Gå til innhold

Tidligere narkoman og baby...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Kjæresten min har hatt et problem med narkotika. Han har vært rusfri nå i over ett år (han tar urinprøver, og skal fortsette med det). Vi ble sammen etter han hadde vært rusfri en periode.

Barnevernet har blitt koblet inn fordi det kom en bekymringsmelding pga hans fortid.

Vi har termin i januar, og jeg har et barn fra før på 4 år. Graviditeten var ikke planlagt, men begge to føler at vi er klare til å tilby et barn det det trenger. Og begynner selvsagt å glede oss veldig. :)

Spørsmålet er: Kan barnevernet på noen måte ta fra oss barnet pga hans fortid, selv om han holder seg rusfri?

Og hvor lenge kan de evt si at de "må være inni bildet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viss ikke du har noe rusk i papirene, og han holder seg rusfri har barnevernet ingen grunn til å gripe inn! De kan ikke frata deg barnet fordi faren har vært dum tidligere i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slapp av og nyt graviditeten. Det skal ekstremt mye til for at BV skal komme å ta ungen deres. At far har hatt en fortid med narkotika har ingenting å si om han holder seg rusfri nå og fremover. Kos dere med graviditeten og babyen når den kommer ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Så snille svar fra begge to, tusen takk. Nå kanskje jeg får sove i natt også. Hehe. :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom inn en bekymringsmelding pga hans fortid, så da går vel det på mitt barn nå, dessverre. På en måte.. men samtidig mer på hans fortid. Er jo der problemet ligger.

Siden vi nå bor sammen og venter barn sammen.

Han har ingen barn fra før.

Skjønner at barnevernet må undersøke, er samarbeidsvillige vi, og har ingenting å skjule. Den store stygge sannheten vet de jo alt. Hehe! :P

Men er bare bekymret for at de skal bruke hans fortid mot oss nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge han er rusfri nå er det ingen grunn til at barnevernet skal gjøre noe annet enn å undersøke :) Min brr har vært narkoman , og måtte også levere ukentlige prøver. Da disse en gang ble negative fikk han kun treffe barna underoppsyn. Nå derimot er han rusfri og kan ha ungene alene igjen og er storfornøyd :) Barnevernet viil barre det beste for ungen, og så lenge han er en rusfri og grei kar er det ingen grunn til at barnevernet skal blande seg noe mer enn sjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringsmeldingen gjelder ham og det ufødte barnet. Men hvis dere bor sammen, vil undersøkelsen omfatte alle i familien.

De kommer til å møte opp med dramatiske miner, og du vil sikkert selv få noe negativ omtale i rapportene (de finner alltid noe de kan snu på så det høres negativt ut). Det er stilen deres liksom, men det betyr ikke at de kommer til å ta fra dere barnet.

Etter å ha holdt på slik ei stund vil de sikkert ha dere til å skrive under på en tiltaksplan. Det betyr at de vil binde dere til å ta imot hjelpetiltak fra dem i årevis framover. Ikke skriv under på tiltak som dere ikke trenger. Det er bare i alvorlige saker at tiltakene er tvang. Er dere i tvil, skaff gjerne en advokat, og helst en som pleier å ta slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hvorfor så negativ 00.54?? Til HI, dem må jå sjekke alle meldinger, men hvis han er vært rusfri så lenge og fortsatt tar prøver, eller går med på å ta stikkprøver vil dem ikke gjøre noe. Dem holder ikke fortiden imot noen , hvis det ikke finnes noen grunn til å tru at det er noen fare for tilbakefall. Og hvis dem vil vil hjelpe dere, eller ønsker en plan for å forsikre seg om at han/ dere fort kan få hjelp hvis det mot all formodan skulle gå galt med ham, må jo det bare være bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod på trådstarter at Bv hadde bestemt seg for å starte en undersøkelse, men det er ikke sikkert de har det. Likevel, når det handler om en nyfødt baby øker det automatisk bekymringen. Derfor er det ikke usannsynlig at de vil starte en undersøkelse. Og derfor kan det være greit å si litt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å gå å legge seg og stå opp med riktig fot imorgen 00:54?

Det er selvfølgelig ikke en barnevernssak om far er rehabilitert rusmisbruker som leverer urinprøver, og mor aldri har vært i ett rusmiljø!

Men de må jo sjekke det ut :) De bruker likevell ikke en masse ressurser på saker som klart er ikke-saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. :)

De skal åpne en undersøkelsesak og hente inn informasjon, dette tok 3 mnd, sa de. Og etter dette måtte vi mest sannsynlig gå med på støttetiltak videre i ett år.

Fikk følelsen av at dette var uansett om vi trengte det eller ikke..

Men uansett, hvis dette er det verste overlever vi. :) Er bare så redd for barna mine.

Det er jo bare snakk om 15 mnd, hehe. :) Selvfølgelig skal kjæresten forsette å ta urinprøver, dette er ikke bare for barnevernet, men også for min del og hans egen del.

Jeg har aldri hatt noe med rus å gjøre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er akurat sån bv holder på... ikke forundre deg om dem kommer å henter ungen en dag.. jeg hadde tatt abbort hvis jeg var deg.. men uanset, lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...