Gå til innhold

Til dere som fikk to tette barn- hvordan takler kroppen det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at man burde vente ett år med å bli gravid igjen, men dersom man blir gravid etter ett par måneder f.eks, vil kroppen da få noen varige mén? (Tenker da selvsagt ikke på strekkmerker, hengemage e.l)

Har litt lyst å kjøre på med nr 2 med en gang. Har hatt "lett" graviditet og vært frisk med første.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke helt kommet meg etter andre fødsel og er nå under utredning for å finne ut hvorfor jeg aldri kommer meg helt på bena igjen. Legen tror det kan være me eller fibromyalgi, men utredes i første omgang for stoffskiftesykdommer o.l.

 

Problemene er søvnproblemer, mangel på energi, tørre øyne og munn, smerter overalt (særlig hofter/bekken og korsrygg), hodepine mange dager i uken (i dårlige perioder hver dag i månedsvis), voldsom øresus (som overdøver tv'en og gjør det vanskelig å konsentrere seg), dårlig hukommelse, irritabel og sur, pluss diverse andre diffuse småplager.

 

Er 2 år siden siste fødsel og på de to årene har jeg blitt en skygge av meg selv. Bruker alt jeg har av energi på jobb, barn og de kjedelige tingene som må gjøres (husarbeid o.l.). Har overhodet ingen energi igjen til morsomme ting og har ikke noe sosialt liv i det hele tatt lenger (legger meg gjerne senest ni om kvelden). Husker ikke sist jeg gledet meg til noe, alt jeg før likte og gledet meg til har blitt et ork.

 

Er ikke deprimert, men fysisk helt kaputt.

 

Antagelig har svangerskapene utløst det, men vet jo ikke hva som feiler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 12 mnd mellom mine 2 og kroppen min har ikke taklet det spesielt bra. Jeg var ikke kommet meg etter fødsel før jeg ble gravid igjen. Kroppen var ikke restituert, jeg var ikke tilbake i machvekt, jeg hadde ikke begynt å trene igjen, jeg ammet, hadde våkennetter osv. Det var absolutt ingen ideell start før neste svangerskap. Kroppen brukte all energi å å produsere melk til spedbarnet samt på graviditeten, og det var ingen energi igjen til MEG.

 

Nå er det snart 4 år siden siste fødsel, og først NÅ begynner jeg å komme meg igjen. Har tatt utrolig lang tid å restituere kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gikk det ok med kroppen med to tette (2 år mellom, det er kanskej ikke tett, det...) men det gikk ikke så bra med ekteskapet... veldig slitsomt med tette barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker Trude Mostue skrev i sin VG-spalte at det var noen komplikasjoner med det siste svangerskapet. Og så skrev hun at hun måtte vel regne med det, når hun fikk tre barn på fire år (eller noe slikt).

 

Min kommentar: Kanskje kroppen hennes ville greid det bedre hvis hun hadde vært i tjueårene og ikke i trettiårene?

Dette er ikke ment som hets, siden jeg selv fikk mitt første barn i trettiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørre øyne og munn. et lite tips, dere har sikkert vært innom tema hos legen, men slenger det inn uansett.

 

har du hørt om sjøgrens sykdom?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde 17 mnd mellom mine, og det har gått heilt fint. Var nesten i betre form i andre svangerskap, mindre rygg/bekkenplager, sansynlegvis pga eg var nesten ikkje i jobb i mellomtida. Fekk ein roleg og grei gut som sov godt om natta, så det gjekk fint, men om det hadde vore ein litt meir krevande baby ville det blitt slitsomt. Eldste fekk tenner då minste var nyfødd, og han var og ein del sjuk pga første sesong i bhg, så det gjekk ut over nattesøvnen. Eg ville nok venta litt meir enn to mnd før eg sette i gang med neste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke født nr 2 av mine to tette ennå (har termin om få uker), men tenkte jeg kunne svare likevel..

 

Det blir ca 17 mnd mellom mine to yngste. For min del har det gått helt greit at de kom tett, selv om jeg utvilsomt merker at kroppen ikke var helt "tilbake" før jeg ble gravid igjen (ble da gravid ca 7 mnd etter fødsel). Spesielt merker jeg at bekkenet er ganske "skranglete", særlig nå mot slutten, og at magemusklene mine ikke helt holder magen like stramt på plass som i de andre svangerskapene. Men ingenting som ikke er overkommelig - og siden den foreløpig-minsten sov natta rundt innen jeg ble gravid, og jeg sluttet å amme da jeg var bare 2-3 mnd på vei med tassen-i-magen, så hadde jeg heldigvis endel overskudd igjen til meg selv, selv om svangerskapene kom forholdsvis tett.

 

Jeg hadde forøvrig ikke valgt å bli gravid så kjapt, om jeg hadde kunnet velge om igjen. (Det var forøvrig ikke planlagt.) Dette helst fordi jeg syns det har vært hardt å være gravid "så lenge i ett strekk", kun avbrutt med spedbarnsperiode og amming. Barna våre er supersnille og "lette", så dette går helst på mitt eget behov for å ha kroppen min for meg selv litt. Det er nå 2 år siden jeg ble gravid med foreløpig-minsten, og sett at jeg nå ammer tassen-i-magen til h*n er iallfall 1/2 år, så blir dette 2 og 1/2 år med kontinuerlig svangerskap og amming - og alt dette fører med seg av hormoner, plager o.l. Det tærer iallfall på innsatsvilje og humør for min del iblant, SÆRLIG nå mot slutten av dette svangerskapet!

 

Det er garantert kjempegreit for barna å være tette i alder, men om de skiller halvannet eller to og et halvt år, kan jeg ikke tro har allverdens betydning for dem og hvilket forhold de utvikler. For mor, som skal gå gravid, være borte fra jobb, kanskje amme osv, så tror jeg derimot disse månedene med "pause" mellom svangerskapet er GULL verdt der og da. Så jeg hadde som sagt ventet LITT lenger, hadde jeg hatt sjans.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...