Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva gjør man her? de fleste bakovervendte setene går bare til 18 kg, noen går til 25 også , men jeg blir litt nervøs når jeg tenker på å ha han motsatt vei, fordi han vrir seg ut av selene uansett hvor stramt det er. Så det er ikke trygt med 5 punkt sele for han. klemme funker ikke, han er mester på låser.

Acta graco logic har ett sete til 25kg, men det fikk kjempetrekk i tester pga utrolig vanskelig å feste, samt for mye skadelige stoffer i setet. vet ikke hvor farlige disse stoffene er i bruk av setet? det viktigste er jo kollisjonsbeskyttelse fra alle kanter og god å sitte i.

Jeg skulle ønske noen hadde testet flere bakovervendte seter opp til 25kg. tørr ikke bare å kjøpe ett sete bare fordi det er bakovervendt heller. jeg vil ha ett sete som kan dokumentere kollisjonsresultater fra godkjente tester.

ettersom han er over vektgrensen hvor han kan sitte i beltestol synes jeg det virker like bra? (selvfølgelig ikke like sikkert i frontkollisjon.)

jeg ønsker linker til seter/tester hvis det finnes og egne erfaringer med både beltestol til 2åringer og bakovevendte stoler FRA 15 kg - 25 kg.

Takk!

Fortsetter under...

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

sjekk denne bloggen. Utrolog bra og med riktig informasjon fra en person som virkelig brenner for riktig sikring av barn i bil. Du burde så absolutt ha sønnen din fortsatt bakovervendt, helst til han er 4. det er det viktigste at han er trggest mulig i en evnt kræsj.

kan forøvrig anbefale britax hiway, britax 2way elite, har selv brukt disse setene og begge er opp til 25kg bakover.

Nå fant jeg bruksanvisningen til setet vårt. har ett acta graco cosmic comfort, ikke den nye S typen. og monterte det bakovervendt i bilen bak meg(mannen kjører og er lang i bena så der går det ikke.)

Nå må jeg montere setet på nytt foran når han har gått opp 3 kg, ettersom setet kun kan stå i baksetet frem til 18 kg, men det bør gå bra.

Synes det er skryteri av produsenten og mene setet passer for barn opp til 25 kg og 5/6 år!

Vår straks 4 åring(september) er nå ca 100-110 cm og hodet går over kanten av setet:( det var nedtur da. Hva mener de at en 4 åring skal måle i forhold til den aldersgrensen de setter liksom? Hun veier nå 20 kg da, så om vi skulle kjøpt ett sete til er det ikke sikkert det hadde vært mye vits? Men det må isåfall være ett sete som er langt i ryggen. Forslag? Har egentlig akkurat bestilt ett kiddy cruiserfix til henne, det er beltestol som fikk veldig bra i siste forbrukertest.

Vi har brukt den forovervendt fra storesøster vokste ut av maxi cosi setet sitt, fordi mannen monterte det skikkelig. jeg har bare ikke trodd jeg skulle fikse og feste det selv, var sikker på at det skulle brukes de røde klemmene på siden, som er ødelagte så hadde egentlig droppet tanken, men nå er jeg stolt! og har bedre samvittighet!

minstemann satt som ett skudd, stolen virke rlitt ustø kanskje, men jeg vet jo at den sitter godt fast.

Litt usikker på hva du egentlig er ute etter, siden du sier 5 punkts seler ikke er trygt for ham, men kan svare deg ang dette med 15 kg og18 kg vektgrense;) Vi var nemlig i akkurat samme situasjon med vår mellomste da hun var 2 år. Hun veide ca 16 kg, og jeg tenkte at, oj, nå må vi finne nytt sete! Så jeg undersøkte masse om dette, men Trygg Trafikk mente jeg ikke burde stresse så mye med en gang, for det var ikke sikkert hun kom til å gå så fryktelig mye opp i vekt med det første. Og de frarådet på det sterkeste å begynne med beltestol, da vektforholdet mellom hode og kropp fremdeles ikke var "riktig" nok til denne type seter, selv om hun nærmet seg vektgrensen. Jeg var skeptisk, men vi ventet med å finne nytt sete. Så, da hun var ca 3,5 år, måtte vi av andre grunner bytte til fremovervendt sete. Da veide hun ennå ikke fullt 18 kg;)

ok, vi skal nå ha minstemann i det bakovervendte setet, så det er størsten på 4 år, 20 kg som skal ha nytt. jeg bare lurer på hvor lenge det går før hun er oppe i 5 kg mer enn nå.

Ettersom hun er for høy for acta graco cosmic (opp til 25kg) lurer jeg på hvilke seter som kan være aktuelle og som er trygge og kommetbra ut i test. altså hun er jo fire år, men jeg vurdere som vi skal forsøkte bakover i enda noen år, eller bare gå rett på forovervendt nå. Hun har en tendens til å bli bilsyk da, men vi har ikke hatt henne bakover etter hun flyttet ut av babystolen sin... nå kjører vi veldig lite bil med unger. men skal på en del lengre turer nå i ferien så vil være på den sikre siden.

Hva ville dere gjort? og hvilke seter ville dere vurdert og hvorfor?

kan man si atom setet er plusgodkjent så er det alltid ett bra valg?

Ok. Da miforstod jeg litt. Trodde det var minsten som skulle ha nytt og at dere vurderte forover beltestol til han;)

Vel, jeg er fanatisk på å ha barna bakovervendt så nært opp mot 4 år så sant det er mulig, men skal du kjøpe nytt sete til 4 åringen, så ville jeg klart gått for en type forvervendt beltestol. Vi har Britax KidFix til våre to eldste. De kan brukes til både isofix eller beltene, og vi er veldig fornøyde med dem. Hadde maxi cosi rodi før vi fikk bil med isofix. Fornøyd med den også. Begge disse har gjort det bra i tester, og barne ser ut til å sitte godt i dem. Enkle å montere. Barnas hus har forøvrig kampanje på en haug med seter nå!

Annonse

Vi er i samme situasjon. Gutten var 2 år og 15kg (snart 3år nå og 17kg) Det er dessverre få bakovervendteseter som går til 25kg

Jeg ble veldig overrasket over testresultatene! Vi kjøpte nemlig akta graco beLogic i vinter, da det har som eneste setet fått puls gull utmerkelsen (svensk test som KUN ser på sikkerhet).

At setet blir trekt så mye for at det er vanskelig å montere er meg helt uforståelig.

http://www.gracobaby.se/sv_SE/product/8R99/MNR/

- Vi bruker lenger tid en disse 40sek, men det er fordi vi strammer bilbeltet mye strammere. Men vanskelig kan det ikke sies å være. Men jeg bruker vel ikke mye mer tid på dette en besafe setet i andre bilen, som har isofix.

Farlige stoffer derimot, det kommer man ikke unna med, men jeg veit ikke helt hva det betyr :-S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...