Gå til innhold

Har ingen jobb når permisjonen min går ut...gå over på dagpenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Får en sønn i desember/januar. Har et vikariat som går ut i slutten av november. Etter det har jeg ingen jobb. Sønnen min kommer til å være for liten,synes jeg, til å sendes i barnehage i desember/januar året etter..og det er heller ikke mange barnehager som har opptak i januar.

Kan jeg søke om dagpenger, og gå hjemme med barnet til jeg får barnehageplass i august, da året er ca halvannet år?

Eller er det noen krav om at man må ha barnehageplass til barn for å få dagpenger??

Er jo ikke sikkert jeg får meg noen jobb da permisjonen min går ut heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få dagpenger ja, men du må jo ha mulighet til å ha barnepass hvis/når du får jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for å være reell arbeidsøker må du være villlig til å ta en jobb på kort frist, - dvs du kan ikke bruke dagpenger til å gå hjemme og passe barnet ditt i månedsvis. Det er trygdesvindel.

 

Riktig støtte for deg er kontantstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke nødvendigvis ha barnehageplass, men du MÅ ha barnepass tilgjengelig om du får tilbud om jobb/kurs.. Du kan ikke takke nei til jobb/kurs pga mangel på barnehage/barnepass, du vil da miste retten til dagpenger og også muligens bli anklaget for svindel av de pengene du allerede har mottatt... Synes det er ufint og misbruk av trygdeordningen å gå på dagpenger om du uansett har null planer om å begynne i noe jobb før 6 mnd etterpå uansett.... Ta ulønnet permisjon slik folk flest gjør!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke ta ulønnet permisjon. Jeg har jo ingen jobb å ta permisjon ifra.

Trenger ikke svare så frekt. Hadde ikke tenkt til å svindle noe som helst jeg. Lurte bare på om det var DET man kunne bruke dagpenger til. Jeg har aldri mottatt dagpenger, så derfor jeg spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha krav på dagpenger må du være reel arbeidssøker, dvs at du må ha tilgjengelig barnepass så du kan møte opp på jobbsøkerkurs osv.

 

Noen nav-kontor er mer arbeidssomme enn andre, her i byen er de helt ekstreme, så den typen trygdesvindel du skisserer ville vært helt umulig (heldigvis!). Har ei "venninne" som prøvde seg og de forlangte at hun møtte på jobbsøkerkurs, hun måtte komme innomm i hytt og pine og vise til hvem hun hadde sendt søknader til osv. De fikset også intervjuer for henne og bare ringte for å fortelle hvor hun skulle møte til intervju.

 

Du trenger ikke ha barnehageplass for å ha krav på dagpenger, men du må ha tilgjengelig barnepass, det holder at en hjemmeværende bestemor e.l. kan trå til når du må på kurs, søknadsskriving, intervjuer og etterhvert får en jobb.

 

Vi andre som har vært i din situasjon har klart oss uten trygdesvindel og har heller spart til å være hjemme i ulønnet permisjon på lovlig vis. Jeg har selv et januarbarn og et februarbarn og har begge gangene vært hjemme til august, har da spart litt hver måned, spart alle skattepenger, feriepenger, bursdagspenger osv og såvidt overlevd et halvt år på kontantstøtta. Det ble noen trange måneder økonomisk, men det var det verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har penger til å gå hjemme jeg...

Jeg bare lurte på, som jeg sa i tråden tidligere.. om DET var et alternativ for bruk av dagpenger.

Da ville det jo være dumt å ikke benytte seg av det hvis det var et alternativ man kunne velge...

men nå har jeg fått svar

slapp helt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier kan du ikke det.

 

Kanskje du kan jobbe helger og kvelder mens mannen din er hjemme med ungen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg fint gjøre..men jeg trenger ikke, da mannen jobber, og vi har mye oppsparte penger.

Gikk hjemme med første barnet i 5mnd i ulønnet permisjon også..men da hadde jeg jobb. Gikk fint det.

Men visste ikke hvordan man eventuelt kunne bruke dagpenger. Og siden jeg ikke er i ulønnet permisjon denne gangen, så tenkte jeg at det kanskje var et alternativ jeg hadde misset.

Men man blir jo slakta som uærlig i det øyeblikket man legger ut en slik innlegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ingen jobb å gå til da jeg var ferdig med min forrige permisjon, så søkte dagpenger. Søkte fra mai og hadde ikke bhg plass før i august.

Det eneste jeg hørt fra NAV i disse mnd var at jeg måtte være med på et "jobbsøker"-kurs. Fikk jobb i slutten av august, som jeg fant gjennom et vikarbyrå.

 

Så jeg hadde søkt om dagpenger, fordi det er faktisk VELDIG sjelden at NAV finner en jobb til deg på så kort varsel. Og skulle det skje, så får du heller bare søke opp en dagmamma eller få noen naboer/familie til å hjelpe deg i en kort periode.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm...

men jeg vil jo ikke at Nav skal finne en jobb til meg.

Jeg vil jo finne en selv...

Ser nesten på det som litt nedverdigene at Nav må finne en jobb til meg. Jeg er jo oppegående nok til å søke meg en selv når babyen begynner i barnehage.

Da klarer jeg meg heller på sparepenger kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon, så legges ikke fødselspermisjonen til grunne ved søknad om dagpenger. Så vet du det. Ergo; hele det året du er i permisjon blir sett på som tid uten arbeid. Og dagpengegrunnlaget blir lavere.

 

Og du får bare hoppe over å svindle. Dagpenger er for de som faktisk VIL jobbe.

 

Vi har noe som heter kontantstøtte i dette landet. Det er for sånne som deg, som ikke vil jobbe.

Og dessuten? Hvorfor vil du ha dette når dere likevel har nok penger. Mye vil ha mer... Blir helt matt, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forøvrig vil jeg jobbe.

men Jeg fikk ikke barn for å sende det fullt i barnehagen når det knappt har fyllt et år..

så da koser jeg meg heller hjemme med barnet på sparepengene mine, til det er stort nok til å gå i barnehage, og jeg kan jobbe.

 

Og hva er det du roper svindel for egentlig?

Jeg lurte bare på om dagpenger var noe man kunne få...Jeg er helt blank på nav-systemet..noe som kanskje tyder på lite svindel foreløpig.

Hvis du kunne fått en tusenlapp ekstra i måneden i "gave", så hadde det vel vært artigere å få det enn å takke nei...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 19:40, bare til opplysning - reglene er nå endret slik at foreldrepenger og svangerskapsrelatert sykdom GIR opptjening til dagpenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtta er for de som vil være hjemme med barnet utover permisjonen.

Dagpengene er for de som ikke har jobb, men som aktivt går inn for å få seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...