fornærmet, men det er vel knapt noen i dåpen som legger merke til det? Ingen spurte om hvem som var faddere i dåpen til vår baby, det eneste var at de ble spurt på forhånd og fikk seinere et bevis på sitt "fadderskap". Det ble ikke markert i kirka eller i dåpen på noen måte, og seinere er det jo høyst varierende hvor mange gaver folk kjøper til fadderbarnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh....Det er da vanlig at de som er faddere stiller framme ved døpefonten sammen med foreldre og søsken til barnet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velger ikke fadder par her i gården heller.. men dersom det hadde vært gudforeldre(det er vel fra gammelt av at de får omsorgen for barnet dersom foreldrenne skulle dø?) der er det jo normalt at man velger par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er vanlig jeg. Men vi valgte ikke par her i gården. Har ei venninne som fadder, ikke mannen. Og en Onkel som er fadder, ikke tante.

Ganske så vanlig her at det ikke er par i alle fall. Har ikke jeg opplevd.

Jeg har ikke par som fadder. Kun onkler her. Ingen tanter som ble med i fadder rekka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg er vant med begge deler; noen velger par (jeg og samboer er f.eks. begge fadder til min niese), mens andre velger kun den ene parten.

Jeg gjetter (med mindre det er noe annet inne i bildet) at de hadde endel personer de ønsket som fadder, og da prioriterte de ikke par, selv om de begge er faddere for dine barn.

Jeg ville i hvert fall ikke tatt meg nær av det uten videre, det betyr neppe noe spesielt annet enn at de hadde mange faddere å ta av, og da ikke ville velge par. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen min er faddere alene på hver side av familien, aldri tenkt på dette jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg to gudmødre (begge var gift på hver sin kant da de ble valgt)

vi valgte to venner til vår sønn. han ene er singel, hun andre samboer (sammboeren er også en venn av oss) har på en måte tengt på dem som en enhet, at begge er litt faddere. Men når du sier det, kanskje han er fornermet? har faktisk ikke tenkt på det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje litt rart, siden dere er fadder sammen på ungen deres.

Men vi skal også bare spørre ene delen av ett par. Jeg bryr meg i grunn ikke om hva hun vil si til det. Jeg vil ganske enkelt ikke ha henne som fadder til min unge. Men mannen hennes er i slekt med samboeren min, og han ønsker vi å bruke som fadder. Mulig det er sært og rart, men jeg skal ikke sitte å angre på hvem jeg valgte som fadder til ungen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For både mannen min og meg er det naturlig å be par være faddere. Noe annet ville vært helt utenkelig for oss.

Derfor reagerte vi også kraftig på at bare en av oss ble bedt om å være fadder på et barn i familien... Sa ikke noe til foreldrene av barnet, men at det såret er det ingen tvil om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår fammilie er fadderenealdri par.

Minmor er for eksempel fadder for min yngste og min far for den eldste, min søster er fadder til begge men hennes onkel ikke til noen av dem osv. Det er normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært vant med at det er par. Det er noe de fleste vil unngå, men er det ikke nok faddere å ta av får det heller gå.

Du bør i alle fall ikke være lei deg før du vet om det er vanlig hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...