Gå til innhold

Hva er "mammahjerte" ?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det et eget hjerte som er inni det ordentlige hjertet, eller er det et helt eget hjerte som har sin egen plass? Er det bare mammaer som har dette hjertet? Har pappaer "pappahjerter" ?

Jeg har bare et hjerte, og det er det vanlige hjerte. Må være noe galt med meg, for jeg er jo mamma? Pappaen har forresten ikke noe pappahjerte heller, han har bare det vanlig. Sønnen vår må ha vært uheldig med valg av foreldre, vi har jo bare ett hjerte :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"hjerte" er jammen meg et merkelig ord.. bare si det/skriv det mange ganger, skikkelig rart ord!! Hjerte, hjerte, hjerte, hjerte, ser du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med det. Hva er dette med at folk knytter følelser til hjertet? Det er kun et organ, en muskel, som trengs for å pumpe blod rundt i kroppen...

Du vet, Hi, mammahjertet er et hjerte som kanskje reagerer på ting barnløse ikke reagerer på. Alle vet at man snakker om mammahjertet som en mer abstrakt ting enn det hjertet som står for oksygentilførselen rundt om i kroppen.

Jeg er en av dem som har endret mitt syn/følelser i forhold til ting. Før kunne jeg lese om et barn som ble påkjørt og døde og tenke: så trist. Etter at jeg selv ble mamma, blir jeg oppriktig lei meg og kan i mange tilfeller ty til tårene når jeg ser eller hører noe trist. På samme måte er det med glede. I dag kan jeg føle begeistring over andre barns glede og entusiasme der jeg tidligere ikke brydde meg. I tillegg er mine følelser for mine barn knyttet til min rolle som mamma. Hjertet blir sett på som senteret for følelser. Derav mammahjertet. Selvfølgelig er det kun mammaer som har det hjertet, på samme måte som at tittelen lege er forbeholdt nettopp leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mammahjerte. Mammahjertet mitt er stort, bløtt og fylt av empati og andre gode saker. Mannen min har ikke et pappahjerte. Av og til skulle jeg virkelig ønske han hadde et pappahjerte likt mitt mammahjerte, men det er kanskje greit at han bare har et hjerte - tenk om vi begge skulle grått når vi leser nyheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjertet for meg er den delen av samvittigheten min som minner meg om mine barn og alt jeg ønsker for dem.

om jeg ser en liten som ikke har det godt så kjenner jeg at denne delen blir veldig følelsesladdet fordi jeg tenker mine barn i samme sted...

om noe godt hender så unner jeg dette lille barnet alt godt, akkurat slik jeg ville gjort det med mine egne..

det er samvittigheten og empatien en får til andre når en elsker noen så høyt som sine barn! da har en gjerne ønsker for at andre skal kunne føle like sterkt for andre som du selv gjør for dine små..

tror det finnes pappaer som er slik også, bare at mange sjuler det bedre enn mammaer som ikke er redd for å vise det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...