Gå til innhold

Tre eller fire år mellom barna - har det mye å si?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har hele tiden tenkt rundt 2,5 til tre år mellom, men pga. jobb så blir det nok ikke så lett å få til dette. Sånn det kan se ut nå så blir det mest ideelle fire år mellom, men kjenner litt på at jeg synes dette kan bli litt for lenge... Vil jo at barna skal ha mest mulig glede av hverandre og med den aldersforskjellen føler jeg kanskje at blir mye...selv om det bare er ett år.

 

Noen som har litt formeninger og erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det har mye å si....

 

Selv har jeg tre søsken, de to eldste er 2 og 4 år eldre enn meg og vi har alltid lekt masse oppigjennom. Så kom attpåklatten 4 år etter meg, uten noen i mellom som kunne "binde" oss sammen. Da har det automatisk blitt oss tre - og minsten til slutt.

 

Selvfølgelig går det med fire år, men de får ikke like mye glede av hverandre som de kunne fått dersom det var to eller tre år. Nettopp fordi de første årene av livet består av tidige utviklinger. 4 år er mye når man er liten,men ikke når man er stor! Tenk at når minsten da begynner i barnehage, går den eldste kanskje på skole..

 

Fordelen med 4 år er jo at eldstemann virker litt som en "barnevakt" om du skal dusje, ut å hente posten, eller om du bare ser på tv! Når barn har nådd 4 år er de ofte snillere med babyer, og ikke nødvendigvis fullt så sjalu. Nettopp derfor blir det tryggere å ikke alltid måtte ha full konsentrasjon på ungene i det andre hjørnet av stua, og det kan jo være deilig ;) Litt avlastning er jo greit, når babyer krever mye oppmerksomhet og mamma er sliten! For 4åringer er flinke til å underholde, og da kan mamma bare sitte å smile og se på ;) Selvfølgelig må man se 4åringen an, for de er jo veldig forskjellige, ikke alle er snille mot babyer og noen er skikkelig mammadalter. Men de tilfellene jeg har vært borti, så er fire år litt mye med søsken, men det går! For når elstemann er nådd fire år, så liker de å hjelpe mamma med den nye babyen. hjelpe å skifte bleie, hjelpe å gi flaske (hvis man ikke ammer), hjelper å leke og bade. Også slipper du kanskje å ha TO bleiebarn på en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har to gutter og der er 4 år mellom de .8 og 4 år .

 

De er verdens bestevenner og har det kjempe gøy sammen .Lillebroren forguder storebroren og storebror er veldig snill mot lillebror.

Håper mine 2 gutter blir sånn også .Blir 4 år mellom de også .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler litt på at om det blir ny jobb på meg nå så passer det best å vente med å bli gravid. Har egentlig lyst å bli det ganske snart, men det må passe litt i forhold til evt. ny jobb også...Ikke det første jeg har lyst å opplyse om når jeg begynner i jobben. Men godt å høre at det fint kan fungere om det blir fire år mellom også, for det blir fort det om det blir som jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 4 år mellom meg og lillebror. Vi har alltid lekt fint sammen, vært nær og fortsatt er vi bestevenner.

 

Tror det er litt hipp som happ dette med hvor mange år det er i mellom barna og personligheten på barna spiller en større rolle enn antall år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. mine søsken er 4 og 10 år yngre enn meg. Jeg har best kontakt med søskenet som er 10 år yngre, fordi personligheten stemmer mer der.

 

Ikke at vi lekte sammen som små, men eldste vil alltid føle at yngre søsken er litt i veien når det kommer til venner og sosialt liv ;) Nå når vi er voksne, så er jeg og yngste de som er best venner og kjenner hverandre best, selv om vi bor langt fra hverandre i det daglige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...