Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #1 Del Skrevet 27. juni 2011 Har dere kommet frem til beløp selv, eller via navs kalkulator, eller har dere vært i kontakt med nav slik at de har bestemt dette? Vi har 2 barn. Og siden nav bare kan beregne for ett barn tok vi utgangspunkt i denne summen for det ene barnet som veiledende, og plusset på litt ekstra. I ettertid har jeg hørt at det er vanlig å beregne for ett og ett barn, og summere etterpå. Når jeg gjør dette vil det si at jeg har krav på ca 1000 kr ekstra pr mnd. Når jeg hinter om dette til barnas far sier han at nå har vi blitt enige om en sum, og nå må vi se hvordan økonomien blir til både han og meg, så får han heller betale litt ekstra dersom det blir nødvendig. I tillegg kan han betale evt ny dress, sko osv til barna når det er behov for det. Vi skal bli enige sier han. Så hva gjør jeg tro? Skal jeg kreve min rett, eller skal jeg godta hans svar. Det er snakk om ca 12000 i året, og jeg får jo kjøpt masse sko, klær og dresser for denne summen. Skal han bli den vinnende part igjen? Orker ikke "ufred" pga dette. Har også enda et spørsmål. Hvordan fungerer det om NAV ska avgjøre summen far skal betale? Blir den ganske lik den veiledende summen på NAVs kalkulator, eller mindre? Håper noen svarer :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #2 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg hadde uten tvil oppsøkt nav og tatt det gjennom de, så får far bli så sur han bare vil. På den måten er du sikret betaling og at betalingen stiger om faren skulle gå opp i lønn, osv. Nav beregner bare for et barn? Er du sikker på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #3 Del Skrevet 27. juni 2011 Vi har barnebidrag gjennom nav, rett og slett for at vi skal slippe å krangle om det. Gjennom nav får vi det ordnet riktig etter loven, og da har verken jeg eller bf noe å klage på, så jeg synes det er veldig greit. Du kan jo prøve å si det til bf, at du vil ha det gjennom nav, for da får dere det riktig etter hva som er lovpålagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luisa Skrevet 27. juni 2011 #4 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg tok det gjennom NAV. Da er du sikker på at det blir riktig og dere slipper å krangle om det. For meg betydde det at bidraget ble ytterligere justert opp siden barnefaren ikke hadde oppgitt helt rikig inntekt til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #5 Del Skrevet 27. juni 2011 NAV sin kalkulator på nett er bare er for et barn. Men man kan jo ta ett og ett barn, også summere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #6 Del Skrevet 27. juni 2011 Vet at NAV tar i underkant av 1000 kr som et engangsbeløp om de skal bestemme beløpet på barnebidraget, men tar de noe utover dette? Får man omtrent det samme som man ville fått dersom man tar utgangspunkt i NAVs kalkulator på nett? Håper dere forstår hva jeg mener... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blt Skrevet 27. juni 2011 #7 Del Skrevet 27. juni 2011 Nav tar 850 kr i behandling av søknad, men med tanke på at det er en periode som skal vare i opptil 18 år, er det en liten sum å betale.. Det er den kalkulatoren som ligger på nett Nav bruker til å regne ut bidraget, men der må bf dokumentere inntekt, så han kan ikke snike seg unna ved å oppgi for lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #8 Del Skrevet 28. juni 2011 Her hadde i utgangspunktet ikke bf tenkt å betale noenting det første året visstnok, fordi han ville ikke at pengene skulle gå til meg, og på min konto, haha. Tosk! I tillegg har han planlagt å ha en 50/50-ordning, slik at han slipper bidrag osv, etter han var "ferdigamma". Tullingen. Men etterhvert så tilbydde han seg en tusenlapp i måneden for babyen, noe jeg mente var i minste laget, så da tok jeg det via nav, men har enda ikke fått svar.. Ble driiitsur da jeg ville ha den summen jeg hadde krav på ifølge NAV, og mente det ikke var hans skyld at jeg var fattig ;p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå