Gå til innhold

flere som får lite hjelp av mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir bare så utrolig frustrert! syns jeg får veldig lite hjelp, har vært sykemeldt nesten hele svangerskapet pga bekkenløsning, og alikevel er det jeg som nå to uker før termin må ta initiativ til rydding og vasking av hus. gulvene har ikke vært støvsugd på en måned og er flere måneder siden de ble vasket, da det var jeg som gjorde det sist. i tillegg er det jeg som tar alt av klær og middag osv,, kjenner bare at jeg blir skikkelig sint. jeg er så sliten og har så mye vondt, men så strider det jo imot alle instinkter å ha et "skittent" hus når babyen kommer. vi har en 3 åring også, så det krever jo sitt. hver gang jeg tar opp at han må hjelpe til mer, så sier han ja, men så skjer det liksom ikke noe. og hvis jeg tar det opp igjen blir han sint fordi jeg maser sånn, og da ender det alltid i krangel, så orker bare ikke gi beskjed flere ganger, for det skal jo ikke være nødvendig. påminnelse nok å bare se på når jeg reiser meg og strever med å gå..

flere som syns mannen er håpløs og sytete når man selv går gravid med masse plager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp!

Veldig lite hjelp her i gården. Han er ufattelig dårlig til å ta initiativ selv. Ser ikke selv hva som må gjøres.

MEN nå gjør han det som jeg ber om. Spør jeg om han kan ta støvsugeren en runde så gjør han det. Jeg er også veldig nøye på rengjøring..han støvsuger og vasker kun der vi kan se og går (ikke bak stoler, i hjørner osv.han er litt slurven:) Men jeg er veldig dårlig på å spørre om hjelp også, vil helst klare alt selv. Så det hadde ikke gjort noe om han kunne tilby seg av og til, men. Hva kan man forvente? Hehe..

Skrevet

Jada, her gjør han ikke mer enn han må. Og med det menes at han kler seg selv, spiser, går på jobb og kommer hjem og setter seg forran pcen å klikker til han skal legge seg. Han kan hjelpe til vist jeg spørr og maser litt. Men han gjør ikke noe av eget initiativ. Han har alltid vært sånn, så jeg aner ikke åssen jeg skal få han til å se at ting må gjøres, uten at jeg må spørre.

Er ikke det at jeg ikke klarer alt selv, til vanlig hvertfall. Men nå som det begynner å nerme seg termin og jeg ikke klarer å bøye meg for å ta på skoene en gang så sliter jeg med å få vasket skikkelig før babyen kommer. Og jeg vil jo ha et reint hus til lille tulla kommer:) Heldigvis klager eller syter ikke mannen min. Han sier at han ser hva jeg gjør og setter stor pris på det. Men når han ser at jeg vasker hvorfor ser han ikke at han også kanskje burde vaske litt? :o Blir så oppgitt. Nei jeg får vel bare presse meg til å vaske nå før ho kommer. Bare 5 dager til termin. Blir bare så utrolig utslitt etterpå. Kan jo sove i flere timer etter å ha støvsugd. jaja de mannfolka de mannfolka.

Skrevet

Merkelig det der med menn som ikke ser dritten før han må svømme gjennom den. Jeg vet ikke hva som har skjedd med min, men han har laget seg fast støvsugedag hver søndag der jeg går samtidig og tørker støv. Kanskje du kan prøve å innføre en sånn dag? Tror kanskje trikset er å ikke be om for mye og heller ikke klage på alt som skulle vært gjort.Når man skal støvsuge så må man jo uansett rydde opp av gulvet, noe som egentlig går helt av seg selv ;)

Skrevet

Klok av skade etter 2 svangerskap har vi nå vaskehjelp annenhver uke. Hun vasker alt som man må bøye seg for å nå. Støvsuger og vasker gulver, samt lister og kjøkkeninnredning. Støvkluten klarer jeg alltids å svinge selv. Dette har spart oss for maaaange krangler denne gangen, mannen tror jeg bare er mindre hormonell:-)

Skrevet

hehe.. ja du skulle jo tro at man måtte rydde opp fra gulvbet når man støvsuger, men min mann er en sånn som støvsuger rundt og der han kommer til, så det er ikke mye som blir plukket opp..han er utrolig effektiv når han først kommer i gang (selvom det er slurvete), bare dumt det er annenhver måned;)

nei, jeg klare rikke å forstå hva som foregår oppi hodet til disse mennene.

men må jo le litt når jeg leser svarene her.. at det er mulig for mannfolk å bli så blind;)

hvis vi skal ha flere barn så skal vi ihvertfall ha vaskehjelp neste svangerskap, godt tips!!

takk for atdere får meg til å le litt i en ellers ganske slitsom hverdag jenter;)

Skrevet

Høres ut som min mann ja... :P godt å se at det er flere i samme båt der... Min er og veldig flink når han setter i gang , men det er leeeenge mellom hver gang. Når han først gjør noe, klager han på at alt er så skittent, og alt ser så j... ut og at det ser ut for at vi ikke har gjort noe på måneder. Noe vi vet begge at ikke er sant. (og noe som ikke er særlig hyggelig når en vet en gjør sitt beste for å holde orden, på tross av bekkenplager, tung mage osv...) vi har to barn fra før, som og krever sitt, og yngste er en utrolig mammajente. Hun begynner å vise faren at han og er ok, men det bir tøft for henne når neste baby kommer. Eldste er så mye eldre at hun forstår dette. :) Men forhåpentligvis vil det endre seg. Det er det jeg håper på. :)

Skrevet

Hehe, det hender også at min støvsuger rundt og det er jo selvfølgelig ikke gjort like bra som om jeg skulle gjort det selv, men det er bedre enn ingenting :)

Utrolig slitsom og teit ting å skulle krangle om/irritere seg over egentlig...har tenkt på det mange ganger og det er dumt å bruke energi og la det gå ut over forholdet pga litt rot....men sånn er det vel bare desverre.

Skrevet

Jeg er litt rystet over at dere finner dere i å ha en mann som er så lite effektiv hjemme, og jeg har inntrykk av at det ofte er unge jenter (30 minus)

som ennå ikke har oppnådd det min mor kjempet for å få hjelp til.

Jeg er 46 år og har ikke en mann som er slik, jeg har en mann som deler på alt og gjør gjerne mer til:-) Jeg maser ikke som dere, jeg forventer at han tar sin del. Når dere jobber begge to kan han ikke forvente at du ordner alt i din fritid. Når dere går hjemme som nå, sykemeldt kan han ikke belage seg på å komme til et fullstendig "dekket bord".

Hvorfor er den gravide sykemeldt når hun kunne hatt det lettere på jobben enn hjemme med mannen?

Jeg vet hva jeg hadde gjort i din situasjon etter all maset og ingen resultat. Jeg hadde latt han ta konsekvensene det koster av penger og bestilt vaskehjelp en dag i uken:-) Kanskje han overrasket plutselig begynner å snakke om dette "hvorfor må vi ha vaskehjelp, det koster penger" OSV, men da er han plutselig med på en dialog istedet for å late som ingenting og faktisk ikke ta deg på alvor. For det som er det aller verste med slike menn er at de ikke tar oss damer alvorlig. Jeg tenker "hvorfor er det så lite viktig for han å ikke ta meg på alvor og hva er det som gjør at han ikke gjør det han sier han skal", er jeg ikke viktig nok?

Jeg tror nok du må ta deg selv på alvor først, slik at han ser at du mener det. Det er så mange kvinner som bare gjør det selv til slutt og mannen har nettopp den erfaringen " det er ikke så farlig med maset, hun klarer det jo selv som alltid".

Du må vise han en ny taktikk og det kan virke på alle mulige andre områder også, hvis han ikke vil ha en husmor da,,,,for da finner han seg en annen, hehe

Skrevet

Vaskehjelp er verdt alle pengene!!! Det er perfekt. Og man må holde det nogenlunde ryddig til hun kommer 1 gang i uken, så det blir automatisk bra. Og både jeg og mannen slipper å gjøre noe av det vi syntes er mest kjedelig: Å vaske =)

Skrevet

Jeg har tydeligvis en fantastisk mann:p På lørdag tok han initiativ (og gjennomførte) støvsuging og vasking av alle gulv i huset. Ristet matter og flyttet på kommoder for å få det skikkelig reint! Men så skal det sies at det virkelig trengtes også da;)

Jeg har blitt mer avslappa i forhold til hvor reint jeg har behov for å ha det. Grunnen? Heftig eksponeringsterapi i vinter da kvalmen var på det verste. Aldri så galt at det ikke er godt for noe! Da MÅTTE jeg bare være vitne til at huset ikke var (i min målestokk) reint nok. Ikke ville jeg mase på mannen min heller.

Fant ut at hverdagen rett og slett er mer harmonisk når han får gjøre det han gjør til sine egne valgte tidspunkt. Og se hva som har skjedd? Jo, han støvsuger uten at jeg må be han om det. Han vasker gulv og vinduer uten at jeg må nevne en døyt! Hipp hurra! Halve jobben er jo å vite at det må gjøres:)

Skrevet

deter helt sant at halve jobben er å vite at det må gjøres;) så ja, Billie Jean, jeg må si jeg misunner deg litt:)

Ellers så er det nok riktig at jeg må la driten ligge og forvente at han tar det, og det gjør han jo til slutt, er bare så utrolig kjipt og vente og vasse i drit i mange uker.i tillegg har både jeg og gutten på 2 år astma, så vi kan ikke ha det kjempe støvete, spesielt ikke på soverommene.

jeg prøvde denne taktikken på klesvasken, og lot være å vaske alle hans klær, og hadde det ganske så morsomt hver gang han kom å spurte hvor det ene og detandre var:) han lo selv også da. Resultatet ble at han nå vasker sine egne arbeidsklær, men klarer fortsatt ikke å se at det andre trengs å vaskes også.

til vanlig er ikke dette et kjempeproblem, for da klarer jeg å leve med at ikke alt er i orden, men kjenner at det tærer litt nå når jeg er gravid og gjerne vil ha et reint og fint hus å komme hjem til etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...