Gå til innhold

noen som har tatt gastopopi før?? ( usikker på stavelse)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

sånn slange ned i halsen og å undersøke magen.

jeg skal ha det og vil gjerne høre fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gastroskopi, ja, det er ikke så veldig behagelig, men klarer man å slappe av og puste rolig, så går det greit. Noen syns ikke det er fælt i det hele tatt, andre syns det er helt grusomt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastroskopi er det verste jeg noengang har vært bort i. Jeg fikk panikk siden jeg fikk en kvelingsfornemmelse - de brukte og en sykt tjukk slange som jeg skulle greie å svelge ned....brakk meg hele tiden til tross for bedøvelse som de sprayet på bakerst i munnen/v halsen.

Når jeg kom ut derfra så skalv jeg og hadde tårer nedover kinnene. Jeg kommer til å nekte å ta den undersøkelsen i våken tilstand hvis det skulle bli aktuelt en gang til. Den kan tas under narkose også noe de gjør med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg var det helt grusomt. hadde en skikkelig dust lege og han sørga for at jeg ikke klarte å slappe av i det hele tatt. null forståelse for noe som helst og jeg ble hold fast av to sykepleiere mens han tvang slangen ned i halsen på meg.. ikke for å skremme men det var sånn det fungerte på meg. jeg kommer ALDRI noen sinne til å godta en slik undresøkelse igjen.

mora mi har tatt undresøkelsen flere ganger(ikke samme sted som meg) og hun syns det er helt greit og klarer å slappe fint av.

så det er veldig forskjellig fra person til person.

hvis du gruer deg veldig bør du si det til legen så kanskje h¤n roer deg med på et vis:) lykke til i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det to ganger og ja det er ekkelt men ikke så grusomt som noen har beskrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du:) Gastroskopi har jeg gjort to ganger. Syntes det var litt ubehagelig,men varer ikke mer enn 5-10 min så det overlever du så fint så:) Gruet meg veldig til første gangen,men syntes ikke det var så ille som fryktet!:) Andre gangen gruer jeg meg ikke i det hele tatt,'men da syntes jeg det var litt mer ubehagelig. Legene har vært veldig flinke med meg så kan ikke klage:)

Du får bedøvelses spray i halsen før de trer slangen ned. Den sprayen synes faktisk jeg var den værste. Mistet liksom følelsen av å kjenne at man svelget. He he

Men som sagt,ville ikke gruer meg så veldig,og selv om det er ubehagelig så er det iver før du vet ordet av det!:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tatt det 4 ganger. Og første gangen syntes jeg var ille, men tror det var fordi jeg delvis måtte sitte i en stol (så litt ut som en tannlegestol). De tre andre gangene gikk det mye bedre, da lå jeg på siden på en benk. Tror også fordi jeg hadde meg med utrolig flinke sykepleiere de siste gangene som gjorde at de gikk mye bedre, de var veldig flinke til å roe meg ned.

Men har en kompis som har tatt denne en 10-12 ganger gjennom livet (han har en kronisk sykdom som gjør dette nødvendig), og han får morfin før undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det morsomste i verden, men det er viktig å tenke at det går helt fint og det er forholdsvis fort gjort. Maks fem minutter i følge legen jeg gikk til. Be en nøyaktig forklaring på hva som skal foregå, da blir du ikke så overrasket og redd når noe kjennes spesielt ekkelt ut.

Du får bedøvelsen, jeg fikk gel på slangen , ikke spray i halsen. En flink lege skal be deg om å svelge når han dytter slangen ned. Ikke fordi du skal svelge den - det er ikke nødvendig, men fordi når du svelger åpner halsen seg og slangen går lenger ned.

Det er ubehagelig og gir en liten kvelningsfornemmelse når du svelger slangen, men det er ikke vondt og ikke farlig. Be på forhåndn om å få holde en sykepleier i hånda, veldig godt å ha noe å klemme på når det blir ekkelt, og konsentrer deg om å puste dypt og rolig.

Du kjenner ingenting i magesekken, men dersom de skal inn i tolvfingertarmen trer brekningsrefleksen automatisk inn. Jeg tror jeg hadde blitt redd om jeg ikke hadde visst om det fra før av., så det er det greitt å være klar over.

Innstill deg på at det er ubehagelig, men ufarlig. Så går det nok veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brekningrefleksen min tok helt av i tillegg til at jeg følte at jeg ikke fikk puste - men jeg tror denne undersøkelsen oppleves veldig forskjellig, og lurer på om det er forskjell på hvor tjukk slange de bruker?

Jeg fikk uansett panikk, og syns det var helt j*vlig. (Unnskyld ordbruket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann - her krydde det av trykkleifer, gikk visst litt fort for seg her nå.

Du skal svelge, ikke for å få slangen lenger ned, men for at den skal gli lettere ned. Resten håper jeg du skjønner til tross for skrivefeil.

20.53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen er nok den samme uansett! Men det oppleves sikkert forskjellig, og så er det sikkert forskjell på hvor flinke de som gjør det er. Ikke minst flinke til å forberede pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjordt dette mange ganger, da jeg har en sykdom som krever undersøkelsen jevnlig.

1 gangen var helt jævlig, da hadde jeg samme opplevelse som en over her beskriver.

Jeg ble holdt nede av sykepleier ,mens legen dyttet slangen nedover halsen. Føltes nesten som om det var en støvsugerslange som skulle ned.

2 gangen nektet jeg og da fikk jeg tilbud om den berømte sprayen som skulle være så fantastisk, det var den jo ikke. Jeg merket ikke noe vesentlig bedring i forhold til gangen før.

3 gangen og de neste gangene (har kommet ut av telling), så har jeg fått en beroligende sprøyte i armen og det er tingen .

Man må da evt sove ut rusen etter undersøkelsen , men for meg er det mye bedre enn 10.15 minutter med brekninger uten like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var helt grusomt. De stappet en tykk slange ned i halsen min. Jeg klarte å unngå å spy men jeg fikk litt brekninger. Det verste var at jeg hadde vondt i halsen og brystet mens det skjedde og etterpå. Fryktelig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastroskopi ja..

Har tatt det en gang og vært med når en annen skulle ta en annen gang.

Jeg måtte først drikke noe for at det ikke skulle "skumme" når de kom ned til magen også måtte jeg svelge noe som skulle bedøve svelget.

Syns ikke det var så veldig ille. Du får brekningsfølelse akkurat når dem går ned forbi svelget, men etterpå er det helt greit egentlig.

Å ang slangen så må jeg si at jeg syns å huske at den var mye tykkere når jeg tok gastroskopi enn når jeg var med å så på. Da så jeg det at slangen egentlig ikke var så tykk i det hele tatt ;)

Syns det var litt ekkelt etterpå når bedøvelsen til svelget begynte å gi seg. Da kjentes det litt ut som om at noen hadde glemt noe i halsen på meg, men ga seg forsåvidt ganske kjapt den følelsen å..

Tror det er veldig normalt å grue seg til denne undersøkelsen, men det er fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...