Gå til innhold

Mollusker og smitte. Noen som har peiling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har et basseng av den store typen man får kjøpt i leketøysforretninger. Bassenget tar ca 6 500 liter vann, er lett kloret og har renseanlegg. I helgen hadde vi besøk av noen venner med en sønn som hadde masse mollusker på brystet/magen. Siden barnets mor er lege, regnet jeg med at hun holdt styring på bading og evt smitteforebyggende tiltak. Gutten badet med utildekte mollusker, og barna var ganske voldsomme i vannet (type herjete, delte flytekeker etc).

I dag har jeg lest litt på nettet, og ser at det er en overhyppighet av mollusker blandt barn som ofte er i basseng. Det står også at molluskene skal tildekkes med vannfast bandasje og badeleker bør holdes separat (og desinfiseres etter bruk). Nå er jeg redd for at barna her kan være smittet. Vi har tre (aktive) små, og jeg vil for enhver pris unngå smitte (vet selvfølgelig at mollusker er ufarlige (men plagsomme), og at de kan smittes hvor som helst, men vil i alle fall minimere smittefaren.)

Nå tenker jeg å tømme bassenget for vann og rengjøre det grundig. Tenker viruset kanskje dør hvis bassenget blir helt tørrlagt en periode. Er det noen som vet hvor lenge jeg bør la bassenget være tørt før det fylles igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en telefon å snakk med en annen lege du. Mollusker sprer seg godt rundt på kroppen og er vanskelige å få bort men jeg ner ikke om det smitter fra menneske til menneske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de blitt smittet så ble de det når de bada sammen, de blir ikke det i etterkant. Jeg ville ikke styra med å tømme bassenget...

 

Minsten her hadde mollusker i godt over 1 år, de var på ingen måte plagsomme (for andre enn meg som ville plukke ut viruset i alle sammen) og vi tok ingen forhåndsregler. Han lå sammen med oss i senga, sov sammen med søsteren sin i samme seng (en greie de har) bada i samme balje som søstra, osv osv . Verken hun eller vi har fått noe mollusker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...