Gå til innhold

Hvorfor kan aldri stebarna ta hensyn....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Holder på å bli gal, så ja jeg gruer meg til å ha de her i 3 uker.

Minsten på 10 måneder får ikke sove når søskna hans er herm, for de kan jo aldri ta hensyn. De roper og hyler, hærjer og springer og tramper uansett om de får beskjed om å være stille så småen får sove. Er de ute og jeg legger han i senga sover han maks 30minutter før de er inne og klarer vekke han. Er de inne og jeg legger han i vogna bruker jeg først 30 minutter trilling for i i det hele tatt få han til å sove. Og når han først sover kommer de ut og bråker. de kan sitte fint å se tv eller spille ps3 eller på pc lenge utenom sove tidene, men så fort det er sovetid bryter helvete løs. Så resultatet er en unge som bare griner og sutrere hele helga når de er her pga søvn mangel. Den som får støyten er meg for han vil ikke til pappan når noe er galt fordi han ser pappan sin for sjelden pga jobbing.

 

Og når de er reist flyr jeg å rydder etter de i flere dager for dukker stadig opp leker, klær og søppel som er spredd rundt i hele huset. Nyter ikke å snakke til de for de sier de skal rydde, men gjør det aldri. Har prøvd å ta det opp med pappan men han orker ikke bruke hele samværet på å mase om at de må rydde etter seg, eller å være stille når småen sover.

Det er jo jeg som får all jobben med minsten, rydding og andre praktiske ting, ikke han.

Koser meg masse med ungene også, men blir så sliten av at det alltid er jeg som må ta hensyn og fly på pinner for unger på 10 og 12 som faktisk er store nok til å rydde og ta hensyn under dagsoving.

 

Vet jeg virker som en fæl stemor, men dette er en tråd for å få ut frustrasjon etter nok en slitsom helg og ikke en skryte tråd av alt de er flinke med og alt det korslige vi gjør sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et råd til deg: flytt ut. Verken denne mannen eller hans familie fortjener ei dame som deg. Fikk helt vondt av det du skriver. Siden mannen har hatt et brudd før, bør han jo skjønne at han ikke kan være hensynsløs eller så mister han også den nye familien. At de aldri lærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

word!

har vært akkurat slik her...men jeg orker ikke si noe lengre, det får pappaen ta seg av..barnet har 1 hvil på 20 minut og nekter å sove i vogna så kan ikke akkurat gå henne i søvn heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13;13

Joda de er barn, men når de er så store mener jeg de er store nok til å forstå at alt blir så mye trivligere om de tar hensyn så minsten får søvnene sin. Jeg hadde hatt mye mer overskudd til å gjøre morsomme ting med de også om jeg ikke måtte ha en grinete unge på armen hele dagen.

OG de burde og vite hvor søppla skal og hvor skittentøy skal ligge. Hvis de ikke trenger å lære det i en alder av 10 og 12, når er da tiden inne for å lære grunnleggende ting som rydding? Dette er jo noe de bør lære om en husholdning før de blir voksne og fortsatt innbiller seg at det går noen bak å rydder etter de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er disse barna da? Det er grenser for hvor mye en 4-5 åring skjønner serru.. det vil nok du også erfare når h*n på 10 mnd blir 4-5 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At unger på 10 og 12 roter og "glemmer" å være stille tror jeg er normalen, uansett om de er egne eller stebarn, men jeg forstår frustrasjonen din. Det er sikkert mye vanskligere å si ifra når det ikke er dine egne. Så lenge faren ikke mener dette er noe dere skal bry dere om har du et problem, men egentlig mindre med ungene enn med faren synes jeg.

 

Når ungene hans skal være hos dere i 3 uker skal vel han ha ferie. Da synes jeg rett og slett du skal si at enten lager dere noen regler for rydding og ro rundt sovetiden som dere hjelper hverandre å følge opp eller så tar han på seg leggingen og ryddingen disse ukene. Gjør deg sterk og tål at ungen ikke roer seg med en gang hos faren. Det tar litt tid, men de har bare godt av å bli tvunget til å forsøke. Snart skal han vel oså ha pappaperm. Da blir han jo uansett alene om ansvaret så han kan like godt venne seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står ett stykke ned i hoved innlegger er de 10 og 12 år gammle. Har derfor andre forventinger til de enn jeg ville hatt til en 4-5åring

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De føler nok at de får litt for lite oppmerksomhet, både fra deg og fra pappaen, kanskje dere skulle bruke litt tid på de barna også, og ikke bare på babyen.. Barn reagerer ofte med sinne når de føler seg oversett eller sveket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske svar på et stemor-innlegg.

 

Man forventer jo at så store barn kan ta hensyn når det er ens egne barn (noe HI sikkert ville forventet om det var hennes egne) så da syns jeg man kan ha samme regler for stebarn.

 

Når pappaen lar dette skure og gå så kommer det til å bli store problemer utav det. Det hjelper ikke at han skal dille og dalle når de er der på samvær, de trenger like mye regler og grenser som hos sitt faste bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok blitt like frustrert om det var mine barn, eneste fordelen hadde da vært at minsten ville vært mer vant med bråk rundt seg fordi det hadde vært hver dag og ikke bare annen hver helg og 1 dag i uka. Og så klart de kan glemme, det er da jammen meg mange ting jeg og glemmer til tider, men jeg blir likevel frustrert over det. For når det er hyling hele lørdagen burde de kansje huske til søndag hvor utrivlig det er og holde lyd nivået nede når det er soving på gang.

 

Når det gjelder pappaen så tar jeg tak i han og til tider, men hvis jeg skal vente på at han gjør noe (som å rydde) ligger alt på samme plass 1 uke etterpå fordi han jobber så mye og orker ikke å rydde hus utenom, så har gitt opp i grunn og rydder etter alle mann. Nytter heller ikke overlate en skrikende unge til han, fordi i følge han kan en unge som griner i fanget/ på armen like gjerne ligge for seg selv å hyle, selv om babyen blir mye mer trist av å ligge alene når ting er "vanskelig"

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp dere damer! Hi virker som en oppgående og kjærlig stemor, hun skriver et sakelig og alvorlig innlegg med relevant innhold for svært mange her inne. Jeg er ikke stemor men jeg kan forstå frustrasjonen hennes og nei, det er ikke sånn det er å ha flere barn, det er sånn det er når barna ikke eier disiplin og vanlig høflighet. De viser deg ikke respekt, kanskje de er sinte på pappaen som jobber mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13:31, betyr det at dine store barn får lov å hyle og skrike så mye at de vekker minstemann? Hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned å prat med mannen din om det. Siden de er så store så kanskje du kan gå deg en skikkelig runde så minste får sove. 1-2 timer?

Uansett så bør såpass store barn klare å være rolig akkurat i sovetid. Kanskje de kan finne på noe sammen da? Prøv å aktivisere dem med noe..

Så utrolig mange drittsvar her!! Ja ho visste at han hadde barn fra før av, men problemer dukker opp og da er det lov å spørre om råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarn eller ikke stebarn. 10 og 12 år er absolutt store nok til og kunne ta hensyn til små som sover.

Og de er også så store at de må kunne rydde opp etter seg og ta noe oppgaver i hjemmet.

Vi har 3 barn og de to eldste på 5 og 8 klarer fint å ta hensyn når minstejenta sover. De rydder etter seg (selv om vi ofte må minne de på det) og hjelper til med små oppgaver som f. eks å gå ut med søpla.

Litt krav må det være lov å ha ovenfor barn, selv om man er stemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tør å overlate nsvaret til far og heller rydder selv enn å la det ligge om de andre ikke gjør det tror jeg bare du må godta at slik er det.

 

Har du forsøkt søplesekktrikset foresten?

Hver kveld etter leggetid tar du en runde med en søppelsekk. Oppi der stapper du alt som ligger utover av rot, rene og skittne klær, halvspiste brødskiver, papirer osv. Det er ikke morsomt å måtte lete etter sakene sine i en sån "suppe". Her fikk det i hvertfal de fleste til å rydde opp de tingene de ønsket å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår godt at du er sliten og frustrert!!!

barn på 10 og 12år bør uten tvil klare å ta hensyn til et lite barn som skal sove..

Kanskje du må sette mannen i sving m aktivitet m de store barna vekke fra huset i sovetis. da slipper han å mase og du og småen får en vellfortjent pause!

Men det burde uansett ikkje være mulig. Forsøkt å sitte ned sammen med de store barna og mannen for å ta en prat om dette.. ansvarliggjøre de litt. kanskje si no om at de kan få go kvalitetstid sammen med de voksne utn den lille tilstede dersom de klarer å være rolig så minsten faktisk sover.

ellers må du legge ned forbud mot tv og ds frem til leggetid slik at dette blir skikkelig attraktivt når mini skal sove.. hehe..

ikkje lett dette, lykke til hvertfall!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke hyle og skrike 13:36, men da hadde minsten vært mer vant med lyder rundt seg som det å løpe opp en trapp i steden for å gå. Men å hyle, skrike rope, slamre dører og annet som lager veldig brå og høy lyd hadde vært uaktuellt for barn som var her på heltid også.

 

 

Vi gjør mye med de store barna også, vi har ofte film kveld etter minsten er lagt for natta, med leie film og godis. Eller spiller spill, perle eller bare skravle. På dagtid gjør vi og stadig ting de har mer glede av en hva minsten har, men fordi vi ikke kan har mulighet for barnevakt i tide og utide så må minsten henge på slep.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at hvis de ikke kan være stille og ta hensyn, får de være ute til de skal legge seg. Det går FINT ann å være ute på lyse sommerdager. (tenker på ferien) Hvis pappaen vil ha de inne, får HAN sørge for at de er stille. I helgene hadde jeg nok reist bort så mye som mulig hvis pappaen ikke tar tak.

Makan for en tafatt type!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og involvere de i den minste? La de gå en trilletur mens du gjør unna litt husarbeid en dag, og kanskje bare slapper av en annen dag? Kan de f.eks trille til butikken, få med seg noen kroner og kjøpe et ukeblad til deg og noe godt til seg?

 

Andre dager kan dere bytte. At DE er hjemme, du går og triller en tur,. også lar du de f.eks få steke vafler og rydde nyvaskede klær inn i skapene...(viktig at de er brettet og sortert på forhånd. Sett lapp på vher "dunge klær"...) Bare for og blande kos og jobb...Man MÅ det noen gang...Antar at de tre ukene de er hos far har han ferie, og da bør han kanskje bytte på og hjelpe/gjøre ting med baby og særkullsbarn og med deg, og med deg og baby. Om du skjønner hva jeg mener.

 

Om du forventer pes, så vil ungen merke det, og føle de ikke gjør noe rett uansett hvor mye du prøver og skjule det.

 

Og om faren skal jobbe disse tre ukene ville jeg sterkt vurdert og droppe ham. Jeg vil ikke ha en mann som mener jobben er viktigere enn familie. Men det er uansett for sent og gjøre noe med DENNE ferien kanskje, så prøv da. Involver barna. Gi de oppgaver som viser at du stoler på de, som får de til å føle seg som "store barn", og ikke overdriv så de føer du "bruker" de:o) litt vanskelig, men samtidig veldig enkelt:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og flere ganger tatt opp med pappan at han må prøve å finne på noe med de, men da spør han alltid om hva han skal finne på med de. Så da må jeg finne på noe han kan gjøre med de, for som han så kjekt sier, "jeg er ingen super pappa jeg". Foreslår jeg ting som foregår utenfor hjemmet, men nei det vil han heller ta når jeg og kan bli med.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagd en stor plakat med nye husregler og hatt et familiemøte med de neste gang de kom .

 

Reglene hadde vært :

 

Vis hensyn spes når baby sover , om de ikke klarer å være stille den tiden babyen sover kan de enten være på rommet sitt eller gå ut og leke ..

 

Rydd opp etter deg ellers går det i søpla . Så hadde jeg vist de hvor skittentøyskurven og søplekassa var.

 

Og div andre regler du måtte ønske ,som innetid,leggetid ol ..

 

Bryter de reglene så blir det feks ikke film om kvelden ol..

 

Jeg hadde vært helt nazi på dette de første dagene og hadde jagd de ut den timen babyen skal sove om de ikke var stille og kastet tingene dems i søpla om de ikke ryddet .

 

Da fatter de fort at det lønner seg å følge reglene .

 

En annen ting jeg hadde gjort spes med 12 åringen om hun/han vekket babyen var og sagt at da får 12 åringen gå inn til babyen å få den til å sove igjen evnt gå på trilletur til babyen sovner .

 

Dette må man kunne forvente av så store barn ..

Og du er ikke noe ond stemor når du krever at de skal hjelpe til .

 

En ting til jeg hadde forventet var at de hjelper til med husarbeid, som å dekke av og på bordet (dette må vår 4 åring gjøre),støvsuge, gå med søpla ol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...