Gå til innhold

Hvordan er ditt barns trass?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blitt inspirert av hyl og skrik tråden. Jeg vil gjerne høre hvordan ditt barns trass ga seg til kjenne. Var det småsutring, hyling, sinnetokter eller noe helt annet?

Og POENGET med denne tråden er vel å finne NYANSENE og FORSKJELLENE i trass, slik at vi alle kan se at det finnes forskjellige måter barnet trasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er jo ikke akkurat konstant for noen av barna mine, måten de trasser på endrer seg etterhvert som de blir eldre.

8 åringen: Han skriker, tramper hardt i gulvet/trappen og smeller med dørene, og kommer gjerne med utsagn som "dere er verdens strengeste foreldre", "jeg vil ikke bo her mer, nå rømmer jeg", "jeg hater dere" osv. Hele gutten skjelver gjerne av sinne og i det verste anfallene kan han slå på møbler ol, eller gjøre utfall mot oss, men han begrenser seg selv nå og er ikke lenger fysisk når han blir rasende slik som da han var yngre. Raserianfallene hans er som regel relativt korte. 10-30 minutter vanligvis før han er helt rolig og snakker vanlig med oss igjen, men han blir ganske fort sint da.

6 åringen: Trekker seg unna med et sammenbitt utrykk i ansiktet. Han lager ikke en lyd som regel og strever med å holde gråten inne. Gjemmer seg gjerne om han kan det, og er veldig på å ødelegge ting eller rote (f.eks slenge alle sko og jakker utover hele gulvet dersom vi er i gangen når han blir sint), så vi må passe godt på slik at han ikke får ødelagt noe. Så lenge han er sint får vi ikke et eneste ord ut av ham, han blånekter rett og slett å snakke. Det er faktisk ekstremt frustrerende! Han har ganske lang lunte og blir ikke så fort trassete og sint, men når han først får et "anfall", så varer det gjerne i både 2 og 3 timer eller mer. Litt kortere nå siste halvåret synes jeg, samt han har begynt å snakke litt med oss av og til når han se sint.

4 åringen: Han hyler gjerne "Neeeeei!!!", eller "vil ikke!" eller noe sånt så høyt han klarer, mens tårene spruter. Det er ikke så ofte han trasser egentlig, og når han gjør det, så er det som regel fordi han er veldig trøtt og sliten. Han er heldigvis veldig enkel å avlede. Ellers kan han være ganske sutrete og småtrassete perioder, men få større trassanfall.

(snart) 2 åringen: Hun bruker stemmen sin for det den er verd, og er rett og slett fysisk voldelig når hun "klikker". Da sparker eller slår hun vilt rundt seg, kaster ting vegg i mellom, vil ikke bli holdt og blir så borte vekke at det er umulig å avlede henne på noen måte. Eldstemann var ganske lik når han var på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...