Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #1 Del Skrevet 27. juni 2011 Dersom det er nakk om barn - så er det vel ift. om det er frivillig eller ikke. Men dersom det er frivillig, hvor går da grensen? Om den eldste parten er over 18 - ja, da er det overgrep. Om den eldste er ovr 16 også kanskje? men hva om den ene er 15 og den andre er 5 da? Er det da overgrep? Hvor går grensen egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #2 Del Skrevet 27. juni 2011 Om den ene er 15 og den andre er 5 år? Det får da vel for pokker aldri blitt noe seksuelt frivillig fra en 5 åring!! Datteren min blir 5 år neste mandag, og om noen hadde nærmet seg henne på en sånn måte, så er jeg sikker på at jeg kunne blitt morder! Selvfølgelig er det overgrep! Hun er uskyldig, og skal ikke røres på den måten på mange år! Og da skal det være med hennes samtykke! Mitt ene tantebarn ble misbrukt av stebroren sin fra hun var 7 år og frem til hun var 10 år. Stebroren som gjorde dette, er 7 år eldre enn henne! Dette er overgrep. I dag er hun 17 og har store problemer med gutter og forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #3 Del Skrevet 27. juni 2011 En 10 åring kan godt begå et overgrep. Alderen på overgriperen betyr lite for offeret. Om det dreier seg om et overgrep begått av noen som er veldig ung vil jo vedkommende ikke kunne straffes, men offeret kan likevel trenge hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #4 Del Skrevet 27. juni 2011 Grensen går på aldersforskjell og mental tilstand / forstålse av hva som skjer. Feks. så vil ikke en 16-åring bli straffet for å ha sex med en 15-åring så lenge begge parter har samtykket. En 16-åring og en 15-åring stiller på likt nivå. Men om den samme 16-åringen har sex med en 8-åring så er aldersforskjellen for stor og en 8-åring skjønner ikke konsekvensen av sex og kan således ikke samtykke til dette. Ergo er det et overgrep og et misbruk. Og så har du om en på 28-år har sex med en på 15-år. Det er heller ikke lov ettersom den ene er langt over den seksuelle lavalder og den andre er yngre. Aldersforskjellen spiller en stor rolle også her, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #5 Del Skrevet 27. juni 2011 Grensen går når det er seksuelt, eller har en seksuell undertone, og de to involverte ikke er mentalt på samme alder, selv om de er noen år mellom i alder. Her ble saken henlagt da mitt barn var 14 og den "voksne" 20, pga likhet i mental alder. Politiet var de som anmeldte forholdet. Vi anket, men fikk samme svar der. Når den ene er 15 og den andre er 5, så er det overgrep, samme hva. De er ikke litt like i mental alder, samme hva. Og det er barnet(yngste) som trenger beskyttelse. Grunnen til 16 år som seksuell lavalder, er ikke at det er forbudt å ha sex når en er under 16. Det er for å beskytte barn, og når en i tillegg er under 14 så er det enda strengere. Hadde mitt barn vært under 14, så hadde den voksne på 20 blitt straffet for sex med BARN, og ikke bare tatt for å være mentalt lik mitt barn i utvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #6 Del Skrevet 27. juni 2011 Om en tiåring har sex med en femåring da? Og femåringen ikke "har noe i mot det", er det da overgrep eller utforsking? hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #7 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg er ingen psykolog men tenker at overgrep er når den andre parten IKKE vil være med på det uansett alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #8 Del Skrevet 27. juni 2011 Joda, og det skjønner de fleste. Men hvor går grensen når den yngre parten vil være med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #9 Del Skrevet 27. juni 2011 Det er et overgrep fordi den mentale forskjellen er stor mellom en på 5 år og en på 10 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #10 Del Skrevet 27. juni 2011 Barn under 16 år kan i utgangspunktet ikke samtykke siden de er under den seksuelle lavalder og da går loven inn og setter grenser når forskjellen på alder og mental forståelse blir for stor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #11 Del Skrevet 27. juni 2011 Joda, men da er jo all type "doktorlek" overgrep da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #12 Del Skrevet 27. juni 2011 Igjen, for å gjennta meg selv: De fleste barn som leker doktorleker er rundt samme alder og da er det ikke overgrep. At barn og unge på samme alder og på samme nivå utforsker og har sex er ikke overgrep, men når aldersforskjellen blir stor og/eller man er på ulike mentale nivå så er det overgrep og misbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #13 Del Skrevet 27. juni 2011 Skulle nesten tro du var den på 15, og du har koset deg med en 5-åring, slik du spør og graver. Dette er da ikke vanskelig. Et barn kan ALDRI bli ansvarlig for noe en nestenvoksen/voksen gjør, selv hvor godt det kan føles. Dette er den som er eldst sitt ansvar, og et overgrep overfor den yngste. Forstår du nå??? Eller må dette innlegget innrapporteres, slik at du kan spores og anmeldes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #14 Del Skrevet 27. juni 2011 Overgep i hvilken sammenheng? For offeret er hovedaken om det kjennes krenkende eller ikke. Strafferetslig blir det litt annerledes. Da kan noen dømmes selv om offeret ikke føler at det har skjedd noe galt. Er man under en viss alder har man ikke rett til å si ja til sex. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #15 Del Skrevet 27. juni 2011 Og jeg tror alle er med på det. Spørsmålet er om hvor er grensen. Hvilken alder er for stor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #16 Del Skrevet 27. juni 2011 Nei, jeg var den på 5 hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #17 Del Skrevet 27. juni 2011 Og det er du som ikke forstår. Greit så er 5 og 15 for stort. Hva med 5 og 14 da? 13? 12? Hvor går grensen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #18 Del Skrevet 27. juni 2011 Om du er mamma så skjønner du sikkert selv at en 2 åring og en 5 åring ikke er på samme nivå og at en 10 åring og en 14 åring ikke er på samme nivå. Og så fins det ulikheter innenfor hver aldersgruppe fordi noen barn er mer modne enn andre barn. Det fins ingen eksakt fasit, men jeg tror at om du tenker deg litt om og tenker logisk så skjønner du skissa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #19 Del Skrevet 27. juni 2011 Om du var den på 5, hi, så har du selvsagt blitt utsatt for et overgrep, og trenger kanskje bearbeiding fortsatt. Grusomt for en 5 åring å måtte gå gjennom slikt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #20 Del Skrevet 27. juni 2011 Det er ikke så selvsagt. Om den andre part var 4, 5 eller 6 år, og kanskje 7 år, så er det ikke et overgrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #21 Del Skrevet 27. juni 2011 Ja, da var du utsatt for overgrep, samme hva du følte den gangen. Det kan ha vært godt for deg, men overgrep var det. Den på 15 ville blitt dømt, samme hvordan du opplevde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #22 Del Skrevet 27. juni 2011 Men det var ikke noen belastning for meg der og da, jeg syns det var spennende..... NÅ er det en belastning. Men jeg vet ikke om det føles som en belastning fordi det var et overgrep, eller fordi samfunnet forteller meg at det var det? Og det føles som en ekstra belastning nettopp fordi jeg "var med på det" skjønner du? hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #23 Del Skrevet 27. juni 2011 Derfor denne tråden. Jeg skulle ønske det fantes et fasitsvar, det hadde vært enklere. Jeg skjønner selvsagt det samme som dere, at der ikke er noe fastitsvar. Men ville bare høre hva dere syntes. hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #24 Del Skrevet 27. juni 2011 Kanskje det er en belastning fordi du skammer deg over noe som er tabubelagt eller fordi du ble lurt til å være med på det? Var det en jevnaldret eller var den en som var eldre? Var det en i "makt-posisjon", som en i familien, en på skolen, en trener etc., som du ikke kunne si nei til? Du har sikkert mange spørsmål å stille deg selv. Og jeg håper du kommer frem til hvem, hva og hvorfor på en slik måte at hun kan komme deg igjennom dette og videre i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #25 Del Skrevet 27. juni 2011 Ja, jeg skjønner faktisk veldig godt hva du mener, men du kan ikke ta på deg noe skyld, fordi du bare var 5. Det er veldig vanlig for barn å føle skyld i sånne situasjoner - og de fleste gjør det. Dette er som regel fordi de føler lyst selv når de blir seksuelt opphisset, og dermed kan de ikke gi overgriperen skylden alene. Men det kan de altså, for en 5 åring skal ikke måtte befinne seg i en slik situasjon fordi de er ikke modne nok til å håndtere den. En 15 åring skal vite at slikt er strengt forbudt og skadelig for en 5 åring - og dermed er 15 åringen helt alene om å være skyldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå