Gå til innhold

Forlovet, men hvem skal betale bryllupet??

Anbefalte innlegg

Din mor og din far hater hverandre. Det er synd. Du kan nå velge om du skal gå i deres fotspor, og lage masse trøbbel i familien, ved å "forvente" å bli "behandlet likt", eller du kan gi blaffen i pengegaver som gis med urimelig betingelser, og arrangere det bryllupet du selv vil ha. Uten å bære nag til noen. Det er uvesentlig hva dine søsken fikk. Ikke lag en stor greie ut av en sum så lav som skarve 7500.

Ønsker du virkelig å slekte på dine foreldre mtp urimelig oppførsel? Det virker som om du er på god vei dit.

Det er da vel helt vanlig å betale bryllupet selv? Dere har vært så heldige at dine svigerforeldre ønsker å betale en god del, og det er jo kjempeflott. Ærlig talt må man regne med å betale bryllupet selv. Ikke lag masse styr ut av dette.

Fortsetter under...

Veldig enig med sistnevnte taler. Det virker som om din familie er over gjennomsnittet opptatt av penger, og at din far gjennom årene har kjøpt dine søskens (og muligens din?) lojalitet. Du har nå tatt det moralske valget å stå ved din mors side istedenfor å nok en gang din far kjøpe deg. Vær stolt av det! Ikke kom og sutre fordi det koster, det koster som oftest å gjøre det moralsk riktige.

Takk for svar!

Merker jeg ser ting med nye øyne etterhvert som svarene tikker innn. Er fullt klar over at 7500 ikke er en sum å bli uvenner for , det er også derfor jeg har vurdet å droppe hele "pengegaven" fra pappa. Vi hadde aldri forventet at hans foreldre tilbød seg halvparten, hvilket var en kjempegledelig overraskelse, og som også tillot oss å ta bryllupet et år tidligere enn forventet. Vi hadde absolutt planer om å betale selv, men jeg (var dum og forventet) trodde også at jeg kom til å få det samme som min søster. Det er jo ikke snakk om en sum som gjør at bryllupet blir utsatt eller liknende, men det er en prinsippsak. Men nei, jeg ønsker absolutt ikke å være urimelig, eller at dette skal bli en ond sirkel av krangling...

Hi

Har ikke lest alt, så kanskje noen har sagt dette før, men jeg synes saken er ganske klar. Du må si tusen takk og ta imot gaven fra dine svigerforeldre, og si nei takk til det din far vil tilby, på bakgrunn av at han holder tilbake fordi din mor kommer. Noe så barnslig. Og du skal ikke tenke på at det er pinlig, for det er din far det er pinlig for.

Så kan du sette igang med å planlegge:)

Hvem skal betale bryllupet? Det er vel de som skal gifte seg som skal betale bryllupet og får de hjelp av noen i familien er det en bonus. Du framstår som om du forventer at andre skal betale for at dere skal gifte dere.

Dere kan jo betale resten selv.

Annonse

Takk for svar!

Ja for min del er det som sagt uaktuelt å "selge" min mors plass ved bordet for 15.000,- (eller noen som helst sum). Grunnen til at han gjør dette er jo fordi han har fått gjennomslag før, og slipper hennes nærvær, fordi mine søsken vet at mamma ikke kan bidra økonomisk , men det kan han. For å si det sånn, det er ikke første gangen han prøver på slike ting, og det har blitt en slags trend for han å ekskludere min mor.... Men som du sier, nå har jeg valget til å stå litt opp for meg selv (og min mor) og takke pent nei til hans hjelp og utestengelse!

Hi

Enig ...æren?? Det er da ikke en ære, det er et pengesluk og barna? Når barna er voksne kan de da vel forstå om kanskje ikke foreldrene har mulighet til at alt alltid skal være likt. Du er voksen - hvorfor forventer du at dine foreldre MÅ gi deg like mye penger som dine søsken? Det er ikke dine penger, du har ikke RETT på noe.

Ja er nok noen som har sagt det før, men setter pris på svar!

Er dette jeg nå har bestemt meg for å gjøre, rett og slett si takk til svigers, og ellers takk til pappa. På denne måten får jeg hvem jeg ønsker i bryllupet, og slipper å invitere onkler og tanter jeg ikke kjenner, samt ekskludere min egen mor!

Så får vi ta det bryllupet vi har råd til:)

HI

Så fordi svigersene tilbød seg å betale for halve bryllupet så forventer du at dine foreldre skal gjøre det samme? For det første bor svigersene dine sammen, de har dermed bedre økonomi enn dine foreldre som ikke bor sammen. Og du tenker da at svigersene dine vil betale halvparten uansett hva bryllupet blir å koste? Kanskje om det koster 60 000, men tror du de kommer til å betale om bryllupet deres koster 300 000. Jeg hadde følt jeg hadde måttet spare veldig om mine svigers hadde sagt de ville betale for halve bryllupet. De vet jo ikke hva halve bryllupet vil koste dagen etter forlovelsen, men de regner jo ikke med dere kommer til å ruinere dem, det kan jo fort hende de må si at de ikke er istand til å betale halvparten da.

Og skal da den andre halvparten deles mellom dine foreldre mener du?

Så din far må punge ut gud vet hvor mange ti tusener og din mor må gjøre det samme? Er du klar over hvor mye penger det er for enslige?

Det jeg hadde gjort var og gi min far KLAR beskjed om at forskjellsbehndling IKKE er greit. Hadde også sagt at jeg vuderte og utelate han fra gjestelista siden han ikke klarer og oppføre seg.

Evt så kan dere takke dine svigerforeldre og din mor for all økonomisk og praktisk hjelp...i en egen takketale;)

Annonse

Han tilbyr deg jo det samme som han har gjort de andre søsknene dine. 15 000 om du ikke inviterer din mor og 7 500 om du inviterer henne.

Søsknene dine valgte å ikke inviterer henne og fikk dermed 15 000.

Inviterer du mora di får du 7 500. Du kan ikke avgjøre hva hans regler for å gi fra seg pengene er.

Hadde min far derimot gitt meg et slikt tilbud hadde jeg bedd han ta pengene selv og bruke det på psykolog!

Hei hi, jeg er enig med flertallet, si neitakk til pengene fra din far, og jatakk til gaven fra svigers. De er generøse som tilbyr seg, og hvis de venter at din familie bidrar like mye, får du bare fortelle hvordan situasjonen er, hvor urimelig faren din er. Jeg ville aldri invitert 12 ekstra fordi han krever det! Han høres veldig dominerende og urimelig ut. Du må bare være sterk og stå imot. Dessuten er jeg sjokkert over søsknene dine som droppet å invitere mor for skarve 7500 kr. Har aldri hørt på maken. Selv har jeg giftet meg to ganger, og fått alt betalt begge gangene, av familie i forskjellige kombinasjoner... Er ikke spes bortskjemt, og forventet det ikke, men de bare tilbød seg, og da sa vi jo ja...? Må legge til at begge bryllupene hadde budsjett på rundt 30000 kr.

Og jeg har vært i mange bryllup, og aldri hørt det blitt nevnt i talen hvem som har betalt hva. Men det kommer jo som regel fram i samtaler, så jeg tror ikke du trenger å tenke på at svigers ikke skal få nok "ære". Du får bare skryte av hvor rause de er ;).

Lykke til!

hjelpes kor barnslig eller gammeldags?

Sorry.

Har vært forlover 3 ganger, og vært i xx antall brylluper i forskjellige kategorier, sum og vennekretser.

Har aldri hørt i en tale der de takker noen for pengehjelpen til bryllupet.

Og de fleste har betalt alt selv, evt fått 10tusen av foreldre og svigers.

Om jeg noen gang skal gifte meg må jeg jammen betale selv. Og har ikke tenkt noe annet. derfor er vi heller ikke gifte, fordi vi ikke har råd.

Var jeg deg, hadde jeg tatt imot penger fra svigers, 7500 fra far og betalt mor sin billett, og lånt penger i banken til resten.

(om du snakker om rettferdighet i forhold til søsken: min søster har fått som jeg ikke har: moped, sofa, tv, seng, tur til danmark, m.m)

jeg har fått: kle og litt pynte ting som nye blomstrere av mamma.

Og jeg er yngst, Hun som er eldst som får alt, men unner henne det, fordi hun har ikke like mye penger som jeg.

Livet er ikke rettferdig

Dere betaler selvsagt for bryllupet deres selv. Vi klarte å spare til og betale for et bryllup da vi begge var studenter, så regner med at dere også klarer det.. Og da kan dere faktisk invitere hvem dere vil, og problemet er løst.

Forøvrig synes jeg din fars konklusjon om å betale halvparten av hva din søster fikk kun fordi du ønsker å invitere din egen mor til bryllupet ditt var en smule drøy..

jeg er gift og vi fikk kunn penger av min mamma til bryllupet for å hjelpe med utgiftene. noe vi satte stor pris på. vi fikk 5000 kr av henne + at jeg fikk kjolen av henne. så ble ca 10.000 kr. bryllupet vårt kostet 30.000 kr med alt av klær,dekor,mat,lokale.og fotograf

svigers derimot ga ingenting. og det gjorde ikke oss noe, da vi hadde forventet å betale alt selv.. mamma valgte å betale... ikke de. og sånn ble det.

ble ikke noe mer enn det. sivgers var ikke innvolvert i å planlegge bryllupet. det var min mamma. min mamma hjalp meg med å finne kjole. og passet ungen vår under selve dagen. og hjalp til med invitasjons teksten og slikt. men resten gjorde vi selv.

syns dere burde ta utgangs punkt i å betale alt selv før dere setter en dato. så slepper dere å eventuelt sitte der med en stor kostnad og ingen penger.

lykke til og gratulerer så mye. =)

Sukk. Jeg lurer på når folk skal skjønne at et bryllup handler om de som gifter seg, og IKKE om dem som er sure på erandre og ikke vil komme hvis ditt og og datt og blir drittsure hvis sånn og slik.

Langt flere burde fått klar beskjed om at " vet du hva? Dette handler ikke om deg og i alle fall ikke om ditt forhold til min mor/far/søster el. Dette er MIN og VÅR dag, som vi vil dele med de som betyr noe for oss, og hvor vi selv skal ha regien på. Dersom du ikke kan akseptere dette, får det stå for din egen regning, men jeg synes virkelig det er trist at du ikke for en eneste dag kan fokusere på hva som betyr noe for meg og oss, men fortsatt mener at dine egne empatier eller antipatier skal styre vår store dag."

Kjenner flere med skilte foreldre som har hatt lignende problematikk, enten vedr betaling eller at den ene ikke vil komme fordi den andre kommer eller har med seg sin nye ektefelle...blablabla, so what?? Dette er ikke dagen du skal bry deg om eksen, men om datteren eller sønnen din. Og det går FINT an å både unngå å snakke med noen eller nærmest å se på dem i et bryllup. Plasseres med ryggen mot hverandre. Min tante og onkel var nyskilte i mitt bryllup. Deg gikk helt greit, de så ikke på hverandre og en dro hjem litt tidlig, men begge var med på det viktigste. Irriterer meg med sånne forbanna egoister som ikke klarer å sette sine egne greier til side for en eneste dag når det er viktig for deres egne barn!!

Jeg og min mann hadde tenkt å betale alt selv, da mine foreldre to uker før bryllupet fortalte at de ville betale for all serveringen (vi hadde 80 stk til flere retters middag med gode viner til på restaurant). Vet mannen min ble litt brydd da hans foreldre ikke hadde noen planer om å hjelpe oss økonomisk. Jeg pratet litt med pappa (som sitter på pengesekken i vår familie), og han hadde ventet i det lengste med å tilby noe da han hadde lyst til å høre hva foreldrene til mannen min skulle være med å betale for å ikke støte noen, for han hadde hele tiden hatt planer om å være med for å støtte oss. Foreldrene til mannen min vet fortsatt ikke at mine foreldre betalte store deler av bryllupet og foreldrene mine fikk ingen takk i talen, men mange takker før og etter den store dagen. Resten av utgiftene delte jeg og mannen min på (vi har felles økonomi så noe annen ville vært vanskelig uansett).

Nå som vi venter barn skjer litt av det samme igjen. Moren min gleder seg veldig og har gitt oss både barnevogn og utstyr for mange tusen svigers har jeg knapt nok hørt fra. De har jo et par barnebarn fra før av, mens dette blir første på min side av familien, så jeg tror det har en del å si. Men kommer nok ikke til å bli fortalt nå heller at mine foreldre støtter oss mye økonomisk, og det er ikke fordi vi ikke har råd selv, men foreldrene mine har ikke så mye utgifter om dagen og liker å dele de pengene de har til glede for alle rundt!

Takk for svar!

Jeg er helt enig med deg. Har opplevd flere situasjoner (både i min familie og andres) hvor folk oppfører seg uhyre egoistiske og ikke klarer å fokusere på de som faktisk skal feires. Trist når det er sånn.

Hi

Takk for svar!

Det var jo fint gjort av familien din :) Nei jeg har alltid trodd (siden det har vært slik i begge bryllup jeg har vært i ) at man bør takke de som har bidratt i takktalen (det være både økonomisk, med praktiske ting, osv). Her er det også samme med barn. Svigers har nettopp kjøpt en flunkende ny vogn, med masse utstyr , noe vi setter kjempestor pris på. Pappa har ikke kjøpt eller tilbudt noe, og det forventer vi heller ikke at han skal. Hadde han derimot handlet både vogn og bilstol til min søster hadde jeg jo ønsket han at hadde gjort det samme for meg - på samme måte som med bryllupet. Man ønsker å føle seg likt behandlet!

Hi

13.28:

Tror nok jeg bare dropper all hjelp fra pappa i og med at det er krav for hvem som skal på gjestelista. Men de får begge beskjed (både mor og far) om å oppføre seg før bryllupet, ingen tvil om det! Tror nok han er fullt klar over hva jeg mener om forskjellsbehandling også, han bare velger å la sinnet over min mor styre hans hverdag, istedet for å heve seg over det. Desverre.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...