Gå til innhold

Hvordan sover deres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan sover deres babyer som er 3mnd+?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en datter som er 3 mnd og 1 uke. Vi legger henne kl 19 (stort sett sovner hun da etter en halvtimes tid med krampegråt hvor vi jobber med å roe henne). Hun sover da til mellom 0730 og 0830 neste morgen og får mat to ganger ila den perioden. På dagen klarer hun ikke å finne søvnen selv så da hjelper vi henne til å sove med å trille vognen tre-fire ganger ila dagen. Stort sett er lurene hennes på 45 min til en time og da blir det fire lurer ila dagen. Vi tror likevel hun er overtrett når hun legges så vet ikke om dette er nok søvn? Men for å få det til å gå opp med amming etc klarer vi ikke å få til en lur til uten at den blir rett før legging, og det tenker jeg er dumt?

Hvordan sover babyen din?

Skrevet

Jenta vår er 4 mnd. Dagene våre ser omtrent slik ut:

kl 07 våkner

09 - 10.30 sove

12.15 - 13.45 sove

15.30 - 16.30 sove

Legges for kvelden mellom 18.30/19. Ammer 1-2 ganger i løpet av kveld/natt, da sovner hun veldig greit igjen.

Her funker det også dårlig om hun er for trøtt når hun legges for kvelden. Blir mye kaving da. 2 kvelder nå har vi antakelig lagt henne for tidlig, fordi den siste luren har vart til over halv seks. Da har det vært ville tilstander når hun har blitt lagt for kvelden, og hun har grått lenge og vel. Det er derfor en fiiiin balansegang for at legging skal funke bra ;-) Og da sovner hun veldig greit...

Skrevet

Snuppa er 3 mnd og har akkurat begynt å legge seg for natten rundt halv 8-8. Da har hun sovet til alt mellom 7 og 10 neste dag, med 2-3 amminger. Så sovingen på dagen blir alt ettersom når dagen starter, og har ingen system enda. Men hun sover veldig korte lurer, noen ganger bare en halvtime, og opp til en time. Det hender hun sover en skikkelig langlur (2-4 timer) men da alltid med en liten oppvåkning der hun roes igjen med smokk e.l.

Synes hun sover ganske lite, i dag f.eks. sov hun kun to lurer på 1 time, men da sovnet hun for natta kl 1915 (sto opp 0930). I går startet dagen kl 0645 og da sov hun en litt avbrutt 3-timerslur kl 9, siden 45 min kl 1330, og så 1 time kl 1630. Ellers kan det bli opp til 4 lurer om dagen på 1/2-1 time.

Så hver dag er en overraskelse og lite kan planlegges av søvn så langt, annet enn at vi nå kan forsøke å få natten i gang mellom 19 og 20.

Gjest Madolyn
Skrevet

Deres babyer høres virkelig herlige ut; 15 timer søvn i døgnet... Perfekt! :D

Min gutt på 11 uker sovner ca kl 20:30. Da har han fått ny bleie og pysj, og så ammer jeg ham i søvn i foreldresenga mens jeg synger de samme to nattasangene om og om igjen. Veldig kos å høre den vesle pusten bli mer og mer rolig <3

Gutten min er klar for dagen stort sett kl 06, avbrutt av 3-4 ammeperioder à ca 30 min hver på natta. De to første ammeperiodene så sovner han igjen veldig fort, de to siste kan det strekke ut veldig. Fra kl 04 sover han ofte urolig med mange oppvåkninger.

På dagen klarer han ikke å sovne uten hjelp, og jeg bærebysser eller ammer ham i søvn 3-4 ggr per dag, og da sover han i alt fra 20 minutter til 1 time.

Har prøvd ut minifom og ammete mtp om luftsmerter holder ham våken/vekker ham ofte, men har ikke hatt effekt av dette.

Til slutt: hadde aldri klart å høre krampegråt i en halv time hver kveld fra en 3 mnd gammel baby, til h*n sovner av utmattelse; de er altfor små til å manipulere foreldrene og med slik gråt er det tydeligvis et behov de ikke har fått dekket :(

Skrevet

Uffda, dette hørtes slitsomt ut, håper det går seg til etterhvert. Men ville bare si at jeg er enig i siste avsnitt her, en halvtime med krampegråt betyr noe annet enn manipulasjon ja. Hvis snuppa mi skriker skikkelig når jeg legger henne tar jeg henne opp igjen og prøver å roe på andre måter.

Skrevet

Slik sover yngstemann på 3½ mnd.

8.30 - Vi står opp sammen med eldstemann.

10.30-11: sover

13-14: sover

16-28: sover

20-30: Legges for natten.

Skrevet

Kan legge til at den eneste gangen han spiser i løpet av natten (altså mellom 20-30 og 8.30) er kl 6 om morgenen.

Gjest Madolyn
Skrevet

Lemonia: håper min neste baby får like godt sovehjerte som gutten din!! <3

Skrevet

Takk for svar dere :)

Vi legger jenta vår mellom 7-9 alt ettersom hvordan hun spiser på dagen. Å sover hele natten uten å skal ha mat. Så våkner hun 0830-0930 å da er det morgenstell, kos å mat, så er hun våken 1-1/2 time før hun trenger en høneblund på 1 time ca, så er det kos, leking/ligge på mage osv osv, så er det mat igjen, å sånn går vel egentlig dagene våre, er noen trilleturer innimellom her også, så bader vi henne som sagt mellom 7-9 å sover til dagen etter i strekk :)

Skrevet

Vi tror da heller ikke at hun prøver å manipulere oss og det er veldig vondt og slitsomt å høre på, men tenkte at jeg ikke skulle kuppe denne tråden med å ta opp dette ;) Men vi lar henne selvsagt ikke bare ligge der, og jeg har tatt det opp med både helsesøster og fastlegen som tror hun er overtrøtt. Det trodde vi også men det som da er rart er at hun de siste to dagene er blitt lagt en halvtime senere og da nesten ikke gråter i det hele tatt. Så kanskje hun har blitt lagt for tidlig? Vi jobber i hvertfall med saken!

Skrevet

kl 05.30-07.00 våkner for morgenen. Får pupp i sengen før faren tar henne opp.

kl 08.00-10.00 dupp ute i vognen.

kl 12.00-14.30 dupp ute i vognen.

kl 16.30-17.15 dupp ute i vognen

kl 19.30 legger seg for natten

Hun er 5 mnd og 1 uke gammel. Styrer dette selv. Blir grinete hvis hun ikke får legge seg når hun vil.

På natten sover hun fra vi legger henne til hun våkner mellom 05.30 og 07.00. uten noen form for drikke/pupp.

Hun er også veldig lett å legge. Vi legger henne ned i vognen eller i sengen uten å vugge henne i søvn. Hun sovner av seg selv innen 5 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...