Gå til innhold

Fars navn uten frieri?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for at barnet vårt skal ha mitt etternavn, om jeg ikke blir fridd til før fødsel... Slemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei! Mange som gjør det på den måten:) Bare husk å bytt navn på barnet, og ikke bare deg selv når du gifter deg etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slemt og du alene kan ikke bestemme navnet til barnet. Det er noe du OG far må bli enig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor tror du at det er bare din avgjørelse? I og med at du vil bli fridd til regner jeg med det er en tilstedeværende far her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun og barnet skal ha samme etternavn så er det lettere at far bytter til hennes navn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss.....så det har DU bestemt altså?

Veldig romantisk og lover godt for fremtidig samliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Hvorfor er det slemt å gi barnet morens navn og ikke farens? Hun har da ikke prøvd å ta navnet fra HAM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lit rart med å presse seg til et frieri på et vis.

Vi er samboere på niende året nå, med to barn. De har begge hans etternavn, og ikke mitt.

Skulle det bli slutt mellom oss, hadde ungene bodd hos meg, og jeg føler det hadde vært greit med den linken til deres far, som viser at de er et. Min posisjon blir aldri trua, de er ungene mine og vil alltid være det, samme hva de heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble informert om at jeg ville gifte meg fra forholdet startet av... Han er ikke lurt, fikk valget, og valgte å bli!

Det er kun for å skyndte på prosessen!

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke slemt å gi barnet hennes etternavn, det er jo grunnen til det som vitner om umodenhet:) Men man kan vel ta slike innlegg med en klype salt, mye som skrives for å provosere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist man ikke oppgir noe etternavn på barnet innen 6 mnd sså får det automatisk mors etternavn. Så da er det jo mer naturlig at barnet får mors etternavn uansett syns nå jeg. Så lenge foreldrene ikke er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lettvint løsning eller? Eller er det en brekkstang for å få faren til å fri?

Det er ikke bare du som bestemmer navn på ungen, vet du. Dere må være enige.

Hvis faren har et kjedelig -sen navn så ville jeg glatt kuttet det ut men om det er et stilig slektsnavn og eller betyr mye for han så ville jeg vurdert å ha hans etternavn på barna.

Men jeg ville ALDRI byttet etternavn selv. Navn er identitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min jobb å fri! Man må ikke være enige, om man er uenige, blir det mors navn... Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man ikke må være enige. Og at du skal gå for mors navn. Men å fri er vel ikke hans jobb heller? Vist ikke han vil gifte seg så mye som du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har fått klar beskjed om at jeg skal hete det samme som barna mine. Det er opp til han hva det navnet blir.

Så lenge man ikke bestemmer seg, får barnet mors navn, så det er naturlig å bruke det om man er uenig også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine barn har mitt etternavn og vi er gift til og med.... tenk det dere! Jeg har ikke tatt min manns etternavn og heller ikke barna våre, her i huset tok mannen mitt etternavn sammen med sitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjorde jeg det slik:

Siden han ikke fridde før vi fikk ungen vår, og ikke fridde innen vi sendte inn papirene, så ga jeg mitt etternavn som mellomnavn til ungen vår, så da har jeg samme etternavn som ungen vår, samtidig som farens navn er hoved etternavnet til ungen.

Synes det blir for dumt å dra den. "er vi ikke forlovet innen fødsel, så får ungen mitt etternavn" Desuten, far må jo signere papirene han også, og hvorfor skulle han vel signere på navnarket, om hans etternavn ikke er gitt til ungen i det heletatt? Synes bare den blir for drøy av deg, og andre som gjør/tenker sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi:

Joda, han ble kanskje informert om dette fra starten av, men slår det deg ikke at han kanskje ikke føler seg klar for en så stor forpliktelse ovenfor deg, hvertfall om du skal oppføre deg slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...