Gå til innhold

Bruker dere babydynene til nestemann??


Kosemaisen :-)

Anbefalte innlegg

Har sånn kokeekte babydyne... Vasker den på 90 grader... Kan den brukes til nestemann eller må jeg bytte den også slik som med madrassen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jg bruker de også til nestemann. Madrassen også for den saks skyld! Bytter bare ut overmadrassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dyne (og madrass) om igjen, det skal være greit, i hvert fall mellom søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyner vasker jeg uansett innimellom på 60 grader. Alt som kan vaskes på 60 grader kan arves av både søsken og andre. Madrasser som har vært utsatt for gulp eller urin som ikke kan vaskes bør ikke brukes av søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såklart =) Vasker både madrass og dyner og puter før det brukes opp igjen (selv om det også ble vasket før vi rydda det vekk) Vasker kun på 60 grader jeg da, siden dette skal være nok til å ta livet av evnt bakterier =) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren madrass

Brukte madrasser kan ha rester fra gammel babyoppkast o.l. og dette kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Dersom barnet har en genetisk deffekt her, kan død bli et mulig resultat i ytterste konsekvens. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er derfor ikke optimalt med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du vurdere å kjøpe ny madrass.

 

 

Brukt madrass fra andre enn søsken

Det er en studie fra Skottland som viser at krybbedødrisikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller åttedoblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Likefullt er denne risikoen relativt sett veldig liten!

Det er enda mindre risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass!

Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.

 

 

http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..blir litt stressa her nå.

Kan umulig være nødvendig å kjøpe nytt får hver unge!?!

Ser jo den med gulp osv og at det burde vaskes...men jeg kjøper ikke alt nytt til førstemann får så å kaste det etterpå fordi det er livsfarlig for andremann å bruke det... hm...aner litt kjøpepress her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du trenger ikke kjøpe alt nytt, kun ny madrass om du ikke har hatt overmadrass eller noe annet som beskytter den mot kroppsvæsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk madrassen om den kan vaskes, noen kan det =) Vi har en vaskbar madrass til babysenga... Jeg synes også det er helt tåpelig og kjøpe nytt hver gang, det blir jo dyrt i lengden =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...