Gå til innhold

Hvilke jerntabletter er de beste?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått litt lav HB, og jordmor rådet meg til å begynne på jerntabletter. Men hun nevnte ikke hvilke jeg burde begynne på...

 

Har dere noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil vel egentlig anbefale flytende jern, det er ofte med skånsomt for magen.

Men hvis du vil tabletter er vel Hemofer gode og skånsomme for magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert du har lavt jerninnhold i blodet, selv om Hb`n synker. Så ville først tatt en skikkelig blodprøve hos legen for å finne ut om det er nødvendig.

 

Det er også normalt og nødvendig for blodforsyningen i morkaka at Hb`n skal synke utover i svangerskapet.

 

Når det er sagt, så er Duroferon og Niferex blant annet gode jerntabletter. Husk å ta dem med for eksempel appelsinjuice for å øke opptaket. C-vitamin hjelper til med det. Melk/melkeprodukter har motsatt virkning.

 

Annen jernholdig mat er blant annet brokkoli, leverpostei, rødt kjøtt, mørkegrønne grønnsaker, jordbær og lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere!

 

Grunnen til at jordmor sa dette er fordi jeg de siste ukene har vært ekstremt slapp og sliten, så hun mente kanskje jerntabletter kunne hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aminojern er det eneste som fungerer for meg, de er skånsomme mot magen og en tar visst opp mye mer jern med dem, enn andre jerntabl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd hemofer, men etter 6 mndr på de, uten virkning, så gikk jeg over til noe som heter floradix . Det er ett flytende tilskudd. Er kjempeeffektivt,virker etter bare noen dager, men det gikk dessverre veldig utover magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo også ann på om du skal ha høy dose eller lav dose. hemofer er lav dose og er mild for magen. men vist det er pga legen har sakt at du har lav jern% så skal du ha høy dose jern og da har du feks ferro-retard.

men uansett, så er et godt tips å ta jern tablettene sammen med appelsinjuce, c-vitamin øker opptaket av jern i kroppen. Man skal helst unngå å ta det sammen med melkeprodukter. for melk hemmer opptaket av jern. så vist du spiser/drikker mye melkeprodukter om morraen så kan det være lurt å heller ta jerntabletten om kvelden med et glass appelsinjuce:)

ellers er det også viktig å få i seg nok vann og fiber siden høydose jern kan være veldig hardt for magen og tarmene. det er normalt at avføringen blir mørkere, nermest svart og hard. blir man for hard i magen og får problemer med å gå på do, kan man bruke duphalac/laktulose som smører tarmen og hjelper å få fart på sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...