Gå til innhold

Hva syns dere om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten på på seks år har lært seg noen heftige gloser i barnehagen, type f**n i h****e.

Jeg har ikke fått ham til å slutte med det før jeg startet med klistremerke belønningsystem. Hvis han ikke sier noen stygge ord i løpet av dagen så får han klistremerke. Når han har fått 40 merker får han en ny sykkel( noe han trenger) han har ikke sagt et stygt ord på 17 dager... Barnehagen vet om det og følger godt med på ham.

 

Er det en grei måte å gjøre det på? Eller er det dumt å belønne ham for noe som burde vært en selvfølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det sånn at "målet helliger middelet"?

 

Jeg er ikke fan av belønning/klistremerker for å få barna mine til å oppføre seg. Jeg foretrekker å gjøre det med vanlig oppdragelse, dvs jeg gjentar beskjeder, er oppmerksom på å vise dem hva jeg mener, tenker og føler, osv.

 

Det tar nok lenger tid med å gjøre det sånn, men jeg mener at i det lange løp utvikler jeg da mer selvstendig tenkende barn, fordi de samtidig må lære seg å forholde seg til omverdenen på en realistisk måte. Dvs de lærer seg empati, å forstå andres grenser, å forstå hvorfor osv, samtidig med at de blir oppdratt.

 

Ser at det ble litt kort å forklare alt om hvordan jeg tenker i dette svaret. Alt i alt gjør du sikkert ingen feil, men jeg foretrekker å gjøre det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd i lengre tid å få ham til å slutte, han lover gull og grønne skoger, snur seg rundt og alle løfter er glemt.. Belønningssystemet funket fra dag 1. Men er i utgangspunktet enig med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for nå blir han sikkert kurert for stygge ord på livstid...? Hva skal du gjøre når du har kjøpt sykkelen og han sykler rundt og roper bannskap så det lukter svidd etter, skal du returnere sykkelen til butikken da?

 

Jeg har aldri forbudt min eldste å si stygge ord, og noen ganger sier jeg dem selv. Men siden jeg ikke lar meg sjokkere heller, blir de fort uinteressante. Nå er han 12 og luker selv ut sånt fra språket. Og hvis han bruker det, vet han veldig godt forskjell på hva man kan si sammen med bare kompiser, og hva man må begrense seg til når man er sammen med foreldre og besteforeldre. Å bare ignorere uønsket atferd er mitt råtips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer oppmerksomhet og mer oppstyr det blir rundt dette jo morsommere er det og jeg er 99% sikker på at banningen vil komme tilbake siden han nå skjønner at han kan bruke den til å oppnå noe.

 

Hjemme hos oss er banning "do-ord". Barna kan gå på badet og si, rope og skrike så mange banneord de bare vil. Men det er ikke så morsomt siden det er ingen som gir respons på badet så det var 2-3 ganger med dette og så tok banningen slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...