Gå til innhold

Jeg og samboeren er ikke helt enige (ang å "hjelpe" til med flytting)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samboeren kom hjem i dag og sa han kunne tjene 3000 kroner i morgen, han jobber som avløser, og av og til kan han gå uten intekt en periode, nå har vi hatt en slik periode, jeg har "mammaperm" (rakk ikke å jobbe inn nok til permisjons penger)

Men, så er det det da, det han kan tjene disse 3000 kronene på: Han skal laste opp en lastebil, kjøre i 18 timer, losse og kjøre 18 timer hjem igjen. Jeg mener da at disse pengene blir for lite, i forhold til pengene han får, han må jo overnatte også, og dette dekker ikke han som skal flytte. Dette gir da 83 kroner timen, så jeg ser ikke hvordan dette kan være lønnsomt?

 

Så dere ser min side da, ser jeg ikke har forklart den: Han kapper og selger ved i tillegg til jobben sin, og i morgen og overimorgen er de eneste dagene det er spådd fint vær denne uken her vi bor, og han har en bestilling på 12 kubbikk og en på 6 kubikk med ved denne uken, han tjener bedre på dette, desuten er han ikke da borte i 36 timer. Jeg har ikke førerkortet enda, så om det skjer noe med ungen eller meg, må jeg kontakte noen som bor 1 time unna oss for å få hjelp.

 

Mener dere jeg er urimelig som ber han si nei til flytte jobben?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyttejobben høres ut som en idiot-avtale med knappenåler og glansbilder som betaling.

Nei, du er ikke urimelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttejobben er da ikke en jobb.

Dersom han skal ta den så bør han be om dekning etter feks statens reiseregulativ, får han det i tillegg til timelønn på kr 83 så begynner det å hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er dette jeg prøver å forklare han også, men han vil ikke høre på meg, enda vi satt her og regnet på det. For flyttejobben tjener han 3000 kr, men for veden tjener han til sammen 9000 denne uken, og da trenger han heller ikke legge så mange timer i det, og trenger ikke reise så langt, plassen hvor han kapper ved er like ved hust, og et lass på 12 kubbik er ferdig kappet på toppen 8 timer! Da tjener ha ca 750 kr timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ne. Dette hørtes ut som en utrolig dum "jobb". For det første jobber han nesten gratis, og om du snart er sprekkeklar har du all rett til å nekte han det- syntes jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo ingen ting om hvem han skal hjelpe å flytte.

Er det familie eller venner forstår jeg han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om han tar den jobben og tur tar veden så har dere en go del ekstra penger...

 

jeg forstår han vil dersom det er for venner eller familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke en god del ekstra penger når du trekker fra mat og overnatting på de 3000,- Skulle ikke forundre meg om han går akkurat i null på den turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18:23 jeg er ikke sprekkeklar, fikk ungen for 2 mndr siden. Men om jeg eller ungen blir syk, så blir jo nermeste hjelp 1 time unna, og de drar da kl 7 i morgen tidlig, og i dag rekker han ikke butikken heller, da han er på avløser jobben. Hadde vi i det minste hatt det jeg og ungen trenger, og han ikke hadde hatt ved kappingen ved siden av, så hadde vi i det minste kunne diskutert det. Men siden han tjener bedre på vedkappingen, så ser jeg ikke poenget i den kjøreturen for mindre enn minstelønn.

Har sagt det til han da, om han vil ta jobben pga at han trenger å komme seg litt ut av huset, så er det bedre om han planlegger en guttetur eller noe, og drar bort en ukes tid, hvor han kan slappe av, når han er ferdig med å kappe i sekker, så kan jo jeg fint ta imot de kundene som kommer hjem til oss for å kjøpe/hente veden, fordi om jeg har ungen på armen/ i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal hjelpe en som "kjenner" familien, de har såpass lite kontakt med han som flytter, at iløpet av de 4,5 årene vi har vært sammen, så har jeg aldri hørt om fyren før. Hadde det vært venner eller familie hadde jo saken stilt seg helt anderledes for meg også, og jeg hadde sagt dette var helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo viktig å følge opp vedkundene sine da.

 

Nå vet jeg ikke om det er bjørk eller blandingsved det er snakk om, men uansett får han jo endel inn på 18 m^3 løsved (Det var det du mente, ikke sant?)

 

I tillegg kan han kappe, kløyve eller sekke opp ved de to dagene det er fint vær, det blir sikkert noen timer til overs etter at han er ferdig med utkjøringen. Det er også verdiskapning.

 

Må flyttingen skje akkurat de to dagene det er finvær? Ellers hadde det vært gode "ekstrapenger".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke problemet her.

Han får tilbud om å tjene 3000 kr. 3000 kr er så vidt meg bekjent mer enn 0 kroner. han skal kjøre lastebil, og kan da selvfølgelig sov ei lastebilen (som de fleste andre lastebilsjåfører også gjør) uten at det koster han en krone.

 

Når han kommer hjem kan ha ta veden. Totalt vil han da tjene 12 000 kr.

 

"Din" side av saken synes jeg minner om sutring. Du kan jo ikke forvente at han alltid skal være i nærheten av deg fordi du ikke har førerkort!! Og Du som faktisk nå ikke bidrar til inntekt, bør være veldig glad for at han faktisk gjør det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttejobben hadde vært uaktuell. Jeg har selv skjelt ut en eks fordi han var borte i 24 timer for å hjelpe til med flytting for skarve 2000 kroner. Så lenge han faktisk tjener mer på den andre jobben er det latterlig å sløse bort den sjansen for et slikt idiot-opplegg som noen her så kledelig betegnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18:26

 

Det blir ikke stort av penger igjen, da han må betale overnatting, mat og drikke selv. Jeg ringte svigerfaren min nå og spurte om den mannen, da samboeren ikke kjenner han så godt, og svigerfar sier at den mannen er såpass til gnier, at det ender med at samboeren min vil måtte legge ut for drivstoffet også, og da går vi nok heller i minus fremfor noe annet.

 

Samboeren min er av de "bløte" typene, som vil være snill og hjelpe alle, jeg er litt redd for at det er derfor han kontaktet sambo, fordi han vet at sambo ville sagt ja uten å blunke (om ikke jeg hadde sett på saken)

Før vi ble sammen, så ble sambo brukt av mange mennesker, og han sitter med gjeld pga sine "snillheter", så jeg føler til tider at jeg blir en "stor, stygg ulv" når jeg må gripe inn og si nei ovenfor samboeren eller de som spør om hjelpa hans.

 

Sikkert mye av dette som borde stått i hoved innlegget mitt, men er slitsomt å måtte legge frem en evig lang forklaring. Men ser jo det nå, at det kanskje hadde vært lettere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke minstelønn for lastebilsjåfører!

 

Og du synes seriøst det er bedre at han reiser på guttetur og bruker penger, enn at han faktisk tjener penger til dere som familie??

 

Hvis du eller barnet mangler noe, så kan dere vel reise ut å handle det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18:36

Om du leser andre innlegg jeg har her, så ser du at han selv må legge ut for mat og overnatting, og det er ikke en slik lastebil du ser for deg, det er en gammel en (ser ut til at den er fra 70 tallet eller noe) med seter som sitter fast til veggen i hytta på bilen, så overnatting i bilen er nok ikke aktuelt, det sa jo samboer selv også.

 

Og at jeg ikke birdrar stemmer ikke, jeg hjelper til med veden, men det er hans "firma", jeg deltar i å hugge trær og kappe opp veden, har flaske barn, så når han trenger hjelp, så ordner vi barnevakt, hadde ikke jeg kunne hjelpe han, så hadde vi ikke fått solgt vei i periovder pga avløser jobben, og når han er i fjøset, eller kapper ned trær, så tar jeg imot kunder som kommer hjem til oss for å kjøpe/hente ved. Er også jeg som utlyser om ved og holder kontroll på utgift/inntekt av vedsalget. Dette gjorde jeg før vi fikk ungen, og dette kommer jeg også til å fortsette med når jeg skal ut i jobb igjen.

Jeg forbventer ikke at han skal være tilstede hele tiden, men synes det blir for kort advarsel/forespørsel, hadde vi fått vite det før, hadde jeg spurt min far eller stemor om en av de kunne overnatte, da hadde det ikke blitt noe stress om noe skulle hende, eller om vi skulle gå tom for mme eller noe til guttungen, men slik det er nå, er det for sent å få noen hit, og han/vi rekker ikke butikken i dag eller i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet, så får vi ikke handlett inn i dag, han er i fjøset til kl 23, og de drar for tidlig i morgen.

 

Ang det med guttetur, så var det forslag fra min sin side, tilfelle han ville si ja til jobben for å komme seg litt unna, ungen vår sover ikke på dag, og sover dårlig på natt også, så er mye våken tid og avbrutt søvn.. Gutte tur for han og vennene er å ta med seg telt og fiskestang til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen høner som er her inne! Det med at 'hvis' dere trenger akutt hjelp, er jo helt idiotisk! Sjanen er jo minimal! Det er snakk om ei natt, ikke ei uke! Og hvis det er akutt krise ; har du ikke telefon til å ringe 113?

 

Og hva er det med høner som er så avhengige av mannen sin, at de ikke kan reise bort EI natt? Kanskje mannen din trenger litt fri fra deg og barna! Er jo ikke noe unormalt over det! Så ja, hvis mannen din trenger det, og itilegg får penger for det, så la han dra! Og det å ringe rundt til familien for å finne ut hvem denne mannen er, høres jo helt sykt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din er dumsnill og lar seg utnytte eller er desperat etter å komme seg ut av huset.

 

Du burde få lappen og gjøre deg mindre avhengig av din samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med å ikke klare seg uten mannen ett døgn eller to. Det har noe med det å prioritere det som faktisk går an å tjene på fremfor det alternativet hvor vinningen går opp i spinningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

handler ikke om å være høne mor, men vi har vært på legevakt 7 ganger siden fødselen, så da blir man lett paranoid, jeg vil ikke legge ut om hvorfor jeg har vært på legevakta så mye, kan si det har med komplikasoner å gjøre.

Jeg er ikke avhengi av mannen min, heller av førerkortet hans/andres. Og ang det med å ringe svigerfar; om du har lest alt, så ser du at sambo sitter med gjeld pga å "hjelpe" folk, han tar på seg ting og blir ofte lurt, har opplevd at han var sjåfør en hel uke, og skulle få betalt for det, dette er 3 år siden, og ingen penger sett enda, så ringte svigerfar som kjenner den mannen, for å finne ut om han hollder det han lover, og er til å stole på, noe han tydligvis ikke er.

Og før du bestemmer deg for å kalle samboeren min dum: han har en lettere hjerneskade, så han finner det ikke altid like lett å tenke praktisk ol. derfor sitter han med gjeld pga "lure" mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er dumsnill pga lettere hjerneskade. og ville han komme seg bort fra meg/unge/hus, så har han venner han kan være hos så mye han vil, hvor han kun betaler for egen mat.

 

Jeg driver med lappen, men er ikke gjort på et blunk, når vi har sånn inntekt som vi har nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18.32 her. (tror det var riktig klslett)

 

Du har min fulle støtte, høres ut som om dette hverken er første eller siste gangen du må sette ned foten.

 

Selvsagt skal samboeren din bruke tiden hjemme med vedproduksjon de dagene det er fint vær. Ikke dra avgårde og bli utnyttet av en eller annen bekjent og sitte igjen med nesten ingen penger.

 

Og skal han av en eller annen grunn avgårde må det i det minste være fyllt opp hjemme med mat til deg og barnet.

Skjønner godt at det ikke er ok å bli sittende igjen hjemme med 2 mnd gammel baby, med for lite mat og ingen bil/førerkort og div komplikasjoner.

 

Lykke til! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer ringte meg nå, har fått tid til å tenke over det vi begge sa og det når vi k\tok det opp, og han har sett det selv nå, at dette ikke var lønnsomt, derimot, så håpet han at den gutteturen var mulig, for han trenger litt fri fra barnegråt og utmattelse (skal sies at han har gjort MYE etter at ungen kom til, tatt sin del av flasking, stell og hus arb ved siden av jobbing, da jeg har vært nok så sliten etter fødsels komplikasjoner)

Vi er enige om at han skal ta kontakt med to av kompisene sine og altale dato for hendelsen, så får vi solgt unna ved og får inn nok penger til at de kan dra bort en uke, så får vi kjøpt inn det jeg og ungen trenger, ordet så noen kan hjelpe meg om det skulle skje noe, så skal han og kompisene få fjellturen sin :) Er vist det at han fikk komme seg litt bort fra "alt" som trakk han, ikke pengene (om han hadde sittet igjen med noe)

 

Blir godt for han å komme litt på avstand og samle krefter en uke, så skal jeg holde vedsalget ved like imens :)

Er glad det som regel løser seg til slutt, for han vet jo at jeg vil det beste for både han og familien vår, hadde jeg sett den flyttejobben som lønnsom, så hadde jeg sagt ja tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...