Gå til innhold

7 dager over og legen strippa! :) men hvordan er igangsetting??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jeg hjemme fra kontroll. Alt var fint, nesten for fint.. for hun fant ingen grunn til at sykehuset skulle ta meg inn i dag. Men hun strippa uten at jeg måtte be om det :) var ikke vondt i det hele tatt og hodet var endelig festet. ( var faktisk mere ubehagelig med en runde i halmen enn stripping). Så da fikk jeg ny time til torsdag (da blir det 10 dager...) om ikke det starter av seg selv og fikk beskjed om at vi måtte møte på sykehuset samme dag. Spørs om det er like enkelt som det høres ut som..

Er glad for at legen strippa.. er jo et håp om at det vil trigge litt.. men det er jo mange som bare får maserier av det..

Hvordan er det å bli satt i gang( forutsatt at det er modent da..) ? Kommer det rier som øker gradevis i styrke? Henden det at det ikke gir den effekten som ønsket?

Forbreder meg til torsdag, så kan jeg heller bli positivt overrasket over at det starter av seg selv :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strippe? Er det tøying av livmorhalsen?

Skrevet

Jeg kan jo svare med min erfaring fra forrige fødsel. Minien min hadde det nemlig oxo altfor godt i magen og lot det oss vente lenge:p Så endelig 13 dager over termin satt de meg i gang. Da hadde jeg 3cm lang hard livmortapp. Altså null modning eller tegn til modning. Jeg fikk to piller opp på hver side av livmortappen kl 09 på morran. Da måtte jeg ligge helt i ro i 1 time. Mer etter det merket jeg ikke. Så når klokka var 19.30 på kvelden sjekket de meg igjen og da var livmor fortsatt ganske hard men jeg hadde 1-2cm åpning. Noe som tilsa at de akkurat kunne ta vannet. Å det var først når de tok vannet at jeg fikk rier. Så fikk jeg komme til ei fødestue, og fikk sitte i badekar. Noen timer senere sjekket de meg igjen og da hadde jeg 3-4cm åpning så da fikk jeg riefremkallende drypp og epidural. Å slik ble jeg liggende til kidden er dratt ut med tang kl.08.31 14dager over termin.

Jeg ble sånn btw strippa i uke 39+4, 40+2 og 41 uten at det hadde noe som helst effekt.

Skrevet

ja,tror det. Hun var inni der og rev og røsket litt:)

Skrevet

her var det mange fine svar! takk :)

Er livmortappen den som skal trekkes sammen også utvides... eller.. er så mange ord.. livmorhals ..

uansett: Måtte du være på sykehuset hele dagen? legen snakket noe om avføringen i dag. Om den gikk regelmessig.. syntes det er litt treg nå, og at e burde spise noe som satte litt fart på den..

Har jeg åpning nå som hun har strippet meg? var så medtatt etter bare to timer søvn i natt at e ikke orka å stille noen spørsmål..

Skrevet

Har jeg forstått det rett er det sånn her det fungerer:

På livmoren er den en livmorhals/tapp som er ca. (hos gjennomsnittet kvinner) 10 cmd lang. Denne skal trekke seg helt sammen slik at den blir 0 cm. Da først kan livmoren starte åpningsfasen.

Åpningsfasen skal gjøre at livmoren får en åpning på ca. 10 cm før bebisen kan starte på veien ut.

Veene vi kjenner, er at livmortappen trekker seg sammen + at livmoren åpner seg etterpå. Dette kan ta laaaaaang tid!

Skrevet

Jeg ble strippet 7 dager på overtid med forrige, og riene kom samme kveld, og han ble født like etter ;)

Skrevet

hun sa jeg hadde lang livmorhals og kunne ikke kjenne hodet.. hmm... (hun sa først at hun normalt ville kjenne hodet)

Da er det rett og slett ikke helt klart enda..

Håper at det i dag vil trigge det:) men alt er liksom inntakt her.. slimpropp og vann.

Kunne ikke bare detta vanne gå, så var vi ikke i tvil om det ville skje noe snart :)

Skrevet

det kan jo skje endel komplikasjoner ved en igangsettelse - som KS-..

Det er noe jeg ikke ønsker siden da jeg opererte beina ( det første) så virkelt ikke lokalbedøvelsen og de startet for det om. Jeg skrek i full panikk og det sitter klart i minnet den opplevelsen der.. kjenner at jeg blir en smule småstressa pga det..

hvor ofte oppstar det komplikasjoner som medfører ks ved en igangsettelse?

Skrevet

Livmortappen/ halsen er vanligvis 3-4 cm lang og lukket, altså ingen åpning i midten av den. Og fast i konsistens. Etterhvert som ting modnes blir den mykere i konsistens og den begynner å forkortes til den er helt utslettet. I tillegg utvides åpningen fra ingen til full åpning, dvs 10 cm.

Du må ikke ha mye åpning for å kunne bli strippet, men 1 cm må du ha så legen får fingeren inn i livmorhalsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...