Gå til innhold

skille bestevenninner i barnehagen, mot vår vilje!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter på snart 4 har en bestevenninne i barnehagen. De går på samme avdeling (to småbarn og to storebarns avd i bhg) . Nå skal begge over på store barn, og vi (foreldrene til begge jentene) hadde tatt det for gitt at de skulle over på samme avdeling. Plutselig har vi via barna oppdaget at de går på tilvenning på hver sin avdeling, og at de skal skilles til høsten! Vi har ikke fått noen beskjed om dette, har ikke hørt at det er noe problemer med at de er bestevenner. Stakkars unger, de kommer til å bli helt knust når de skjønner at de ikke skal være sammen. Hadde jeg hatt noen anelse om dette skulle jeg tatt opp saken tidligere. Nå spørs det om det er for sent, men vi skal forsøke å ta saken opp med barnehagen.

 

Ikke verdens undergang kanskje, men når man er fire år er bestevenninna noe av det viktigste i verden. Har en eldre sønn som slet i barnehagetiden + førsteklasse fordi han ikke fant seg en/flere faste venner, så jeg har vært så glad for at det har ordnet seg for jenta.

 

Noen som har erfaringer, hva vi kan gjøre/kreve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan jo spørre i barnehagen om det er mulig for en av dem å bytte?

 

Sannsynligvis er det vel styreren som har delt barna inn i avdelingen, og hun/han kan jo ikke ha oversikt over hvem som er bestevenner. Tror ikke barnehagen har gjort dette for å være kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med barnehagen i første omgang, kanskje de har en god grunn til å at velger gjøre det på denne måten.

 

Mine to eldste barn gikk på den samme storebarnsavd i barnehagen vi bruker, da tredje barnet skulle opp ønsket jeg å få henne på samme avdeling siden vi kjente personalet veldig godt på denne avdelingen og var fornøyd. Da ba styrer om en samtale med meg og fortalte at pga fordelingen av barn (gutter/jenter, barn med spesielle behov osv), måtte de to andre jentene min jente lekte med på den andre avdelingen. De syntes det ville være synd å skille disse tre venninnene og lurte på om det var greit at min jente også kom på den avdelingen jeg "ikke ønsket".

 

Jeg sa selvfølgelig at det var greit, så min jente fikk beholde venninnene sine fordi barnehagen tenkte selv og ikke bare ukritisk fulgte det ønsket jeg hadde satt opp.

 

Kanskje din barnehage også har en god grunn til å skille jentene? Få den grunnen før du går videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 4 år, er man veldig tilpassningsdyktige. Det går nok et par uker så har hun en ny bestiss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage kunne foreldrene komme med ønsker om det var en spesiell avdeling de ville ha barna inn på eller om det var noen av de andre barna de ønsket at de skulle komme sammen med. Dessverre ble det sånn at ikke alle fikk ønskene sine oppfyllt, men sånn blir det når det er 15 barn skal over på tre avdelinger. De passet hvertfall på at alle begynte på avdeling med noen de lekte med og alle "bestevenner" fikk begynne på samme avdeling.

 

Jeg ville tatt det opp med barnehagen i morgen og spurt hvorfor de har valgt å gjøre det sånn. Det kan hende de har en god grunn til det, men da burde de fortalt dere om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er din erfaring, men det er ikke min erfaring. Ref hovedinnlegget og min eldste sønn.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende de har skilt dem av akkurat den årsaken, altså at de er bestevenner. Det gjør man ofte i skolen også, det kommer bare litt an på hvilket forhold bestevennene har. De ser vel hverandre selv om de ikke går på samme avdeling, og kanskje har de godt av å knytte seg til litt flere enn bare hverandre. Du har jo rett i at det ikke er verdens undergang. Og teknisk sett er det vel ingenting du kan kreve i forhold til dette. Men du kan selvsagt spørre hva grunnen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.41

 

Ja, det kan hende barnhagen har en grunn til å skille barna, men de har hatt rikelig med anledndinger til å nevne det, tilvenningen har pågått i hele juni.

 

Og i ditt eksempel prioriterte barnehagen de tre venninnene over ditt ønske om kjente ansatte. Helt riktig, synes jeg. Kan ikke skjønne hvilken grunn som skulle vært "viktigere" i vårt tilfelle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste barnehageavdelinger er hermetisk lukkede enheter. Hun får sikkert mange anledninger til å leke med bestevenninna si. Avdelinger er ofte felles om morgenen og seint på ettermiddagen, samt i utetida.

 

Nå vet ikke jeg grunnen til at disse to har blitt delt, men noen ganger kan veldig tette vennskap være hemmende like mye som de er gode. Hvis disse to er veldig avhengige av hverandre kan det hende at de aldri slipper andre inn, og blir på den måten veldig utenfor gruppa i det øyeblikket den ene er hjemme en uke med vannkopper. Ved å dele dem, så vil de fortsatt kunne leke mye sammen, men deler av dagen vil de måtte forholde seg til andre barn og knytte nye bånd og få nye impulser.

 

Førskolelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leker med andre barn også, bare så det er sagt. Begge to. Neida, de kommer vel over det, men mener bare at det er utrolig unødvendig siden forholdet bare har vært positivt for alle.

 

Kanskje har barnehagen en eller annen grunn, men mener de burde ha nevnt det til oss på et langt tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig ikke KREVE noe som helst!

 

Men du kan be om en samtale med styrer/ped.leder og spørre om bakgrunnen for at de har delte jentene på 2 ulike avdelinger. Vanligvis har styrer/ped.leder gode grunner til å velge den inndelingen de gjør.

 

Synes forøvrig det er merkelig at dere ikke har fått noen info om hvilken avdeling deres barn skal på neste høst. Og enda mer merkelig at dere ikke har spurt hvilken avdeling de skal på og at dere bare har tatt det for gitt at jentene skal på samme avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror faktisk dette er verre for dere voksene enn for barna.

hvis tillvenningen har har pågått en stund(noe som vil si at jentene har vært adskilte en del allerede) og dattra deres ikke har sagt noe så ser jeg ikke problemet. i de fleste bhg er avdelignene ute samtidig og da får dem nok av tid til å leke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...