Gå til innhold

Bading av nyfødt og små babyer...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan jo bade sammen med henne? Eller skylle med en mugge vann du har satt klar? Jeg har badet og vasket alle mine 6 barn alene, så ser ikke helt problemet? Du klarer fint å skylle og vaske med en hånd og så holde med en:)

prøv deg fram og se hva som fungerer for deg. Lurt å legge alt du trenger innen rekkevidde før du begynner. Jeg badet min i bare vann med en dråpe babyolje oppi de første gangene. Trenger ikke skylle eller noe da. Brukte en vanlig klut for å vaske håret hennes med (masse hår på min også).

Ser helle ikke at der er et problem, om man ikke da bader ungen i en foss hvor den kan forsvinne. Hold med èn hånd, vask og skyll med den andre.

Forøvrig forsto jeg plutselig nå, i dette øyeblikk hensikten med dustejordmoren som på død og liv skulle vise meg hvordan man bader ungen når jeg fikk min første. Trudde det hadde tørna for dama. Men nå skjønner jeg at enkelte faktisk må ha opplæring.

Annonse

Det trenger man ikke. Babyer har ligget i vann i 9 mnd. De kommer ikke ut å blir allergiske mot vann. Det beste er jo faktisk om de blir vant med å få vann i øynene også etter fødselen. Så slipper man hysteriske "tåler ikke vann"-barn senere.

Jeg er liksom litt redd for at hun ikke tåler så mye... Men hun gjør nok det. På barsel skyller de babyene under kran i rennende vann. men der har de krana høyere opp fra vasken enn vi har her hjemme. Nei alle nybakte mødre er nok ikke like flinke som deg som kan alt fra begynnelsen av ;-)

Annonse

jeg fkk sånn badesete til min nr. 2, fikk ikke til å bruke det! Han ble liggende veldig rart i dat, og pungen kom liksom i klem på den "stopperen".

Her har alle tre ungene vært med meg i dusjen fra de var så godt som helt ferske (navlestumpen borte), og førstemann badet innimellom i balje, mens 2. og 3. badet/bader i en vanlig plastbøtte

Takk for fine svar. Snuppa er en uke i dag og vi har hatt første badet hjemme. Var litt fomlete syns jeg å stå og henge over det karet. Ikke ble hun jo helt våt overalt heller syns jeg. Så ved neste bad blir det dusjen på oss :-)

Eg badar babyen i balje. Eg held venstrearmen min under nakken og grip tak i overarmen til babyen på motsett side slik at hovudet hans ligg på armen min. Då har eg høgrearmen fri til å vaske med. Eg brukar klut til å vaske håret. Største fekk fett hår som lukta då han var liten baby, så då brukte eg av og til babyshampo, men minste har ikkje hatt shampo i enno (7mnd) Babyen ligg nesten flatt i baljen, så det er ikkje problem med shampo i augene. Eg har ikkje såpe i vatnet, og på klinikken råda dei til å heller ikkje ha olje i vatnet fordi babyen då blir veldig sleip å halde i. Ein kan gjerne massere babyen med babyolje etter badet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...