Gå til innhold

smokkeslutt og diverse andre spm :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår blir 2 år nå i august, så kommer inn hit nå:))

Når begynte dere med smokkeslutt?

Bruker dere pute i senga til barnet?

dotrening og når er det greit å begynne med det?

vi planlegger en lillebror lillesøster nå, hva er bra søsken gave å gi til henne når babyen kommer ? og hvordan var hverdagen deres når dere fikk en til i familien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kutta ut smokken når hun var 2 år og 9mnd... vi hadde snakket litt om at hun snart skulle gi fra seg tuttene og henge de på tuttetreet ved mosvannet. Når dagen kom gledet hun seg veldig, hun fikk alle tuttene knyttet sammen i en snor, og tviholdt de helt til vi var fremme :) Hun hang de fint opp og vinket hadet til treet, og fem min senere var de glemt! ...dvs frem til leggetid - den kvelden var hun utrøstelig, men jeg var inne hos henne og sang for henne, og hun sovnet tilslutt. etter det har hun bare sutret to kvelder til, og nå 4 mnd senere er de helt glemt ;)

Pute fikk de når de var ca to år gamle, men av den flateste typen.

Dotrening: det er veeeeldig individuelt når barnet er klart. Min mor var ferdig med pottetreningen på meg og mine søsken før fylte 1 år, mens min sønn var 3år og 3mnd når han var tørr. Da fikk han klistremerker som belønning, og kastet bleia etter tre uker, både på dagtid og om natten! Jenta mi på 3 år og 1 mnd nekter å gå på do når vi minner henne på det, og hun synes det er gøy å tisse i buksa, eller å tisse på gulvet... Så vi drøyer pottetreningen litt til på henne!

Jeg ville heller kjøpt en ventegave før babyen kom, kanskje noen bøker om å bli storesøster, og en badedukke dere kan stelle med. Venteperioden kan være veldig spennende for de små :) Når babyen kommer er det jo som om hun får baby hun også, så la henne være med å stelle, synge og kose, det er en stor nok gave i seg selv det! Og kanskje hun kan være med å kjøpe noe til babyen, en søt sparkebukse eller en liten biteleke? Jeg kjøpte ingenting til han som ble storebror, men du skulle sett stoltheten lyste ut av øynene på han når han fikk se lillesøsteren sin som han hadde ventet så lenge på! Og ikke minst når han fikk holde henne i sykehussengen :) Rørende!

Hverdagen ble ti ganger travlere, og scrapbookingen som jeg planla ligger ennå på hylla :P men med det mellomrommet som du kanskje får mellom dine to, vil bli veldig kjekt, hvertfall synes jeg det med mine som er litt over to år i mellom. De leker godt i sammen, og har samme rutiner og leggetider. De har alltid noen å leke/dele oppmerksomhet med, og må lære seg å vente på tur eller dele. Og det er veldig positivt! Alltid selskap i hverandre når vi er ute å reiser.

Lykke til med både det ene og det andre ;)

Skrevet

Min er 2 1/2 nå og vi har ikke tenkt på smokkeslutt helt enda. Vi har slitt en del med søvnen hans og smokken(som han forøvrig begynte med når han var 1 år) har virkelig hjulpet han med å finne roen i senga. Tenkte å la han få stor seng om ikke lenge og med tanke på det med å roe seg så trenger han nok smokken en stund til etter det. Men når han nærmer seg 3 kommer vi nok til å få avsluttet smokkebruken.

Pute(den minste) har han brukt fra han var 5 mnd.

Dotrening begynte vi med når han var 15/16 mnd. Kjøpte da potte for å først la han bli vant til den. Ikke noe press eller noe sånt i begynnelsen. Fikk sitte på den når han ville selv. Han har hatt en lang periode nå da han ikke har villet bruke den. Men nå er vi så smått i gang med å la det bli rutine. Setter han på potte morgen eller kveld og underholder med å lese bok for å få han til å sitte. Etterhvert også noen ganger i løpet av dagen. Sjelden han gjør noe på den, men han vet absolutt hva den skal brukes til.

Vi fikk ny baby i hus for 2 mnd siden. Vi gjorde ikke så mye ut av å gi han noen gave, han er jo litt liten til å forstå, så en spesiell søskengave blir nok mer for at vi foreldre skal føle oss bedre(?). Han fikk noen nye leker i den perioden for å ha litt å bli okkupert med, men de fenget ikke så altfor mye(kanskje ikke riktige leker?). Babyen var mer spennende.

Skrevet

Og hverdagen med ny baby i hus....kan vel ikke si annet enn: hektisk, og en konstant følelse av å ikke strekke til på noen områder.

Men nå har ikke jeg hatt eldstemann i barnehage, han begynner først nå i august(og jeg teller dager!!!). Hadde han vært i barnehage hadde nok dagene vært litt roligere for meg.

Graviditeten var også tung, særlig fordi jeg hadde en to-åring som krevde sitt og som jeg ikke klarte å følge opp så bra som jeg burde. Bare det å sitte på gulvet å leke ble en umulig ting til slutt. Da takket bekkenet for seg resten av den dagen.

Og bare det å ta han med seg ut av huset gjorde meg fysisk og mentalt utslitt(han hater å være med i butikker og hyler gjerne som besatt, og skulle vi ut å leke stakk han gjerne av)

Skrevet

2 år og 3 mnd her. Brukt pute siden nyfødt. Da en kjempetynn babypute. Nå har han juniorpute.

Smokkeslutt har vi ikke tenkt på ennå, men han får den bare når han skal sove.

Dotrening har vi holdt på med en stund, så han tisser mer enn gjerne på potte, men bæsje er verre. Om 3 uker er det alikevel ugjenkallelig slutt. Da tar vi av ham bleia, og han får den ikke på igjen, unntatt på natten.

Er gravid med nr 2 og har ingen planer om å gi ham noen gave når han blir storebror. Han skal derimot involveres i babyen og få lov til å kose og holde og være med på stell av den lille. Om man ikke lager noe oppstyr av det selv, så tror jeg alt går så mye enklere.

Skrevet

Mine to ble to år i juni.

De bruker kun smokk på natten, og det kommer vi til å fortsette med inntil videre...Ser ikke noe problem i det :-)

Angående dotrening sitter de på do og potte når de sier de må bæsje. Det er foreløpig resultatløst, men det løsner vel etterhvert. Jeg stresser ikke med det enda. Tenker det er greit om de er bleiefri til neste sommer når de blir 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...