Gå til innhold

Forlovet, men hvem skal betale bryllupet??

Anbefalte innlegg

Hallo!

Skal du ikke gifte deg? Da synes jeg du bør bli voksen først!

"Man ønsker å føle seg likt behandlet!" Hæ? Skal det være en selvfølge? At søsken skal behandles dønn likt? Sånn er det ikke i den virkelige verden, skjønner du, og det lærer du nok du også. Verden er ikke "rettferdig", den er reell.

Skulle pappa'n min gitt søsknene mine lån på 20 000 hver, da, den gangen jeg fikk låne 20 lapper til bil? Eller skulle vi fått 5 000 hver, den gangen bruttern sleit med husleia og kom til og nevne det for pappa? Pappa er sånn at han tar hele bildet i betraktning, de som strever og virkelig prøver selv - de får hjelp når de ordentlig trenger det, mens de som suller bort penger i hytt og pine og som lever over måte - de får ikke fem øre av ham.

Fortsetter under...

Ok, slik er det ikke i min familie. Moren min har nemlig opplevd hvor sårt det er å bli forskjellsbehandlet selv. Så trenger min søster ny vaskemaskin og ikke har råd, så får i tilsvarende sum av foreldrene mine til tross for at vi har en mye bedre økonomi.

Ikke Hi

Hei, jeg har ikke lest alle svarene og tilbakemeldingen dine, så ta svaret mitt for det det er;)

Har dine svigerforeldre sagt at de syns det er rart at dine foreldre/din far ikke betaler noe (eller bare betaler litt)? Eller er det noe DU kjenner på fordi det er litt flaut..

Svigers burde forstå at det ikke er forventet at andre kan bidra like mye som dem selv. Det er de sitt valg å gi dere halve bryllupet!

Jeg syns dere skal ta i mot gaven fra svigers + din far og betale resten selv.

Din far er barnslig uansett. "Jeg vil ikke betale hvis den og den kommer" hallo??

Skal svigers blande seg i bryllupet når de selv velger å bidra så mye økonomisk, hadde jeg heller takket nei til pengene.

Heisann

Svigers har hintet til det (og jeg vet de har blitt irriterte før da min svigersøster giftet seg, og de betalte halvparten, mens hennes manns familie ikke bidro). Men mest av alt er det JEG som reagerer og synes det er flaut. Svigers blander seg heldigvis ikke oppi noen ting - det er det kun min familie som gjør.

Takk for svar, (alle sammen)

Hi

Ehhh, "Svigers blander seg heldigvis ikke oppi noen ting - det er det kun min familie som gjør."....

Når svigers blander seg inn i hva din familie velger å gjøre i forhold til å støtte dere økonomisk under bryllupet eller ei, så blander de seg vel?! Og du sier også at de var irriterte da svigersøster giftet seg og hennes manns familie ikke bidro...

Er ikke det å blande seg i ting man ikke har noe med så vet ikke jeg....

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har svigerforeldre som helt fra begynnelsen av har sagt at de skal gi en viss sum til bryllupet.denne summen har de gitt til alle de andre barna og vi vil få de visst vi en gang kommer til å gifte oss. De forventer ikke at min familie skal stille med samme summen. Det er jo ikke alle som har samme økonomiske situasjon. På min side lever kun min mor og hun har ikke anledning å gi samme summen som svigers. Selvsagt betaler vi evt resten av gildet selv! Det er jo ikke gitt at svigers har "betalt" halve bryllupet fordi om?? De har jo bare gitt en pengegave fordi de er i stand til å kunne gi noe slikt. Så er det opp til oss om de skal gå i bryllupet eller til andre ting.

Velger dere å gifte dere får dere ta imot det dere få og heller bruke pengene med omhu:) Ikke tenke over hvem som har betalt hva..

Lykke til med hva dere måtte bestemme dere for:) De fleste har nok forståelse for det dere måtte ende opp med å velge å gjøre.

Ta imot de pengene du får fra familie, og legg ut resten selv. Det trenger ikke bli kjempe dyrt.

Jeg giftet meg på lørdag, og har ikke brukt mer enn 45 000 kr. Da var det 70 gjester totalt og fri bar. Hadde kjempe masse drikke igjen også. Og det var også mer enn nok mat.

Kjøpte kjole på nettet hos jkdress.com, kjøpte bryllupskake hos en lokal hobbybaker, fikk familie og venner til å bake kaker og ta med. Lånte lysestaker og vaser hos venner som hadde osv. Jeg kjøpte også litt av tingene vi trengte hver mnd sånn at alle regningene ikke kom på en gang..

Dagen ble helt fantastisk, det var en utrolig fest hvor alle storkoste seg :)

Jeg skjønner deg veldig godt jeg hi. Sikkert mange som betaler for bryllup selv. Ulike familier har ulike tradisjoner. Jeg synes det er urettferdig at din far gir 15000 til dine søsken og ikke til deg, selv om det oprinnelige tilbudet egentlig er det samme (et håpløst tilbud).

Men når din far velger å oppføre seg på dette viset så hadde nok jeg også pent takket nei til pengene han. Samtidig hadde jeg forklart han hvor viktig det er for deg å ha din mor der ¨på akkurat denne dagen. Kanskje vil han forstå.

Uansett, håper dere får et bryllup som blir akkurat slik dere ønsker: Lykke til.

Herregud, om dere vil gifte dere så må dere jo betale selv !

Jeg synes det er rimelig frekt å skape et press på foreldrene for at de skal betale.

Ønsker svigers å gi dere en pengegave, er jo det supert. Men det har da ingenting med dine foreldre å gjøre. De må selv få velge hva de vil gi.

Bli voksen !

Vi skal gifte oss om noen måneder, og det har ikke falt oss inn at vi ikke skal betale det selv! Hva er det som får voksne mennesker til å snylte på sine foreldre?

Siden vi ikke har så gode jobber at vi kan ha et 100 000 kroners bryllup, så har vi tatt konsekvensen av det og gifter oss helt enkelt og har den aller aller innerste familien på middag hjemme i stua vår.

Å få foreldre til å betale fest og morro er hakket verre enn å bruke kredittkort synes jeg. Vent og spar til dere har råd og inviter foreldrene deres i stedet for å ha de som verter.

Når det er sagt, gratulerer med forlovelsen :)

Sånt som dette; konflikter og krangling mellom ulike foreldre, det er grunnen til at vi giftet oss på tinghuset uten noen av de til stede. Vi orket ikke det, vi ønsket en fin dag for oss selv.

Noen ble sure etterpå, men faen heller! Det var faktisk VI som giftet oss, ikke de. Så vi lever godt med avgjørelsen mange år etterpå. :)

Annonse

Nei, ønsket meg ikke noe annet. Men ønsket å unngå krangling. Når man lever med det hele livet, så er fraværet av det faktisk ganske nydelig.

Og vi liker å gjøre ting alene, ikke så glad i familiesammenkomster uansett verken meg eller mannen da. :)

Ikke hadde vi hatt råd til noe annet heller.

Og angrer ikke. Hilsen tinghusdama.

Skjønner deg godt Hi, her er det forskjellsbehandling fra din far. Snakk med han om dette! Og snakk med svigers så de vet hvordan situasjonen er.Jeg hadde heller takket nei til de 7500 fra far da pengene kommer med krav på at du må invitere folk du ikke ønsker. Så kan dere heller betale resten selv. Har dere ikke råd til å betale deres del så vent til det er penger til det!!

Hos oss betalte svigers og mine foreldre mer eller mindre likt, resten tok selvfølgelig vi! Jeg forventet hjelp da alle mine søsken hadde fått økonomik hjelp til bryllupene sine. Var selvfølgelig kjempe takknemmelig!!

Hei :) Du har fått en del svar, og jeg vet ikke om du får tid/mulighet til å lese min mening, noe jeg håper!

Jeg er sjokkert over hvor mye sjalusi som er ute å går i noen av de tidligere innleggene. Folk er virkelig frekke når de kan signere med anonym.

Vi skal selv gifte oss om 2 år. Når vi bestemte oss for det bestemte vi oss også for å betale alt selv, rett og slett fordi mine foreldre ikke har sjans til å bidra med en krone, og jeg ønsker ikke at svigers skal føle det urettferdig hvis de bidrar med noe.

MEN- så kom svigers og sa at de skulle minst bidra med 10.000. Jeg sa at det var ikke nødvendig pga situasjonen til min familie, og også fordi jeg ønsker ikke at svigerfar skal ha noe å si i forhold til våre ønsker for dagen. Det er VÅR dag! Svaret jeg fikk da var at de skjønte selvsagt at vi ville bestemme alt selv, og det var greit, men de ville bli veldig glade for å få gå inn med minst 10.000 da evt som bryllupsgave. Dette takket vi ja til.

Jeg synes du skal sette regler/grenser for bryllupet ditt. Legg kortene på bordet for alle mann, og kanskje spesielt svigers. Si at dere vil bestemme selv og at de kanskje heller kan komme med en sum istedet for "halvparten", så har dere noe konkret å gå ut ifra. Og si ifra om at din far går inn med "bare 7500", og din mor ingenting. Så vet de dette før de gir dere en konkret sum å jobbe ut fra. Jeg synes det er dårlig gjort av din far. Et barn skal ikke under noen omstendigheter måtte velge mellom sin mor og sin far, uansett hvor voksen man er blitt, men dette er ikke noe du kan gjøre noe med.

Når du da vet hva svigers og din far stiller opp med snakker du og din forlovede om hvor mye dere ønsker å bruke selv. :)

Hvis dere ønsker å takke for bidragene til dagen kan talen gå noe som "takk til svigers som har bidratt med penger (man trenger ikke si hvor mye), og til pappa som har betalt drømmekjolen"..

Jeg synes forresten det er KJEMPEFLOTT at dere får hjelp til dagen. Det er ikke alle som har råd til drømmedagen selv når man studerer, har barn, bil og hus. Da blir man 30-40 før man får giftet seg, og selv synes jeg at det er litt seint hvis man allerede har vært sammen i 20 år. Men det valget får folk ta selv. Vi har vært sammen i over 5 år, og nå synes jeg det virkelig er på tide. Vi blir å ha 8 års jubileum etter bryllupet. SKulle gjærne giftet meg tidligere hadde vi hatt noen som kunne hjelpe oss, eller at v hadde klart det selv.

hva er viktigst ? bryllupet eller penga? trenger ikke koste all verdens.

bryllupskjole finner du på ebay. masse fint !

bryllupsfesten kan du jo klare å ordne selv. ta en svenskehandel i ny og ne. bl.a eller hvorfor ikke ta en sydentur å gifte seg der ? mer romantisk får du det vertfall ikke, OG du har reisa og bryllupet i et ! :)

uansett , lykke til :) og gratulerer!

19.30: Takk for svar :)

Ja er nok lurt som du sier, å ikke fokusere på hvem som betaler hva, men heller prioritere de pengene man får og gå ut fra det.

Det er vel ikke sånn at svigers "forventer" at mine foreldre også skal stille med samme sum, men at de ønsker at det var mer likt, i det stille. men det er jo ikke deres sak , og de velger jo selv å være med å bidra økonomisk - det er jo slett ikke noe vi har bedt om eller forventet...

Hi

19.34:

Takk for svar!

Gratulerer med giftemål, først og fremst! :)

Ja jeg har også tenkt å løse det slik, at jeg kjøper litt og litt hver måned, og at vi tar et betraktelig mer økonomisk bryllup enn hva vi i utgangspunktet hadde planer om - da kan vi også gifte oss et år tidligere :)Det viktigste er jo at man har de man ønsker der på dagen sin :)

HI

22.35: Takk for svar. Har prøvd å forklare han at dette er vår dag, og at jeg ønsker å ha henne der. Men møter lite forståese.

Som du sier ulike familier har ulike tradisjoner. Jeg personlig mener det er feil at den ene skal få 15000, den andre ikke. At en skal få sydentur med lmmepenger til bursdagen, mens den andre får 500,- osv. Jeg synes man skal gjøre likt.

Takk, bryllup skal det bli uansett hvordan vi gjør det ;)

Hi

22.43:

Ser ikke helt hvor du mener vi legger press på noen?

Ja jeg er fullt klar over at hva mine foreldre betaler og hva hans foreldre betaler er urelevante for hverandre, nå er det heller ikke det tråden hander om - den handler om at jeg ønsker at min far skal gi det samme til meg som han gir til min søster - uavhengig av hvem som er å gjestelista mi.

Hi

23.01:

Hvis du får en gave av dine foreldre (f.eks en ekstra stor gave som en ny komfyr, eller en stor julegave osv) , kaller u dette å snylte? Dette er da ikke penger vi har bedt om , men som vi har blitt tilbudt av de som har lyst og mulighet til å bidra.. Er da ikke snakk om å foreldrene som verter bare fordi de ønsker å bidra. Om duine foreldre ikke bidrar men gir deg en sjekk på 20000 på bryllupsdagen, er dette da å snylte, eller er det et slags "bidrag på etterskudd"?

Hi

09.16:

Ja jeg tror det er flere som velger å gjøre det slik :) Det er jo noe man må bestemme selv, og respekterer absolutt de som velger å gjøre det slik. Personlig vil jeg ha mine nærmeste der , samt vennegjengen, Men er jo ingen grunn til at man ikke også kan gjøre det økonomisk :9

Hi

17.13: Takk for langt og innholdsrikt svar :)

Ja jeg må si selv at jeg enser litt sjalusi her inne når enkelte kommenterer som "fytti, dere betaler jo selvfølgelig for eget bryllup selv" , "dere utnytter foreldrene", eller "det er bedre med kredittkortgjel enn å motta hjelp fra foreldrene sine" osv osv (med fare for å hive bensin på bålet :P)

Men folk har forskjellige tradisjoner i sine familier, og jeg tror nok ikke alle synes forskjellsbehandling mellom søsken er så greit som de gir uttrykk for i denne tråden... Blir litt overrasket over reaksjonene jeg har fått på dette innlegget!

Godt råd, at vi heller kan be svigers si hvor mye de ønsker å gi i pengegave, og da er det også helt urelevant for dem hva vi selv bruker ( i og med at de insisterer på å betale halvparten). Tror vi gjør det :)

Ja jeg er veldig glad for at vi har folk rundt oss som ønsker å jelpe, ikke bare økonomisk, men med baking, matlaging osv osv. Hadde aldri kunne dratt i land et bryllup hvis ikke :)

Ja jeg synes også det er dårlig av min far og be meg velge vekk min mor, men som du sier, det er desverre ikke mye man kan gjøre med det... Jeg får bare velge å heve meg over det , og gjøre det beste ut av budsjettet vi har :) Bryllup blir det uansett :D

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...