Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 10 mnd sliter ofte med hard mage, og hun får jo så veldig vondt når bæsjen skal ut stakkar, har fått malt to ganger om dagen men det hjelper ikke. Trenger tips sårt her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke gi malt flere ganger enn 2? Malt er ikke farlig, det er bare å "kjøre på" =)

Lillegutt fikk en teskje i hver flaske (les; 6 flasker pr dag) da han var mindre.

Skrevet

drikke masse vann også til alle måltider og gjennom dagen, viktig for fordøyelsen.

Hjemmelaget sviskemos er også bedre/sterkere enn den du kjøper på glass. Den på glass inneholder jo andre ting i tillegg til svisker mens den du lager selv er rene bomben :) Anbefaler at du bruker økologiske svisker, feks fra urtekram da de ikke inneholder konserveringsmiddel (ikke bra for barn). Dekk sviskene med vann og la småkoke til de er møre, mos i blender.

Skrevet

Sviskemos og sviskedrikke (kjøpes ferdig) setter fart på sakene her iallefall!! Håper dere finner noe som virker!

Skrevet

takk for tipsa, har kjøpt sviskemos og sviskesaft, og hvis det ikke hjelper skal jeg prøve å koke opp sviskemos selv :)

Skrevet

Sviskemos fungerer supert på min!

Skrevet

Blåbær er også fabelaktig for harde mager! Lillerusken synes ikke noe særlig om svisker, mens blåbær går ned på høykant (4mnd-glass fra Småfolk), og et par timer senere kommer det gjerne en blå overraskelse i bleia :)

Skrevet

artig at det er så mange som har god hjelp med blåbær ved hard mage.

Blåbær er jo veldig mye brukt for å binde magen ved diare. Men hjelper det så hjelper det :)

Skrevet

Akkurat samme problem her og snuppa mi er også 10 mnd. Hun har egentlig slitt med hard mage fra vi startet med fast føde. Slitsomt... Vi har vel prøvd d meste, men har funnet ut at malt fungerer litt og det får hun til alle grøtmåltidene. Hun bæsjer bare annenhver dag og ofte må jeg holde henne opp for at det skal komme ut. Har blitt tipset om å prøve å gi knuste linfrø i grøten nå, men er litt usikker på om man kan gi dette til barn under ett år. HS tipset om druer eller rosiner, men druer liker hun ikke så godt og jeg er også redd hun kan sette ting i halsen da hun ikke er så flink til å tygge enda.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale rosiner... Har også ei datter som sliter med mye hard mage. Hun er 3 år nå og har hatt hard mage siden avføringen endra seg bra babybæsj til "barnebæsj". Rosiner gjør det verre! MYE verre. Og det har flere av mine venninner erfart også. Eple og banan er heller ikke det beste å gi når barna sliter med hard mage. Det er litt tungfordøyelig. Vi har måttet bruke Microlax (miniklyster) ved flere anledninger, som når det går dagesvis mellom avføringene.

Mye meieriprodukter kan også føre til treg mage og hvis barnet for eksempel har uoppdaget laktoseintolleranse, kan det føre til hard mage. Jeg er laktoseintollerant, men blir løs i magen hvis jeg får i meg melk. Datteren min blir tydelig hardere i magen når hun drikker vanlig melk.

Ellers kan lakris hjelpe ved hard mage. Det kan også hjelpe å blande laktulose i drikke eller mat, gi svisker og sørge for nok drikke. Nypeekstrakt kan også ha gunstig virkning. Det går jo an å kjøpe nypesyltetøy og ha på brød?

Jeg tror også at datteren min vegrer seg for å bæsje. Det gjør jo så vondt! Og da blir det til at hun holder igjen helt til hun er helt nødt til å gå på do. Da jeg fant ut det, begynte jeg å forklare henne at det er viktig å bæsje så fort man kjenner at man må. Og at det er dumt å holde bæsjen inne, for da vokser den og blir hardere og hardere. Og da gjør det enda vondere å få den ut. Det hjelper veldig her i huset.

Jeg og datteren min har hatt mang en vond stund sammen på do. Hun vil helst at mamma skal være med og vi har laget oss et rituale. Hver gang hun må bæsje forteller jeg om hvor viktig det er å ikke holde den inne, så sier vi egenkomponerte regler: "Ned i do med bæsjen, ned i do med bæsjen! Plippetiplopp, ploppetipip,ut og ned i do". "Ut med bæsjen,ut med bæsjen. Plipp, plopp, splæsj!" Jeg sitter på kne foran henne og hun legger hodet sitt på skuldra mi mens jeg holder rundt henne. Jeg prøver alt jeg kan å gjøre det morsomt og stas. Og det hjelper =)

Skrevet

Her er det et halvt glass blåbærpurè til grøten hver kveld som har gjort susen. Etter vi begynte med fast føde var magen til småtten kjempehard! Prøvde sviskemos/-saft, malt og diverse annet uten virkning.

Blåbær blir ofte brukt mot diarè for å binde magen, men det den egentlig gjør er å nøytralisere/stabilisere. Men uansett hvorfor og hvordan - det virker som bare det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...