Dennis 2010 , ny spire 2011 Skrevet 27. juni 2011 #1 Skrevet 27. juni 2011 Må bare skrive å klage litt. Jeg er 16+3 dager i dag. Har hatt en kontroll hos Legen, hvor vi bare tok de vanlige blodprøvene ( Sjekke Hepatitt og blodtype og sånn ) Den hadde jeg i uke 12. så mente de at jeg ikke skal tilbake på kontroll til JM før i uke 24... Jeg ringte JM og de sa at jeg skulle på kontroll til de i uke 16. men i dag ringte de og sa det var sykdom der, så jeg skulle ringe tilbake i midten av august !!!! Ringte da til fastlegen min, men de mente fortsatt at jeg ikke skulle på kontroll før i uke 24.. Jeg har ikke fått ordinær UL før i uke 21 heller. Og dvs at jeg er over halvveis i svangerskapet før jeg får høre hjerteslag. Ikke har de sjekket jern og blodprosenter osv.... enda jeg har sagt at jeg har mye vondt i hodet, er svimmel og er trøtt hele tiden. Er bare 10 mnd siden jeg fikk en sønn, og jeg hadde et konplisert svangerskap, hvor jeg gikk ned i vekt, manglet alt i kroppen, ( Folat, D vitamin, Jern osv. ) Fødte for tidlig og gutten var liten når han ble født. Så jeg syns det er så rart at jeg skal gå over halvveis i Svangerskapet før de i det hele tatt skal måle SF. For å ikke snakke om vanlige blodprøver. Husker med nummer en at jeg var på kontroll nesten 1 gang i mnd. Og første gangen jeg hørte hans hjerteslag var når jeg var 14 uker på vei.. Virker som at siden det er nr 2, så mener de at jeg ikke trenger samme oppfølging. Selv om jeg hadde et hardt svangerskap sist.. Dette ble mye klaging, men måtte bare få det ut til noen som kanskje forstår min frustrasjon.
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 27. juni 2011 #2 Skrevet 27. juni 2011 Bare hiss deg opp litt! Det pleier å hjelpe på sure legeassistenter...
Duggfrøken Skrevet 27. juni 2011 #3 Skrevet 27. juni 2011 Jeg forstår deg godt jeg. Hadde også mye bedre oppfølging ved første svangerskap en denne gangen. Men nå har vi flyttet til et annet sted i landet også da, så tilbudene er kanskje dårligere her. Prøv å ring sykehuset hvor du skal få UL, hør om du ikke kan få komme tidligere. Fortell at du ikke har fått den oppfølgingen du burde ha hatt gr. sykdom hos helsepersonell. Si at du er bekymret og opprørt. Det er mulig du får komme tidligere. Jeg fikk min UL fremskyndet en uke for jeg ringte å ba om en tidliger dato. Det er verdt et forsøk. I uke 21 er jo også babyen større og ikke så ideel å se for de vil jeg tro. Om du er virkelig bekymret over liv og hjertelyd, ring legevakten. De kan også roe en bekymret mamma. Er du bekymret kan babyen merke det sier de jo.
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 27. juni 2011 #4 Skrevet 27. juni 2011 Dette hadde jeg ikke funnet meg i!!!! Stå på eller bytt lege/jordmor. Dette er ikke holdbart. Er selv gravid med 2 tette og vært mange ganger hos lege/gyn og en gang hos jordmor. Er i uke 25. Masse lykke til, dette må du ikke gi deg på:
kua kalva,drektig igjen Skrevet 27. juni 2011 #5 Skrevet 27. juni 2011 vettu hva.....jeg har akkurat samme problem. har 2 risikosvangerskap bak meg, og dette ermitt 3, men ikke snakk om noen oppfølging nå på sommerstid, fikk ikke time til ordinær UL før uke 22, og har ennå ikke fått time til JM. er i uke 12 + ett eller annet
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 27. juni 2011 #6 Skrevet 27. juni 2011 Dette skal du ikke gi deg på kjære deg =) Er det mulig å få en annen JM?? I såfall ville jeg bytta til noen som har tid til deg nå. Det er unødvendig at du skal vente så lenge til neste kontroll... Legen forholder seg bare til det som er "vanlig", men mange jeg kjenner har kontroller oftere ...spesielt hvis du har hatt et komplisert svangerskap fra før også =) UL i uke 21 er også sent!!! Men som sagt, ikke gi deg, ring og mas... si du er bekymret!!!! Sjekk hvilke muligheter du har til å bytte JM... Lykke til =))
Dennis 2010 , ny spire 2011 Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2011 Jeg har ringt til ahus, men de sier at pga av ferie og alt, så har de måtte strekke UL så langt som mulig. Derfor jeg har fått så sent og de mener at de ikke har noe ledig før dette.. Så alternativet mitt er jo å gå til privat UL og betale penger for det. Å bytte jordmor er ikke lett her jeg bor. Jeg tilhører en helsestasjon, men de har ikke svk. jordmor, så de tillhører Lillestrøm igjen. Og i Lillestrøm er det hele 2 jormødre, som skal ta seg av alle i Lillestrøm og områdene rundt.. Så det er ikke bare bare det heller. Skal fortsette å presse på , for jeg syns det er helt utrolig at jeg skal gå over halve svangerskapet uten å få høre hjertelyd, få sjekket blodprosenter, og vekst osv. Så jeg får prøve å ringe igjen i morgen, og klage og mase, og kjefte litt, så kanskje jeg får komme inn litt før. men jeg kan ikke skjønne at dette lissom skal være normalt??
Duggfrøken Skrevet 27. juni 2011 #8 Skrevet 27. juni 2011 Om du er bekymret så ringer du legevakten, er du oppgitt så står du på og ringer ned alle andre instanser. Det er jo mange som går til privat UL, jeg gikk til tre private UL timer i mitt forige sv.skap. Veldig hyggelig på Oslo City. Husker ikke hva jeg betalte, men jeg synes det var verdt hver en krone.
septemberpiken Skrevet 27. juni 2011 #9 Skrevet 27. juni 2011 Jeg hadde nok mast litt ekstra på helsesekretærene der du går til lege... de er ofte vanskelige, så da gjelder det å stå på sitt. Selv hadde jeg kontroll i uke 17, men den satte legen opp selv, så jeg slapp å krangle med de ute i resepsjonen. Nå er det nok mange av oss som må tilpasse kontroller litt på grunn av ferieavvikling, men har du grunn til å gå til legen, så krev en time. Jordmødre har jeg for min del gitt opp, så der er jeg ikke det minste forundret over svarene du har fått. Ellers vet jeg ikke hva andre leger gjør, men min (som også har jobbet på føden) tar ikke symfysemål før etter ordinær UL uansett, så det er du i hvert fall ikke den eneste som opplever. Men det er klart du har lyst til å høre hjertelyden før det har gått så lang tid, og det høres jo ut som du har god grunn til å få sjekket opp noen andre ting også.
Huleboer nov 2011♥ Skrevet 27. juni 2011 #10 Skrevet 27. juni 2011 Er det mulig å få så lite oppfølging? Syns ikke jeg gjør noe annet enn å fly på svangerskaps kontroller jeg, har hatt time hos lege i uke 5, 11, 15 og 19, ordinær ultralyd i uke 17 og jordmor i uke 20. Skal tilbake til jm i uke 24 og legen igjen i begynnelsen av august. Er førstegangs så vet ikke hva som er normalt... Har hatt ett svangerskap hittil uten en eneste plage eller mangel på noe så kan ikke være derfor de følger meg opp så mye heller..
cecca85 Skrevet 28. juni 2011 #11 Skrevet 28. juni 2011 hei.. æ e i uke 23-24.. har vært 1 gang hos legen, 4-5 ganjer hos jm og 4 ganger på ul... pga at æ hadde alvorlig svangerskapsforgiftning me nr 2... hvis man e redd for at d e noe galt så e d bare å ringe føden... d gjore æ... fikk komme inn ca 20 min etter på... d e bare å lage noen tårer te dem i telefonen d bruker å hjelpe.... men dem skal ha ø timer hver dag.. trur d e rundt 3-4 sånne timer for dagen... stå på kravan... æ bor i lille narvik å for alt æ ber om....
Dolis Skrevet 28. juni 2011 #12 Skrevet 28. juni 2011 Holder med de andre, ikke gi deg! Er selv 4.gangs, har/har hatt kontroller i uke 7,12 og 15. skal til ul i uke 18 og til jordmor igjen samme uke. skjønner at jeg er kjempeheldig! synes det er merkelig at det skal være så håpløst enkelte steder..
Tre små troll :) Skrevet 28. juni 2011 #13 Skrevet 28. juni 2011 Du kan få time hos lege når som helst. De ukene de refererer til er kun veiledende. Du kan bare be om en time, de kan ikke nekte deg det. Ring bare til legen og få satt opp time, trenger jo ikke heller si hva det gjelder eller hvor langt på vei du er. Hvis de protesterer kan du også si at jordmor sa du måtte gå til legen for å få sjekket blodprosent og jernlager. Det ville min jordmor at jeg skulle gjøre. Når det gjelder Ahus må du bare stå på. Ikke godta første svaret du får. Skulle ha KS samtale pga kompliserte fødsler, og fikk først etter tre mnd. Klagde personlig og fikk flyttet en uke frem. Ringte så inn og snakket med noen andre og fikk time ila to uker!!! Og de første jeg snakket med hevdet at det var stappfullt! De sier mye som ikke stemmer. Uansett har du krav på time hos leve når som helst i svangerskapet, og du må ikke forholde deg til de ukene de snakker om. Lykke til!
Knotten & lille persille Skrevet 28. juni 2011 #14 Skrevet 28. juni 2011 Hører ikke til her, men måtte svare på denne. Det er vanlig praksis med kontroll 1. gang uke 8-12, ul uke 18-21, uke 24, uke 28, uke 32, uke 36, 38 og 40. Da jeg var gravid med 1.mann var det 1 gang i mnd (10 år siden). I forrige svangerskap var det slik som nå. Jeg har to risikosvangerskap bak meg og dette jeg er i nå (uke 30) ble betegnet som høyrisiko frem til uke 15. Jeg fikk ingen ekstra oppfølging fra det offentlige, men som *endelig nr 3* sier så kan du jo bestille en time hos legen selv. Jeg gjorde dette i forrige svangerskap, men måtte da betale for det. Denne gangen har jeg bare gått til jordmor og gynekologen min. De faste kontrollene har jm utført og ul hos gyn. Koster mer hos privat gyn, men kan ringe når jeg er redd for noe og få det sjekket på dagen.Dette gjaldt spes ukene frem til uke 20 hvor jeg ikke kjente liv og blødde mye. Fastlegen min var utrolig streng på å følge de oppsatte ukene fra det offentlige siden han ikke fikk refundert penger utenom disse kontrollene. Det er grunnen til at han ikke lenger er min lege:-) Lykke til med svangerskapet og vær en masekråke - det hjelper somregel!
mamma til 5 , fødeklar :) Skrevet 28. juni 2011 #15 Skrevet 28. juni 2011 Venter nr 6 og har vært på konroll i uke 7, 12 lege, 16 jordmor, ul på A.hus i uke 20 og i uke 21 lege og skal nå i uke 24 til jordmor og uke 28 lege. det er da vanlig å ha første kontroll rundt uke 10-12 og neste igjen rundt 16-18 uke. Jeg ville ringt å mast..... skal ikke gå så lenge å vente på kontroll. Lykke til
Jente09+lillegutt12 Skrevet 29. juni 2011 #16 Skrevet 29. juni 2011 I følge retningslinjene (som noen over nevner) så er første kontroll hos lege uke 8-12, deretter UL, og så første jordmorkontroll i uke 24, så legekontoret ditt har for så vidt helt rett. I kommunen der jeg jobber ønsker derimot jordmor første kontroll i uke 16, og har en pågående debatt med fastlegene om når de gravide skal til første jordmorkontroll. Men hvis det er sykdom der så er det jo en god forklaring på hvorfor du ikke få denne ekstra oppfølgingen - da må de ta det som er lovpålagt først. Hvis du har hatt et komplisert svangerskap tidligere, så synes jeg dog at de i hvert fall burde sjekke jern, for å se om du mangler dette og evt. gjøre hverdagen din litt lettere. Kan du ikke ringe til fastlegen og be om en time, og ikke kalle det svangerskapskontroll, men si at du føler deg syk (for det høres jo sånn ut)..?
Tindretingen Skrevet 29. juni 2011 #17 Skrevet 29. juni 2011 "Å bytte jordmor er ikke lett her jeg bor. Jeg tilhører en helsestasjon, men de har ikke svk. jordmor, så de tillhører Lillestrøm igjen. Og i Lillestrøm er det hele 2 jormødre, som skal ta seg av alle i Lillestrøm og områdene rundt.. Så det er ikke bare bare det heller." Vil bare si at jeg hører til Lillestrøm, og har ikke opplevd det som vanskelig å få timer hos JM. Har hatt kontroll både i uke 15 og uke 17, skal tilbake i uke 28, men fikk tilbud om å komme før. Det var også bare å ringe dersom det var noe, så ville jeg få time. Har et helt vanlig svangerskap uten noen form for problemer. Ta en telefon direkte til JM, så ordner det seg nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå