Gå til innhold

Lærere i grunnskolen - se hit:

Anbefalte innlegg

Sønnen vår i 4. klasse har fått igjen den nasjonale prøven i matte og norsk (M4), uten noen forklaring.

Jeg er ikke bekymret for om han klarer seg fint, men savner en forklaring. Det står hvor mange rett han har fått på de ulike delemnene, og sum av antall rette. I tillegg har læreren ført på gjennomsnitt (av hva? Klassen, trinnet eller nasjonalt?) Sum hele prøven: 107. Gjennomsnitt: 75,4. Prøvekl hele prøven: 9. Hva betyr dette? Jeg skjønner at han klarer seg fint, men hvordan er fordelingen? Er feks 1/3 i denne gruppen eller hvordan er det?

Norsk gir enda mindre opplysninger.

Fint med tilbakemelding, men enda bedre med en kommentar i tillegg :)

Noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143360290-l%C3%A6rere-i-grunnskolen-se-hit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

M4 er ikke en nasjonal prøve, det er en kartleggingsprøve. Hvis det er et sånn standardskjema du har fått med prøven der navn og antall rette er ført på, skal det stå på høyre side forklaringer på emnene. Tror det står kryss (under middels), hake (middels) og ett tegn til... Husker ikke, for over middels.

Lite å komme med i forhold til norsken? Står det at det er nasjonal prøve i lesing, eller?

Gjennomsnittet er i forhold til klassen. Prøveklasse 9 bruker å vere den høyeste (beste) prøveklassen, og for å oppnå den må han ha omtrent alt rett på hele prøven. Med andre ord har han veldig godt resultat. Prøveklassene er fastsatt i forhold til poeng (eks:1-12 poeng er prøveklasse 2, 13-21 poeng er prøveklasse 2, etc). Få, om noen, havner i de laveste prøveklassene. "Kritisk grense" er ofte prøveklasse 3 (det betyr at eleven man bør ha et ekstra øye med eleven, og gjerne vurdere om det bør settes igang tiltak. Men betyr ikke at man ikke skal følge godt med på de som scorer over prøveklasse 3!)

Prøveklasse 9 er som sagt veldig bra! :)

Ah.. takk. Tydeligvis hake = over middels, x = middels og deletegn = under middels. Men da synes jeg det krevde lite for å lomme over middels, ved talloppfatning er 18 høyest oppnåelig, men fra 10 og opp er over middels - kan det stemme?

På norsken står det "Rettskrivings- og leseprøve for 4. trinn av Carl Thomas Carlsten".

Leseprøve: Ord per min 163, ant forståelsesfeil: 0

Diktat: Setnings: 0, 40 ords.... antall feil: 1 (8) OM

Øvrige felt er ikke fylt ut, tror kanskje de er beregnet for elever som antas å trenge oppfølging/hjelp.

Lurer mest på hva 1 (8) OM betyr?

Takk for godt svar. Han har få feil, totalt 4 av 111. Han er flink i både matte og norsk, det hjelper nok at han leser veldig mye. På andre områder er han nok mer umoden enn klassekameratene, men regner med det jevner seg ut etterhvert.

Han leser godt, ingen tvil om det. 163 ord i minuttet er raskt. Så får de spørsmål til teksten etterpå, så når han har 0 forståelsesfeil, betyr det at han har svart riktig på alle. Tempoet hans går med andre ord ikke ut over forståelsen.

Diktaten er jeg usikker på. Vi har brukt Johnsens orddiktat, og der er det litt over 40 ord som skal skrives. Tror kanskje man måtte ha alle riktig for å oppnå prøveklasse 9, så 1 (8) kan bety at han fikk 1 feil og ligger i prøveklasse 8. Men det kan også bety noe helt annet... OM kan jeg ikke si noe om..

Annonse

Gjennomsnittet er IKKE i forhold til klassen, det er et gitt gjennomsnitt på forhånd i forhold til hva man bør kunne. (hvis det er snakk om M4)

Når det gjelder Carlstentester får de ikke spørsmål til teksten i etterkant av prøven, men de skal streke under ord underveis (ett av tre rundt omkring i teksten) som passer inn. Han er en svært sterk leser, på 4.trinn anser man 80 ord i minuttet som tilfredsstillende:)

Det stemmer nok at han er over middels selv om du reagerer på at poengsummen er lav, testene er laget for å fange opp også de MEGET sterke, og da må de jo ha noe å strekke seg etter:)

Bra du ble klokere. Syns det var en merkelig praksis å sende hjem disse prøvene. Vi orienterer om resultatene på foreldresamtalen, og arkiverer dem i mappa til eleven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...