Gå til innhold

Trenger hjelp angående lån til kjøp av bolig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har samlet inntekt på 750.000 i året og mine foreldre stiller som kausjonister.

 

Vi har muligheten til å kjøpe tomannsboligen hvor vi bor - i et meget attraktivt område. Vi har en leieboer som ønsker å bo der i uoverskuelig fremtid, men vet at dersom hun ikke vil leie lengre så er det null problem å leie til andre (rett overfor veien for skole, 1.-10. klasse, barnehage og kjøpesenter. Prisen for denne vil være 3.4 mill. Vi får kjøpe av eier utenom marked og risikerer derfor ikke å bli overbydd.

 

Eller skal vi gå for en del av tomannsbolig til 2 mill?

 

Hva tror dere banken vil gi, og hva hadde dere selv følt var riktig? Vi har ikke egenkapital per i dag, men dersom dette blir et problem kan det være at vi får 2-3 hundre tusen i forskudd på arv.

 

Det vi ser for oss er at vi ved å kjøpe tomannsbolig så vil vi på sikt få friheten til å benytte hele huset selv, eller ha en ekstrainntekt av husleie. Det er dessuten drømmeboligen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har samme inntekt som dere og har 2,3 mill i boliglån, selv med beste rente (bare 60% finansiering av bolig) er dette helt på kanten av hva vi kan håndtere.

 

Mye avhenger derfor av hva dere kan få i leieinntekter, dere vil ha over en mill mer enn oss i gjeld! Vi har ingen gjeld utenom, gjeldfri bil, studielånet er nedbetalt osv.

 

Vi har fire barn, to i barnehage og en på sfo, så om dere ikke har så høye utgifter som oss til barnepass og mat/klær frigjør dere selvfølgelig litt kapital. Men jeg ville vært skeptisk til så mye gjeld på så lav inntekt.

 

Med forskudd på arv, en bufferkonto med penger til å tåle et par måneder uten leieinntekter (i overgangen mellom leietakere o.l.) kan dere nok likevel klare det, men da må dere være innstilt på å prioriterer bolig og være villig til å velge bort dyre ferier, merkeklær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vant til å leve nøkternt, så det er ikke det største problemet for oss :)

 

Jeg er svært skeprisk til å få så høyt lån, men mannen min mener at leieinntekter vil gjøre at det ville være det samme som å ta opp 2.3 mill for lån for enkeltdel av tomannsbolig. Den er takstert til 1.9 men jeg ser for meg at budrunden blir heavy.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,4 mill i lån er jo mer enn 4 x inntekten deres.. Selv om dere får låneinntekter er det en stor risiko å ta.. Snakk med banken og se hva de sier, husk at renta er kunstig lav nå og SKAL oppover, regn på hva det vil koste med 8% rente og ta også høyde for et par mnd uten leieinntekter... Først DA kan dere si noe om hvor mye lån dere kan tåle...

Med dagens rente må dere betale ca 16 000 i mnd for et lån på 3,4 mill, med 8% rente er det derimot nesten 25 000 kr.......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...