Gå til innhold

Hylgråt ved leggging av min 14 uker gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har slitt mye med magen, men gått over nå. Men når han skal legge seg rundt 19.-1930 er det utrøstelig gråt. Måå bysses, strykes, trøstes lenge 30-40 min kanskje. Han virker jo veldig trøtt rundt leggetid også, så føler dette er riktig tid for han. Vet også babyer er urolige på kvelden, men gråten virker så sår, som han har vondt. Men det er kanskje sånn gråten blir når han blir overtrøtt og bruker tid på å falle i søvn.? Har jo et barn til, men husker ikke helt hvordan det var;) Han faller lett i søvn på dagen.

Må jo også si han får en liten lur rundt 1730 ca for at han ikke skal bli overtrøtt til legging.

Andre som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn
Skrevet

Pass på at leggetid er kosetid. Et deilig bad, eller avslappende kroppsvask med varme, myke kluter. På med bleie og pysj. Og når du har tatt med babyen inn på soverommet for kvelden så ikke ta ham ut igjen før dere skal stå opp. Må være slitsomt og vondt for dere å høre ham gråte så sårt :(

Hjelper du gutten din inn i søvnen med amming eller byssing? Eller vil du at gutten din skal finne søvnen selv? Er det derfor han gråter; fordi han ikke ennå har de mentale redskapene han trenger for å klare å sovne på egenhånd? Kanskje din første baby allerede hadde denne egenskapen, og at det er derfor dette kan føles litt "nytt"?

En del babyer klarer å finne søvnen selv fra første stund, andre må læres dette. Gaskluter som mor har hatt i ammebh'en kan føles trygge å ha over panna, en smokk kan være fin for suttebehovet. En varmeflaske som har varmet opp senga hans slik at han ikke legges ned i den og den er kald; eller en trøye som lukter mamma. At mamma eller pappa står/sitter ved siden av senga og stryker over babyen hvis den klynker, eller bare åpner øynene for å se at den ikke er alene frem til den tunge søvnen setter inn.

Skrevet

Så fint innlegg du over her skriver. Blir jo neste rørt jeg over omsorgen du viser mamman som begynte dette innlegget og så reflektert du er over babyen. Mange fine forklarende tips :-)

Skrevet

Sønnen vår har også grått og vært urolig ved legging nesten helt fra han ble født. En periode ble han vugget i søvn i vogna, og nå bysser vi ham i armene. Vi prøver alltid å legge ham i senga uten byssing, og noen ganger funker det. Som oftest begynner han å gråte, og da tar vi opp og bysser. Han kan gråte lenge i armene min før han faller til ro.

Noen ganger klarer vi å finne det vinduet der han er trøtt, men ikke overtrøtt, og da legger han seg uten gråt. Han har ikke fast sovemønster på dagtid, så dette tidspunktet kan variere på kveldene. I går var han supertrøtt klokken seks, så da la vi ham, og han sovnet uten grining. Da var siste lur fra 15 til 16. Andre kvelder sover han gjerne en lur til i 18-tiden, og da passer det bedre med legging etter 19. Kanskje dere kan prøve å legge ham enda litt tidligere, før han blir overtrøtt, bare for å sjekke?

Skrevet

Vil gjerne legge til en ting til. Gutten vår har en tendens til å tulle masse med smokken når han er trøtt - han tar den ut av munnen, men får ikke til å putte den inn igjen enda. Løsningen har blitt å svøpe ham i tynne tepper, slik at han ikke har tilgang til smokken. Det hjelper ofte og gjør han roligere. Ellers har han en kosekanin som legger inntil hake/kinn, som han også er veldig glad i.

Skrevet

Takk for fine tips og svar alle sammen. Føler liksom at vi prøver alt. Han sover jo siste lur rundt 1730-18 for å holde ut til legging. rundt 1930. Så kan liksom ikke skjønne at han skal være så overtrøtt. Men han blir kanskje det når han gråter. Har kosekluter, han ligger lunt i sprinkelsenga, han har smukk vi stryker, bysser osv. Noe sier meg at han bare har litt vanskelig for å finne søvnen rundt leggetid. ?? Nå er det sånn at jeg gruer meg til han skal legge seg. Slitsomt. Alt er så greit eller og han er så snill og god, så lurer bare på om det er noe som plager han. Men, men det går seg vel til; )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...