ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 26. juni 2011 #1 Skrevet 26. juni 2011 Når neste man kommer har veslegutten her akkurat rukket å bli hele 2 år. Har termin i begynnelsen av desember. Og lurer på hva vi skal gjøre med vognsitusjonen.. det er jo vintertid, og han er kun vant til å sove i vogn på dagtid. (ikke sikkert han sover så mye på dagen når han blir 2år.. hvem vet!) Men føler på en måte at han er så liten når han "mister" vognene sin til fordel for lillebror/søster.. Men har vi behov for tvillingvogn... Blir ikke så mye ute på farten vil jeg tro men to små på vinterstid.. noen andre som har noen meninger på dette tema.. Hva gjør dere?
respektatauten Skrevet 26. juni 2011 #2 Skrevet 26. juni 2011 vi er i AKKURAT samme situasjon! har ei lita som blir to år vel en uke før termin med nr 2.. hun bruker isn vogn til soving i barnehagen og jeg ønsker ikke å ta fra henne for å gi til den nye.. derfor kjøper vi en ny/egen til den lille babyen.. hadde tenkt å kjøpe et ekstra understell og kalesje til emmaljungaen vi har fra før og bruke baggen til nr 2 og sportsdelen til nr 1, men det ble nesten like dyr som å kjøpe helt ny.. her liker ikke eldste å sitte i vogn lenger, hun vil heller gå eller trille selv..
NostraStoria Skrevet 27. juni 2011 #3 Skrevet 27. juni 2011 Vi har kjøpt en ny vogn til lillebror siden storebror bruker sin vogn til soving i bhg. Men siden han er snart 1,5 år så vil jeg ikke tro at han kommer til å være interessert i å sitte i vogn så mye lengre, så har kjøpt ståbrett til den nye vogna som mini kan hvile seg på når han blir sliten i beina.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 27. juni 2011 #4 Skrevet 27. juni 2011 Nå er jeg definitivt ikke gravid igjen, men jeg har to "kull" med barn med ca 2 års mellomrom, og det ble løst helt forskjellig fordi det var ulike situasjoner. Det er 23 mnd mellom nr 1 og 2 hos oss, og på den tiden gikk eldstemann i bhg 2-3 dager i uken til redusert tid, og jeg var student og ganske fri med min egen tid. Lillebroren kom tidlig på høsten, og jeg var veldig mye ute med dem. En tvillingvogn ble et must for meg i hvertfall, og jeg brukte den masse det første halvåret, og så gradvis mer sjeldent. Mellom nr 3 og 4 er det 2 år og 2 mnd. Vår nr 3 hadde kolikk og var en ekstremt krevende baby, samt at jeg før nr 4 var kommet meg ut i full jobb og hadde full bhg-plass til nr 3. Kombinasjonen av at nr 3 var vant til å være i bhg hver dag og trivdes kjempegodt der, og at jeg følte veldig på at om nr 4 skulle bli like krevende så var det ikke sjans om at jeg orket å ha begge de minste hjemme på dagtid, gjorde til at vi beholdt full bhg plass til nr 3. Så med bare en baby hjemme på dagtid, så var det ikke nødvendig med tvillingvogn denne gangen. De gangene vi skulle på tur i helgene osv, så var vi jo også to voksne, og en trillet vesla i vogn, og den andre minstegutten i trille. Etterhvert kjøpte vi ståbrett til vognen, og det fungerte supert, men det er nok en på akkurat 2 år litt liten til. Poenget er bare at om du trenger tvillingvogn er helt avhengig av hvilket behov du har. Dersom du har planer om å ha begge barna hjemme, så ville jeg nok vurdert det. Selv om man ikke er så mye på farten på vinterstid, så trenger jo begge barna masse frisk luft. Da er det greit å kunne få med seg begge på tur ganske lett.
bananbugg Skrevet 27. juni 2011 #5 Skrevet 27. juni 2011 Vi har 18 mnd mellom våre to. Selv om storesøster er full tid i barnehagen (det hender jeg henter henne tidlig, men ikke ofte) har vi valgt å kjøpe en phil&teds søskenvogn. Da er jeg mer fleksibel når jeg er alene med begge. Så langt veldig fornøyd!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. juni 2011 #6 Skrevet 27. juni 2011 Her blir det 2 år og 2 mnd mellom de, og vi har ikke bil så helt avhenging av å ta buss. Må ta 2 busser for å komme til barnehagen. Så vi skal kjøpe en Phil&Teds søskenvogn siden den ikke er større enn en vanlig trehjuler. Tvillingvogn blir for tungvint, vanskelig å få plass på buss, komme seg inn i butikker osv... Og så skal storesøster ha sin mountain buggy som sovevogn i barnehagen Nå ser jeg at mountain buggy og har komet med en slik søskenvogn, men den har ikke kommet til Norge enda. Gjør den det snart så kjøper vi heller den siden vi elsker mountain buggy. Men kjenner mange som har phil%teds og de er storfornøyd med den.
Mjølkekua Skrevet 27. juni 2011 #7 Skrevet 27. juni 2011 Jeg har to tette med 1,5 år i mellom (storebror var 1,5 år når lillesøster kom til verden). Vi kjøpte en brukt Simovogn som sovevogn i barnehagen til storebror og en dobbelvogn. Brukte begge deler helt fram til det ble bart ute i våres. Nå er han 2,5 år og vi har solgt dobbelvogna og kjøpt en sykkelvogn for to istedet. Den kan brukes som både vanlig vogn og sykkelvogn. Han er stor nok til å sykle (med løpesykkel) eller gå litt lengre strekker om gangen nå, så av erfaring hadde jeg nok ikke kjøpt en dobbelvogn hvis det var 2 år i mellom. Kanskje et ståbrett til enkelvogna. Viktigste er at dere har en singelvogn tilgjengelig hjemme til minste, tenker jeg. Eventuelt er det jo mulig å bære en av barna i bæresele eller bæremeis i en overgangsfase. Men, hvis dere sykler endel, så vil jeg absolutt anbefale en sykkelvogn. Vi har kjøpt en romslig som vi kan ha i flere år og barna synes det er storveis å være med på tur :-)
Gjest Kira 1+1 underveis ♥ Skrevet 27. juni 2011 #8 Skrevet 27. juni 2011 Her blir det litt over 2 år imellom, og jeg har også tenkt endel på hva jeg skal gjøre. Har ikke tatt noen endelig beslutning enda, annet enn at jeg uansett skal kjøpe en ny vogn. Den vesla har i bhg synger på siste verset, og er ikke noe en ny baby skal arve. Foreløpig tror jeg det kun blir ny vogn til babyen, og ikke søskenvogn. Rett og slett fordi frøkna kun sitter i vognen noen minutter før hun vil ut for å løpe eller sykle. Og som du sier er det blir det vinterstid, og det er begrenset hvor lange turer man går da med den minste. Men som sagt, vanskelig å vite akkurat hva man burde gjøre. For hvis babyen ligger i vognen, så skal vel garantert vesla også sitte der;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. juni 2011 #9 Skrevet 27. juni 2011 Har 23 mnd mellom jentene mine, og er absolutt avhengig av søskenvogn ja, siden jeg går til og fra barnehagen til fots, ca 20 min å gå hver vei. Storesøster sluttet å sove på dagen da hun var 1,5 år gammel, så trengte ikke sovevogn i barnehagen (de få dagene hvor hun trengte en blund sov hun bare i reistetrillen fra Carena, og det funka fint). Bruker egen vogn til minsta når hun sover her hjemme på verandaen, den er arvet fra storesøster og er en veldig god Emmaljunga City Cross med citybag (minsta er 9 mnd gammel, og får fortsatt plass i bagen, såvidt hehe) Har denne søskenvogna, og den er virkelig helt super- lett og god med svingbart forhjul; http://www.barnevognguiden.no/gt/gt-safari-dobbel.html Da minsta var nyfødt brukte jeg imidlertid stort sett bæresjal til henne og reisetrilla til eldste, siden hun bare hylte i vogna og ikke klarte å sovne der- hun var avhengig av kroppskontakt for å roe seg.. men det går helt fint an å legge baby i en softbag på den ene siden- testet noen ganger, men ga fort opp pga all hylingen Men da hun ble 6-7 mnd gammel og kunne sitte oppreist, ble vogn langt mer populært, så nå brukes søskenvogna daglig og jeg digger den av hele mitt hjerte;) (og ja, storesøster klarer helt fint å gå selv- men hun skal kikke på ditt og kikke på datt, gå litt hit og gå litt dit- og med utålmodig liten baby på slep er det ikke alltid man har like god tid som før, og da er søskenvogn gull verdt. Dessuten stoorkoser de seg oppi der begge to- de holder hender og koser med hverandre, og som oftest tar størstejenta lillesøstern sin i armkroken underveis, så sitter de der tett i tett og deler smokk og kosedyr, såå koselig:)
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 28. juni 2011 #10 Skrevet 28. juni 2011 Fint å lese litt om andres tanker og erfaringer. Lurer veldig på dette selv. Det blir litt over to år mellom våre. Jeg tror vi går for søskenvogn fordi vi ikke har bil og da er vi helt avhengige av vogn uansett hvor vi skal. Men jeg vil gjerne ha en enkel vogn til den lille for det ser nå litt tungvindt ut å gå å trille med dobbelvogn (særlig på vinter/vår med snøsmelting...) Men hvis storebror i tillegg trengen vogn til å sove i i barnehagen blir det jo litt vel mange vogner! Tror vi skal ha et søskenbrett også men jeg ser for meg at det må vente til det er vår, veiene er bare og storebror er litt større. I tillegg ser jeg for meg at det kan bli litt slitsomt å bare basere seg på dette når man er alene med barna (i tilfelle storebror bestemmer seg for å løpe avgårde eller trasse er det vel lettere å plassere han i vogna enn å overtale han til å stå pent på brettet). Tjoh. Vi har en Emmaljunga city cross som vi beholder uansett. Enten som sovevogn i barnehagen eller som enkelvogn til den lille. Heldigvis har vi god tid til å finne ut av resten
fairy76 Skrevet 30. juni 2011 #11 Skrevet 30. juni 2011 Her blir det 25 mnd mellom ungene. Vi har vært veldig fornøyd med mountain buggyen som vi kjøpte til storebror og velger å beholde denne til lillesøster. Storebror har for tiden ferie fra barnehagen og vi har benyttet anledningen til å sjekke at han sover greit i en lettere trille som vi også har, og som kan legges helt ned (carena). Det gjør han, og vi kjøper derfor ikke ny vogn til den lille, men setter carenaen i barnehagen til soving. Avventer kjøp av søsken/tvilling/sykkelvogn til vi ser behovet, da vi uansett må hente/bringe med bil til barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå