Gå til innhold

Forlovet, men hvem skal betale bryllupet??

Anbefalte innlegg

Skal prøve å gjøre dette kortfattet, setter pris på at dere leser igjennom og tar dere tid til et svar om dere har råd som kan hjelpe:

Saken er denne: Jeg er nyforlovet, og vi har planer om å gifte oss neste sommer. MEN, jeg er ikke sikker på hvordan vi skal gjøre det med betalingen... Hans foreldre har sagt seg villig til å betale halve bryllupet i gave til oss (hvis vi har et noenlunde rimelig bryllup såklart) og dette setter vi såklart stor pris på! Mine foreldre derimot - gjør det ikke.

Det har seg slik at min mor og min far er erkefiender. Da min søster giftet seg betalte han halvparten (hvilket bare utgjorde 15000 siden de hadde et veldig lite og intimt bryllup). Min mor var ikke invitert og betalte heller ikke en krone av den grunn. Men jeg ønsker å invitere min mor. Min far vil da ikke betale mer enn 7500 (siden dette er halve summen av hva min søster fikk) , selv om vårt bryllup blir dyrere enn hennes. (det skal også nevnes at han ikke har probemer med å være med økonomis sett) Dette fordi min mor skal komme. Rett og slett. Og hun eier ikke nåla i veggen og jeg må selv betale billetten hennes ned hit (hun bor i andre kanten av Norge)...

Foreldrene hans kommer til å synes dette er veldig urettferdig (forståelig nok), og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Vi har snakket om å bare droppe hele bryllupsfesten , eller utsette alt til vi selv har råd til å betale alt selv...Synes det er forferdelig flaut!!

Hva mener dere?? TUSEN TAKK til dere som tar dere tid til å lese / svare :)

Fortsetter under...

Dere er vel voksne, så dere betaler selv. Om foreldrene hans vil hjelpe dere så er det nok helt greit for de at dere betaler resten.. Samma for dem om det er dere eller foreldrene dine. Ta i mot de 7500 fra din far og bruk de på kjolen din eller noe.

I utgangspunktet skal dere betale for festen selv. Om noen av foreldrene deres har lyst til å bidra er jo det hyggelig for dere, men ikke noe dere kan forvente.

Det er også vanlig at den som betaler får noe medbestemmelsesrett. Din far er villig til å betale mer om moren din ikke kommer. Det er en avtale dere kan si ja eller nei til. Det er ikke dårlig gjort av ham.

At dere vil ha et dyrere bryllup enn søsteren diner et for meg helt søkt argument for at faren din skal betale mer. Hør medforeldrenederes hvor mye de hartenkt å bidra med og lag et budsjett ut fra det.

Annonse

Vi sparer for å ha råd til å gifte oss, selv om foreldrene på begge sider har lyst til å hjelpe oss økonomisk.. Vi er voksne mennesker som ønsker å være økonomisk uavhengige, så å tigge penger for å ha bryllup er helt uaktuelt! Greit å få pengene i bryllupsgave da, men ikke som et bidrag til regningen!

Så flinke som vi er til å spare, blir det nok leeeenge til vi tar oss råd til bryllup! ;)

takk for svar alle sammen.

Nei jeg er fullt klar over at inge er forpliktet til å gi oss noe som helst, men i og med at de betaler for de andre søsknene mine, føler jeg jo det er naturlig at de gjør det samme for meg når de har muligheten til det.

Tror også svigers (uten at de har sagt dette ordrett, men hintet) føler det blir feil at pappa på min side skal få "æren " av et bryllup de egentlig bare har betalt kjolen på.,,Da tror jeg nesten heller de betaler alt selv. Men jeg vi jo heller ikke såre pappa med å si at "Vet du, svigers betaler alt de", at hans penger ikke er nok / at vi ikke setter pris på hjelpen...

Med fare for å høres veldig utakknemlig ut synes jeg det bør være en selvfølge at alle barna får det samme, betaler de lappen for en av ungene bør alle få den osv...

HI

Vil foreldrene hans hjelpe, så la de gjøre det, er da ikke obligatorisk at dine foreldre skal spytte i penger?? Dere er voksne mennesker, er dere som skal gifte dere, da burde den økonomiske biten ligg på dere..

Hvorfor ha et stort bryllup??

Jeg hadde tatt i mot pengene for halve bryllupet av svigerforeldrene dine, de hadde jo ikke tilbudt dere dette om de ikke hadde hatt lyst og mulighet. Dette er dems gave til dere.

Også får du ta i mot de 7500kr fra din far, men jeg hadde sagt i fra om at jeg synes dette var forskjellsbehandling. Særlig om han fint hadde hatt råd til å betale deg samme summen som søster'n din.

Det hadde vært noe helt annet om han hadde dårlig økonomi.

Og resten får dere betale selv...

Kan ikke se at hans foreldre skal synes dette er urettferdig. Har de ikke tilbudt seg da??

Planlegg et bryllup du kunne hatt råd å betale sjøl!! Spar inn penger på ting folk ikkje legger spesielt merke til..

Du kan spare mye på d:) ta alle pengegaver fra foreldre som en bonus!!

Kan gi deg uendelig mange råd for hvordan gjøre det "billigere" men føler ikkje det er det du spør om egentlig

Annonse

Ja vi har tenkt på det også, å lage et budsjett og se hvordan vi da ligger an.

Og til dere andre: Det er ikke slik at vi ikke skal betale noe selv. Den dagen vi forlovet oss ringte svigers etter 5 minutter og tilbudte seg å betale halve bryllupet ( det har de gjort for mine svigersøsken og ville også gjøre for sin sønn). Ikke forventet, men kjempe flott gjort! :)

Grunnen til at jeg "forventer" at pappa skal betale, er fordi han gjorde dette for min søster- Selv om mitt bryllup blir dyrere hadde jeg aldri forventa at han skulle betale noe mer enn han gav til henne. Men synes også det er feil at jeg skal "straffes " for at jeg vil ha min mor der, føler det er feil å bruke slike ting mot en, for han vet at jeg vil ha henne der...

Hi

Ja dette er noe svigers har både lyst og mulighet til å hjelpe oss med. Og min far har ingen problemer med det han heller, hvis det hadde vært tilfelle hadde jeg adri reagert en gang. Min mor har jo ikke engang råd til turen ned, så jeg hadde aldri forventa en krone (eller tatt i mot det) fra henne, men han har godt med penger, og gjør dette med glede for de andre søsknene mine (men nå inviterer ikke de min mor heller, da de mener det er viktigere med pengene...)

Så i bunn og grunn føler jeg at det er forskjellsbehandling ja.

Nå skal det også sies at min far mener at alle hans søsken som jeg ikke har kontakt med bør bli invitert (hvilket er 6 stk + menn, altså 12 ekstra gjester til middag).

Dette har jeg sagt at jeg føler er urimelig , for jeg kjenner dem ikke. Men han mener at så lenge han er med på å betale, skal han også ha et ord med i saken - og 12 ekstra på listen... Så er flere aspekter her som gjør at det er frustrerende med 7500,-...

hi

Nei jeg har igrunnen kortet ned på alt mulig av inntekter (ingen prfesjonell fotograf, men en veninne, en bekjent som er kokk, småsøsken av venninner som servitører, billigste leielokalet osv osv). Er vel heller problemer med å skorte ned på listen ;)

Hi

Det mest normale er vel å betale bryllupet sitt selv tenker jeg. Om noen vil komme med en pengegave for å dekke deler av gildet så er jo det vel og bra, men da kan ikke gavene settes opp mot hverandre. Mine svigers er velstående og kunne sikkert lagt i mye i et bryllup, mine foreldre er skilt og har ikke penger til å sponse et bryllup. Ville aldri satt mine foreldre i den situasjonen at de ville følt seg forpliktet til å dekke halvparten av bryllupet vårt. Vi er voksen og tjener egne penger og kan stå for dette selv.

Hadde aldri tatt i mot penger fra en som skal "ha et ord med i laget" hva gjester angår. Han kan da ikke forvente at du skal invitere 12 fremmede mennesker på din fest?

Jeg ville helt ærlig droppet hele greia..

Det er en gedigen utgiftspost som tydeligvis bare skaper dilemmaer og uvennskap og konflikter i familien din.. Bryllup skal jo være hyggelig, dette blir bare en krig, uansett hvordan dere gjør det.

(evnt betal alt selv og ta i mot pengene de vil legge i som en gave. Da kan ingen bestemme hvor mye hver enkelt skal gi eller ikke gi. OG du får bestemme gjestelisten selv.)

Nei skjønner hva du mener.

Nå har svigers og mine foreldre (min far) et ganske likt utgangspunkt, de ønsker bare å betale forskjellige summer. Og jeg forventer ikke at vi skal få alt på et sølvfat.

Men jeg forventer at han gir meg det smme han gir mine søsken, er det så urimelig?

Må også legge til at jeg ha forståelse for at svigers ønsket at han bidro mer...

Men setter stor pris på svar av dere alle!

Hi

Ja jeg har vurdert dette, å bare ha et minimalt bryllup vi selv klarer å betale, (stor grillfest eller liknende). Ikke helt det jeg har drømt om, men poenget er jo at vi får gifta oss med de VI ønsker tilstede :)

På den måten kan vi som du sier heller ta i mot pengene som gave og kjøpe bryllupsreise for dem :)

hi

Da jeg giftet meg så sa svigers at de skulle betale for maten. Min mor sa at jeg fikk 15.000 i bryllupsgave av henne. Så kunne jeg jo velge om det skulle gå mot bryllupet eller andre ting.

Vi giftet oss på tinghuset, og hadde en fin middag på et hotell for ca. 15 gjester, så det ble jo ikke særlig dyrt da.

Mine svigers er stinne i penger, og min mor er IKKE det. Vi tok utgangspunkt i å betale selv, og det vi fikk dekket og i pengegaver var en bous.

Her var det ikke snakk om hvem som betalte hva og hvor mye. Foreldre betaler det de har råd til.

Ja hadde det vært det vi ønsket oss , hadde det sikkert vært midt i blinken. Det er det desverre ikke da...

Er fullt klar over at foreldre betaler det de har råd til, er ikke det det er snakk om i det hele tatt. Skriver igjen som jeg har skrevet opptil flere ganger - jeg forventer ikke at min far skal betale den andre halvparten, men at han tilbyr meg like mye som han gjør til de andre søsknene mine (hvilket ikke økonomisk sett er noe som helst problem). Svigers betaler halve fordi det har de gjort til sine andre barn.

Er jo forskjellsbehandlingen det er snakk om. Og dilemmaet om en da skal takke og bukke for den summen man får selv om man føler det er forskjellsbehandling og få hjelp av svigers til det bryllupet vi ønsker, eller sløyfe alle de planene man opprinnelig hadde og ha et lavbudsjettbryllup man kan betale helt på egen hånd...

Hi

Hos oss ble sponset foreldrene våre en sum hver. Søstra til min mann hadde fått 20.000kr til sitt bryllup så vi fikk det samme. Vi fikk også til sammen 20.000kr av mine foreldre, 10.000kr av dem hver siden de er skilt. Alle sammen bidro også med mye hjelp og kjøpte litt ekstra utenom. Pappa betalte en del av alkoholen fordi han reiser mye i jobben og kjøpte derfor når han var ute og reiste. Nå skal det sies at her kommer alle overens så vi hadde ikke noe problem slik som ditt.

Jeg foreslår at dere tar dere en prat med alle foreldre enten samlet eller hver for seg og sier at dere er takknemlig for den støtten de eventuelt har mulighet til å gi. Jeg personlig synes faren din høres noe barnslig ut hvis han nekter å betale det samme til deg som han gjorde til din søster. Jeg er nemlig vant med at man gjør likt mellom søsken okke som. Din mor kan kanskje bidra mer med hjelp underveis i form av oppgaver som ikke koster henne en krone. I utgangspunktet bør dere belage dere på å spare opp til bryllupet helt selv og heller sette pengene dere får av foreldre inn på en sparekonto, kanskje bruke de på en bryllupsreise

En siste kommentar i forhold til din mor og din far: De har fått barn sammen en gang i tiden og da må de fint finne seg i å snakke sammen og samarbeide på et vis. Det er noe av det som man plikter seg til når man setter barn til verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...