Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #1 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg har født ett barn før på 2,5 år, har en stesønn på 10, og går gravid i 27 uke. Jeg er veldig sliten om kvelden. Får jo ofte ikke satt meg ned før i ni-tiden. og legger meg før elleve. Jeg får gjort utrolig liten tid til å pleie meg selv og mitt, alt fra å sove nok til å shoppe klær til meg og mine. Jeg har normalt svangerskap, er trøtt og hoven i beina, men ellers ingen kravstore plager. Er det god nok grunn å få sykemelding på slikt grunnlag? Vil jeg få sykemelding? Jeg er uerfaren i dette. var i 100% jobb i det forrige svangerskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #2 Del Skrevet 27. juni 2011 kommer helt an på legen det da...men kan ikke se at det er noen medisinske grunner for at du skal være borte fra jobb så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #3 Del Skrevet 27. juni 2011 Sykmelde for å shoppe klær?? Haha, den var god! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #4 Del Skrevet 27. juni 2011 Selvfølgelig er tid for å shoppe grunn nok til sykemedling. Trenger du ekstra penger å shoppe for også er det bare å krysse det av på bestillingen. For å få sykemelding skal du være syk eller av andre grunner ikke klare å jobbe. Å være sliten på kvelden og ha liten tid til seg selv etter at ungene har lagt seg er normalt uansett om man er gravid eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #5 Del Skrevet 27. juni 2011 dersom du legger det frem til legen tror eg nok kanskje ikkje du får en sykemelding.. men du kan gjerne gå ned i redusert stilling altså deltids sykemeldt pga av du er sliten, har søvnmangel og ikkje fungerer opptimalt nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #6 Del Skrevet 27. juni 2011 Det et det legen som bestemmer. Du må jo oppleve at du er syk, at du har dårligere livskvalitet. Jeg vil ikke si at jeg får dårligere livskvalitet av å ikke rekke shoppe. Ikke rekke å skifte tampong på jobb, ikke ha tid til tannlege osv, da nærmer du deg kanskje. Men først og fremst må du jo sjekke mulighetene for å senke tempoet på jobb og hjemme, uten å bli sykmeldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #7 Del Skrevet 27. juni 2011 Nei. Dropp shopping og det meste av husarbeidet. Det kan du overlate til mannen nå om du er sliten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #8 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg har blitt sykemeldt for utbrenthent før. Da var jeg veldig sliten men det hadde med depresjoner å gjøre. Men å shoppe klær kan du no gjøre når du har fri en dag. Det synes jeg ikke er grunn nok til å sykemelde seg. Men om du føler deg sliten, utbrent og trenger tid til å slappe av så er det bare å snakke med legen din om det. Alle leger er forskjellige. Det kommer helt ann på legen din... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #9 Del Skrevet 27. juni 2011 Legen sykemelder ikke for så lite, du må prioritere litt annerledes. Dropp shoppingen, send mannen i butikken ed handleliste. La 10-åringen hjelpe til med lille på 2,5 år mens du hviler, de dagene 10-åringen er hos dere. Hvis mannen ikke kan lage mat, så er det ikke noen krise å ty til brødskiver eller frozen dinner for en periode. Og husk: HVIL. Gå og legg deg i sengen, ikke deis ned i sofaen og se på nyheter, serier etc, det stjeler bare verdifull tid fra deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #10 Del Skrevet 27. juni 2011 Dette med shopping ble tatt litt for seriøst, var et ytterpunkt fra å sove til å handle nødvendige ting. Jeg ville bare ha frem at jeg ikke har tid til meg selv og rekker ikke slappe nok av, uansett hvor mye mannen min tar av oppgaver. vi deler på det meste. men henting i barnehage, kjøring til fotball og korps, lage mat m.m tar hele ettermiddagen og så plutselig er det bare en time til jeg legger meg. Og ikke sover jeg godt om natten, så er jo sliten når jeg står opp 0615. Så tenkte det kunne vært mulig å ha en dag fri fra jobb i uken til å hente meg inn. I helgen hadde jeg en soveøkt på tre timer midt på dagen. Det går jo ikke i hverdagen da. Det hjelper så klart at det er skoleferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #11 Del Skrevet 27. juni 2011 Sånn har jeg det hele tiden. Er alenemor for 2 stk på fulltid (faren er død). Må opp HVER dag kl 6:15, gjøre all husarbeid, kjøring, henting, matlaging osv alene. Tviler på at jeg blir sykmeldt på grunn av det for å si det sånn. Sover heller ikke godt om natten siden jeg har kronisk sykdom som vekker meg 3-4 ganger i snittet per natt. Nå er det jo ferie, så må du prøve å slappe av og sove litt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #12 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg har ei venninne som er sykemeldt på grunn av lavt blodtrykk, mens hennes plager er jo ikke større enn mange andre gravide. Så synes godt man kan få sykemelding på grunn av at man er sliten jeg. Er jo ekstra viktig å ta var på seg selv når man er gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #13 Del Skrevet 27. juni 2011 Overlat den kjøringen til mannen - eller la ungen sykle selv hvis mulig. Overlat matlaging til mannen, selv om han kanskje ikke kan lage mat. Legg deg når du kommer hjem - hvis du har hentet den lille i bhg, venter du med å legge deg til 10-åringen eller pappaen er hjemme og kan holde øye med / aktivisere h*n, mens du TAR DEG EN HVIL. Prioriter den hvilen din ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #14 Del Skrevet 27. juni 2011 Man kan ikke sykemelde SEG, det er legen som sykemelder. Jeg synes det er urimelig å forvente at samfunnet skal betale for at du ikke får nok hvile. Da må tiltakene først iverksettes hjemme, hvis de ikke gir effekt, kan sykemelding være neste skritt. Altså - først legge lista lavere hjemme. Kreve at mannen bidrar mer og sørge for hvile, f.eks etter middag (så snart mannen er hjemme), la det være mer rotete, vaske og rydde mindre, sørge for at alle bidrar osv. Du beskriver vel ellers akkurat det vi alle har erfart - sjansene til hvile blir mindre når man er gravid med nummer to eller nummer tre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #15 Del Skrevet 27. juni 2011 Selvsagt ikke. Mangel på tid er ikke en sykdom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #16 Del Skrevet 27. juni 2011 Dropp kjøring av unger. Lag bare enkel mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #17 Del Skrevet 27. juni 2011 Mangel på tid har med prioriteringer å gjøre, ikke sykdom. Når dere nå velger å få tredje barnet er mangel på tid en livsstil dere har valgt. Det er slitsomt, men dere må prioritere slik at det blir litt tid til seg selv innimellom, det er ikke staten som skal lønne din "egentid". Har selv samme problemet og her har vi måttet gjøre noen tiltak i heimen. Vi har gått økonomien etter sømmene, spart inn på alle fronter slik at jeg kunne gå ned i 80% stilling for å ta meg av hus og hjem. I tillegg har vi litt egentid i helgene, lørdags formiddag frem til klokka tolv er MIN tid. Mannen tar ungene så kan jeg velge om jeg vil trene, shoppe, gå en tur eller sove. Han har en tilsvarende tid for seg selv på søndag kveld, da går han gjerne på besøk til en kamerat, på kino e.l. mens jeg har ungene hjemme. Dere må gjøre noen tiltak i hjemmet som frigjør litt tid til deg, senke kravene litt rett og slett. Du må også gå å legge deg klokka ni noen dager i uken for å sove ut. Sånn er det bare å ha en stor familie, du må venne deg til det Sykemeldingsgrunnlag er det ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #18 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg foreslår at du legger deg litt før i stedet. Sykmelding er til for personer som er syke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #19 Del Skrevet 27. juni 2011 Du får ikke sykmelding om du legger det frem som du gjør i hovedinnlegget. Men møt opp på lgekontoret med tårer i øynene og fortell at du er så sliten at du ikke vet hvor du skal gjør av deg - sleng gjerne på at du føler deg deprimert el. så får du sykmelding. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #20 Del Skrevet 27. juni 2011 Rimelig normalt å være sliten. Tror neppe du får noe sykemelding av den grunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #21 Del Skrevet 27. juni 2011 Eh...? Hvis du sliter så mye med mangel på tid nå med bare 1 1/2 barn, hvordan i himmelens navn har du tenkt å få livet til å gå rundt når du får et barn til...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #22 Del Skrevet 28. juni 2011 Synes gravide sykemelder seg over en lav sko. Skjønner ikke hvordan alle får disse sykemeldingene. Og jeg tror mye går på at man er sliten. De gangene jeg er til kontroll så blir jo jordmor helt sjokkert når hun hører jeg fortsatt er i 100% jobb. Hva er det gravide blir sykemeldt for da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #23 Del Skrevet 28. juni 2011 Nei.. Jeg håper indelig ikke legen sykemelder deg for at du skal få tid til deg selv. Egentiden valgte du bort når du fikk det første barnet ditt. Det er ikke rett at staten skal betale for din egentid! Jeg følte også at jeg fikk for lite tid til alt jeg skulle hatt gjort og har derfor gått ned til 80% stilling slik at jeg har en dag til å få gjort det meste på. Det går litt på økonomien selvfølgelig men vi strammet inn andre plasser slik at vi får det til. jeg er veldig mye alene med barna for min mann jobber så mye og reiser mye med jobben. Finn heller en løsning på problemet istedenfor å skyve det forran deg med en sykemelding. Det blir ikke lettere når nr 2 kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå