NormaJean Skrevet 27. juni 2011 #1 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg er ikke en kravstor mor og har full forståelse for at en dag i barnehagen kan by på store utfordringer på de ansatte, MEN... Min sønn som blir 3 år i september har sluttet med bleie. Vi sluttet da vi var på ferie en uke og kom tilbake til barnehagen og forklarte at nå har han sluttet, men at det skjer endel uhell. De var åpne og sa at det skulle de være med på. Har sendt med masse skift. Det har blitt noen tisseuhell, men den siste uken har det blitt mye bedre. Han har begynt å skjønne sammenhengen mellom å tisse på seg og å siifra i tide. Har lært å holde seg lengre og hvis man hjelper han på do til faste tider så skjer det ikke uhell. Problemet er bæsj, det er ca 5 uhell på 7 dager. Jeg skjønner at det er kjedelig for de ansatte. I forrige uke (etter 1 uke uten bleie i bhg) fortalte de at de velger å ha på han bleie når de er ute på ettermiddagen. Ok sa jeg, ser at det kan bli mye tress når det er få ansatte og det skjer ett uhell. Men nå i dag hentet jeg han i bhg og da jeg spurte om han hadde greid å gå på do så svarte assistenten at nei, gutten har hatt på seg bleie i hele dag?!? Fordi det hadde hun fått beskjed om var greit..... Merker jeg blir litt irritert. Hvordan skal vi få sluttet med bleie hvis de ikke er med på laget (når de har sagt det er en god ide at han slutter) Det har gått litt tregt, men det er bare 3 uker siden han sluttet. Hva slags forventninger skal man ha til et barn som slutter med bleie? I tillegg var den bleien jeg tok av han i dag skikkelig tung og gammel... Virket som om den ikke var skiftet nesten hele dagen. Hva tror dere? Er jeg urimelig som syns at barnehagen skal hjelpe oss? Altså følge gutten på do og puttet klær i en pose hvis uhell skjer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire småtroll Skrevet 27. juni 2011 #2 Del Skrevet 27. juni 2011 For å være ærlig synes jeg dere forventer mye jeg da, men det sier jeg som har ventet til ungene er "klare" med å kaste bleien. Om ungen bæsjer og tisser på seg hver eneste dag er han vel ikke helt klar til å slutte enda? Er klar over at mange velger andre teknikker enn meg og at ungen lærer på den måten dere velger også, men det er mye jobb så da synes jeg ærlig talt dere kan ta det i sommerferien deres. Jeg har valgt å avvente til ungene selv har villet slutte, guttene mine har da vært ca 3 år (ene rett under og andre rett over 3 år), og jeg kan telle uhellene de hadde på en hånd. De var helt klare og ingen av dem har hatt ett eneste uhell i barnehagen ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeTwinsA Skrevet 27. juni 2011 #3 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg synes ikke du er kravstor. BHG vår følger skikkelig opp ved bleieslutt. Hadde klikket om jeg "fant" min unge med tung og gammel bleie, og iallefall ved bleieslutt. Min 3 åring ville slutte selv. Men hadde omtrent like mange uhell som din i begynnelsen. BHG skiftet bare da på han, og gjorde seg oppmerksomme på ved ca tidspunkt dette pleide å skje og tok han med ofte på do / minte han ofte på å gå på do. Problemet vårt var at han ble så oppslukt i leken, at han glemte å gå på do. Jeg synes IKKE du er URIMELIG, men bhg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NormaJean Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 27. juni 2011 Men gutten selv vil jo ikke ha på bleie.... Han har på bleie om natten, men da er det up&go som vi lurer han med og kaller natt truse, hehe. Han tisser seg forøvrig ikke ut om natten, men vi har på for sikkerhets skyld. Som jeg skrev, så tisser han seg nesten ikke ut lenger, men det var først i helgen at han sa ifra om at han måtte bæsje. Nei, ikke lett dette her gitt;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lissi* Skrevet 27. juni 2011 #5 Del Skrevet 27. juni 2011 Synes ikke du er urimelig nei. Snuppa her sluttet i februar. Da var hun litt over 2 år. Problemet her var at hun holdt seg hele dagen, bortsett fra da hun sov og hadde bleie. Gikk noen uker så ordnet det seg. Så lenge han er motivert selv, så synes jeg bhg må følge opp. Eventuelt at de kan ta på han bleie når de er ute på tur feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NormaJean Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 27. juni 2011 Syns bare det er dumt at det ikke får gått 2 uker engang før de tar på bleia igjen. Tror jeg må snakke litt ped. Lederen. Litt av porblemet er jo at de sier at det er vanskelig fordi det ofte bare er 1 ansatt med barna, men dette er en småbarnsavdeling. I utgangspunktet så skal det ikke være kun 1 ansatt på 6-7 barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle melle deg fortelle Skrevet 27. juni 2011 #7 Del Skrevet 27. juni 2011 Synes det er en selvfølge at barnehagen følger opp slikt. Ikke er det så veldig vanskelig heller om barnet selv er klar for det og det ser jo ut til at din sønn er så lenge han selv vil. Dotrening/bleieavvenning er jo en del av det å jobbe med barn er min oppfatning. En er jo en forlengelse av barnets hjem og at en samarbeider og gjør ting nogenlunde likt er jo alfa omega. Håper du får de med på laget og si at du setter pris på om de kan prøve å unngå å bruke bleie. Sånn på og av med bleiesystem kan gjøre vondt værre da man tilslutt går i surr om man har bleie eller ikke. Ikke rart det blir uhell da... Skal man slutte så slutt helt er mitt råd;-) Prøvd belønningssystem i forhold til bæsjinga? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 27. juni 2011 #8 Del Skrevet 27. juni 2011 Barnehagen skal være en forlengelse av hjemmet. I vår barnehage har de til og med klistremerkebelønning for de barna som er i gang med bleieslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mokkasin og 2 blå Skrevet 27. juni 2011 #9 Del Skrevet 27. juni 2011 Er egentlig sønnen din klar til å slutte med bleia? Greit at han sier at han ikke vil ha bleie på, men unger er egenrådige og mener mye om mangt. 5 bæsjebleier på 7 dager synes jeg er mye. Da har han ikke sluttet med bleie enda. Man bør jo kunne å bæsje på do før man tar av den i barnehagen, synes jeg. Man bør ihvertfall ha gjort det hjemme endel ganger. Det er ikke like lettvint å følge det opp i bhg som hjemme. Jeg er sikker på at de gjør så godt de kan. Det er nok flere ganger i løpet av dagen at det er bare er en voksen på 6/7 unger. Husk på at de voksen har en regulert arbeidstid på 7,5 timer. Barnehager flest er åpne i 9-10 timer. I løpet av arbeidstiden er det pauseavvikling på alle de ansatte, pauser, møter, kartlegging og mye annet. Det blir mye ekstra jobb når bæsjen er i trusa istedetfor bleia. Det tar mye tid og den tiden er det ikke alltid at man har i barnehage hvor det er mange barn, Jeg foreslår at du tar bleieavvenningen i sommerferien hvor du kan ha fullt fokus på gutten din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullia Skrevet 27. juni 2011 #10 Del Skrevet 27. juni 2011 Syns ikke gutten din virker klar i det hele tatt. I så fall burde det være mulig å trene på dogåinga mens han har bleie på. Det finnes sånne ultratynne treningsbleier. Det brukte vi på jenta vår i barnehagen. Hun sleit med bæsjinga, men trakk trusebleien lett ned og tissa på do. Hadde aldri uhell hun da, men vi brukte den for barnehagens skyld, i tilfelle hun skulle klare å bæsje i den. Syns faktisk du er vanskelig, 1 basjtruse om dagen er mye. Så ha på han sånn tynnbleie og KREV at de tar han på do til faste tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaSuz Skrevet 27. juni 2011 #11 Del Skrevet 27. juni 2011 Nei, jeg føler ikke du er kravstor! Vi hadde det selv slik med vår 3 åring (nesten identisk historie), og da vi syntes det hadde gått strålende hjemme med absolutt ingen uhell, og noen uhell i bhg sa vi bare fra til personalet mens styreren var tilstede. Vi fortalte om hvordan det var hjemme, og i andre sosiale sammenhenger der han var flink å si fra, og at han sannsynligvis ikke trenger bleien lenger, selv om det er uhell i bhg. "Det må da være så forvirrende for han å ikke ha bleie, og så plutselig ikke ha bleie, at det er så lett å glemme det, og ha uhell deretter" var vel ca ordene vi brukte. Fikk full forståelse for dette, og det har ikke vært en bleie på stumpen etter dette, og heller ingen uhell!! Synes absolutt bhg må hjelpe foreldrene/barnet når det kommer til bleieslutt, det er jo der barnet tilbringer mesteparten av tiden om dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivetErEnLek Skrevet 27. juni 2011 #12 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg synes du er noe kravstor her ja. Jeg jobber i barnehage og har 9 barn under tre år. Av dem, fyller 7 stykker 3 år i løpet av sommeren. Hvordan tror det det hadde vært å være barn i denne gruppen dersom alle disse syv skulle ha gjort som dere? Det tar mye tid å skifte på ett barn som har tisset/bæsjet seg ut. De blir ofte litt lei seg og skal det gjøres på en god måte, så må man i alle fall regne 30 minutter. Så dersom alle bæsjer på seg en gang om dagen og tisser på seg annen hver dag, så går en voksen bort til dette over 5 timer hver dag. Dvs at disse ungene har mer eller mindre 2 voksne om dagen i stedet for 3. I tillegg er det jo sånn at dersom det er jeg (pedagogisk leder) som har tidligvakt, så er de to voksne fra 14.10. så når en av dem da tisser seg ut/bæsjer på seg da, er 1 voksen igjen med de resterende 8 barna. Missforstå meg rett her. Uhell skjer med alle unger i begynnelsen når de skal slutte med bleie, men sånn som du beskriver det, så synes jeg ikke at han virker klar for å gå uten i barnehagen. Det blir jo mer unntaket enn reglen at det går bra, og sånn skal det ikke være. En over her skriver at barnehagen skal være en forlengelse av hjemmet.Til deg forslår jeg at du tar en titt i rammeplanen. Her står det ingenting om at vi skal være det, men at barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklingsmuligheter i nært samarbeid med barnas hjem. Ett samarbeid vil si at begge parter (barnehagen og foreldre) må SAMMEN bli enige om ting. Det betyr ikke at foreldrene skal diktere barnehagen hva den skal gjøre eller at barnehagen skal diktere foreldrene hva de skal gjøre. Så snakk med barnehagen og hør hva de tenker om at barnet ditt går uten bleie og SAMMEN bli enige om hvordan dere skal gjøre det videre. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hercule Poirot Skrevet 27. juni 2011 #13 Del Skrevet 27. juni 2011 Nja... Kravstor eller ikke... Vet ikke helt, jeg... Men jeg synes du skal la gutten ha på en tynnbleie, som er nesten som truse, i utetida på ettermiddagen i bhg og så ta den fullstendige bleieslutten i ferien. Jeg tror nok de i bhg gjør så godt de kan, men nei, det er ikke så enkelt som vi kanskje tror. Akkurat på morgenen/formiddagen mens de er inne, så synes jeg at de kan klare å følge opp med dogåing, men skjønner at det ikke er så enkelt i utetid. Møt bhg litt på halvveien. La gutten komme i bhg uten bleie og si at du forventer oppfølging på formiddag/innetid, men at det er greit med bleie på ettermiddagen/utetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hufsla Skrevet 27. juni 2011 #14 Del Skrevet 27. juni 2011 når ungen har flere uhell til dagen er det å forvente litt mye av de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
april2011mamma Skrevet 27. juni 2011 #15 Del Skrevet 27. juni 2011 sier meg enig med jeanette73.... er selv pedagogisk leder på en småbarns avd og har møtt på mange foreldre... må vel si du krever litt mye! det er ikke roboter som jobber i bhg! noen foreldre har veldig lett for å tenke at, jammen de kan vel gjøre ditt og datt med min unge! tenk deg da at alle tenker det samme som deg om sine barn!! da blir vi heller slaver i bhg da og det går til slutt ut over kvaliteten for barna, dermed ditt barn også!. vi hjelper til så godt det lar seg gjøre, men vår oppgave er at alle barna skal ha en god stabil hverdag og da må vi av og til si nei til noe. da må man kanskje si nei til å prøve uten bleie når det blir så mange skift om dagen, nettopp fordi det går utover de andre barna sin hverdag!.... sånn er det bare og det må foreldre respektere, vi tar hensyn til alle barna og ikke kun ditt barn osv.... desuten: som utdannet pedagog vil jeg si: jeg tror ikke ditt barn er klar til å slutte... at det får ofte uhell i bhg kan også skyldes at det er mye tryggere hjemme enn i bhg, dermed går det helt fint uten bleie hjemme, men det er for tidlig å slutte i bhg..... det er veldig vanlig og år seg til... fortsett med bleieqavvenning nå i sommer og prøv igjen uten bleie i bhg etter ferien... så kan de ansatte oppfordre og prøve å ta han med på do i bhg når de skifter bleie på han eller så ofte de har tid... sånn sett blir han gradvis tryggere også i bhg.... og tenk på ungen din som har disse uhellene i bhg foran vennene sine: det kan føles ganske ydmykende å bæsje og tisse på seg så mange ganger! tenk på hvordan det føles for han..... sommerferien er topp trening!! lykke til og god sommer og husk neste gang du krever noe av bhg og de sier nei, det kan skyldes at det går ut over de andre barna og vær takknemlig for at de tenker sånn!! men de bør gi en begrunnelse når de sier nei, det har du rett på! som regel prøver de så langt det går!! tvi tvi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mokkasin og 2 blå Skrevet 27. juni 2011 #16 Del Skrevet 27. juni 2011 Tror nok at mange hadde endret mening om mangt som angår barnehage hvis de hadde jobbet der et par ukers tid og erfart de hektiske hverdagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NormaJean Skrevet 28. juni 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 28. juni 2011 men hufsla, han har ikke flere uhell per dag. Han tisser ikke på seg lengre, det er avføring som er problemet. Han glemmer å siifra Men kjekt å få innspill fra andre mødre, gir jo nytt perspektiv på ting:-) Tenker jeg får kjøpe slike avvenningstruser fra bleieboden. så kan han kanskje ha på seg de når de er ute. Bare syns det er dumt at når han snart er i mål at de tar på han bleie igjennom hele dagen uten å snakke med oss og uten å faktisk bytte bleien. De mente jo også at dette skulle gå greit når vi kom hjem fra ferien og sa at vi var igang med bleieslutt. men men, ingenting vanskeligere enn at mannen min skal snakke med ped leder i morgen når han leverer. Men syns det er fint å få tilbakemeldinger, da er det litt greiere å starte dialog med barnehagen:) tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olla Skrevet 28. juni 2011 #18 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg eg enig med deg, og enig med barnehagen. La meg forklare: enig i at de skal motivere og hjelpe til. Enig med dem at det kan bli mye, og kjønner at de tar på bleie ute om ettermiddagen, da er det mindre personal og det er nok best slik. Men IKKE enig i at han skal ha på hele dagen, nei, dette ville jeg tatt opp!! De har jo ikke prøvd nesten. Hadde det vært et vedvarende problem med en gutt som bare tissa og bæsja seg ut, da hadde jeg skjønt det, men ikke ellers. Snakk med ped.leder. Mulig assistenten hadde misforstått?? Kan jo håpe at det er så enkelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå