Gå til innhold

Noen- som har/har hatt eller vet noe om post traumatisk stress? Helsepersonell?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er under utredning på dps nå. Psykologen la det frem for meg at det kan være post traumatisk stress.

Hvordan det påvirker hverdagen til et menneske. Kan man bli frisk? kan man jobbe igjen?

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det påvirker hverdagen varierer VELDIG. Noen blir invalidisert. Andre fungerer som andre (med partner, barn, jobb, sosialt liv osv). Ja, man kan bli frisk, men man vil være mer utsatt for å få sykdommen tilbake.

Eksempel: kari er med i en stygg bilulykke, der folk omkommer, hun blir alvorlig skadd osv. Hun utvikler PTSD, hun får behandling, blir tilslutt frisk. Hun er frisk i 20 år, men så opplever hun en liten ufarlig bilulykke, og vips så blir hun det som kalles re-traumatisert, og blir like psykisk syk som hun ble av den opprinnelige stygge ulykken.

Selvsagt kan man jobbe igjen. Jeg har som sagt hatt det siden jeg var liten. (og vært frisk en stund, for så å bli frisk igjen) Jeg har ikke vært borte en eneste dag fra jobb i mitt liv grunnet egen sykdom, altså ikke en egenmeldingsdag igjen. Men igjen- det er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt denne fra du var liten. Har du noen sypmtomer nå?

Jeg blir snart gal av å gå hjemme. Klarer ikke å jobbe, pga konsentrasjonsvansker, hukommelsestap.

utredning og alt tar fryktlig lang tid.

Sliter med å kunne ta vare på datteren min for øyeblikket. Har heldigvis en kjempe snill svigerfamilie som stiller opp.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har masse symptomer nå. Går til psykolog 1 gang i uka (og har gjort det i 3 år), og er medisinert. Men, jeg fungerer. Det er verre i perioder. Noen ganger føler jeg meg helt frisk, andre ganger tar den overtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosen PTSD når jeg nettopp hadde begynt på ungdomsskolen. Klarte å fungere, men hadde problemer med å konsentrere meg, klarte ikke å være alene og det var noen situasjoner kunne gjøre meg "panisk".

Nå har jeg hatt noen gode år, men det er enda perioder og ikke minst situasjoner som er verre enn andre, men jeg konsentrerer meg bedre, klarer meg bedre alene og har ikke de episodene med panikk. Iallefall ikke like ofte. Føler meg ganske bra nå. På det værste så unner jeg ingen å ha det sånn som jeg hadde det!

Tror det er veldig forskjellig fra person til person om hvordan man takler hverdagen med denne lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også PTSD.

fikk det av to stygge overgrep i en alder av 12 og 15.

jeg sliter mye fortsatt men er overhodet ikke så dårlig at jeg ikke fungerer lenger.

men jeg har vært ut og inn av psykiatriske sykehus siden jeg var 15 år.. er nå 23. har vært så og si frisk i ett år ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...