Gjest Madolyn Skrevet 26. juni 2011 #1 Skrevet 26. juni 2011 Min baby ble 11 uker i dag. Han har aldri klart å finne søvnen selv, eller hvertfall ikke det jeg kan huske. Så jeg har innført rutiner på dagsoving, hvor jeg hjelper ham med å finne søvnen. Når jeg ser at han er trøtt og sliten, bærer jeg ham til et rom hvor jeg har lyset avslått, og setter på en spilledåse med nattasanger som holder på i ti minutter. Enten bærebysser jeg ham i søvn, ellers ammer jeg ham i søvn dersom det er tid for mat. Så ligger jeg rett og slett inntil gutten mens han sover (jeg har både pc og tv innen rekkevidde, hehe), ellers vet jeg jo at han våkner igjen ila 10 min og er grinete og frustrert. Har xx ganger prøvd å legge ham over i vogna når han har sovnet, men han våkner i dèt kroppen rører sengebunnen og illskriker, ellers våkner han ila 20 minutter og er like grinete. I dag testet jeg å ha barnevogna klar (denne hater han stort sett som pesten), og når jeg hadde byssegått ham i søvn havna han rett i barnevogna og vi gikk tur i 40 min før han våknet og skrek (ny rekord på soving i vogn!!). Er jo redd for at dette er ekstremt hos en 11 uker gml gutt, og at det blir håpløst å få ham til å sovne f eks om vi er på besøk hos andre, i byen eller lignende, men om jeg ikke hjelper gutten å finne søvn så finner han den IKKE. Har hatt mange dager med 30-60 min søvn tilsammen ila hele dagen og en grinete baby som nekter alt bortsett fra å bæres i mammas armer. Noen som har tips til dagsoving? På natta legger vi ham som regel ca kl 20, eller når vi ser han er trøtt og lei. Dempet belysning på badet; pysj og vask med kluter, så ammer jeg ham i søvn mens jeg synger de samme to nattasangene i ca 30 minutter før han er i dyp søvn. Så lirker jeg meg unna ham, og da sover han alene uten problemer. Nå blir han straks 3 mnd, så jeg har kjøpt et kosedyr som jeg vil han skal knytte seg til, og har tenkt å bruke en gasklut som han også kan knytte seg til (han vil IKKE ha smokk). Tingen er at han sover i foreldresenga, så hva burde jeg gjøre først? Vil ha ham over i sprinkelsenga relativt kjapt, da faren ikke kan sove sammen med oss (er redd pappaen skal legge dyna over babyen i søvne eller klare å knuffe borti ham da pappaen av og til har mareritt). Men jeg burde vel først lære ham til å finne søvnen alene i senga han er vant til, før jeg starter med sprinkelsenga? Gutten er svært vàr; han våkner av den minste lyd, illskriker når han ikke får det som han vil, og har til nå aldri hatt sutregråt (her er det ILLSKRIK fra første sekund). Har googlet en del, men virker som om de fleste har drømmebabyer som bare får smokken og en nattasang, sutrer max 2 minutter og så sover de 5-8 timer ... Misunnelig, jeg?? :)
kinaputten Skrevet 27. juni 2011 #2 Skrevet 27. juni 2011 først og fremst anbefaler jeg denne siden, står mye bra her om søvn http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/ Min var og er fremdeles en baby som trenger lite søvn eller trenger og trenger, han har sikkert bruk for mere søvn, men får det bare ikke alltid til. Da han var på din babys alder, sov han også ekstremt lite om dagen, kanskje en time tilsammen på en hel dag. Ville ikke trilles i søvn eller kjøres i søvn, så det ble bæring og atter bæring. Han tok heller ikke smokk og gjør det ikke nå heller :/ Prøvd ALT og alle typer, men nei, pupp er best! Anbefaler bæresele til om dagen, mange babyer sover lettere og bedre i en sånn, feks en close babye carrier eller ergo sele når babyen blir litt større. Styr unna babasling og baby bjørn er mitt tips, de hadde jeg og jeg angrer som en hund på de valgene. Skulle øsnke jeg hadde hatt en close baby carrier. Med en sånn sele får du dessuten hendene fri til å gjøre andre ting. Ang nattsøvnen, så måtte jeg kjøpe en moses kurv, den lille delen til stokke senga ble fremdels for stor og han ville ikke sove i den. Moseskurven ble satt inntil senga vår og når jeg følte for det, ble han lagt tilbake i kurven. Men stresset ikke sånn med det der med samsoving. Min hadde/har tydeligvis bruk for mye nærhet og da blir det lettere å bare ha han i senga nr han har bruk for det, værre å stresse med synes jeg. Du kan jo prøve og legge en klut i senga hans som du har hatt på kroppen din, da får han sove sammen med mammas lukt, eller stapp bamsen inni bh Anyway, det går seg til etterhvert. Nå er mini 8 mnd og har sovet på eget rom siden han var 6 mnd. Han kommer fremdeles inn på vårt rom i løpet av natta, men skitt au Lykke til med søvnen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå