Gå til innhold

Hvor mye netto inn hver mnd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye har dere som familie netto inn hver mnd? Da tenker jeg totalt med lønn, barnetrygd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lønn ca 18.000 + sambo ca 20 + barnetrygd. Ja, nesten 40.000 kr. Noen ganger mer, andre litt mindre. Jeg har en jobb med mulighet for mye x-tra jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jo netto noe de fleste bruker galt, så jeg svarer for det som de fleste regner som netto. Altså etter skatt. Netto er egentlig før skatt, men etter fradrag som pensjonssparing osv.

 

Jeg: 24 500 kr

Han: 31 000 kr

Barnetrygd: ca 3900 kr

 

Totalt: 59 400 kr

 

Likevel går vi nesten i null. Det er sinnsykt dyrt med mange barn, spesielt når de begynner å bli store. Går 7000-8000 kr i måneden bare på SFO og bhg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 30 000,-, og det er godt :) (Lønn, AAP, Bidrag, barnetrygd og alt sånt tilsammen).

 

Er alene med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

netto er ikke før skat, men ETTER skatt og alt sammen. BRUTTO er før skatten er trukket fra.

 

Netto er nemlig det du sitter igjen med til å bruke :)

 

Tror du skal lære deg selv forskjellen på brutto og netto, nn 16:26 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 25 000 inkl bidrag og barnetrygd, mannen har hva han ønsker å ta ut.. eget firma.. han betaler stort sett regninger .. har ikke peiling.. det går myyye penger.. men har svært hus og fire, snart fem barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to barn og to utleie enheter.

 

Netto for meg = 27500

Netto mannen = 27000

Barnetrygd to barn ca = 2000

Utleieinntekt 1 = 5500

Utleieinntekt 2 = 3700 (egentlig ca 5000, men her må vi betale 28% skatt)

 

Tilsammen netto lønn og barnetrygd = 56500 + Netto utleieinntekt 9200 = Netto inn hver mnd 65700 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Netto = etter skatt. Brutto før skatt.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Brutto

 

Brutto er en modifiserende benevnelse som benyttes for å angi at en enhet beskrives før fratrekk. Brutto brukes ofte i sammenheng med netto som betyr etter fratrekk.

 

Etter fratrekk er etter skatt.

 

 

http://www.stbab.com/dagens-ord-bruttonetto/

 

Veldig mange blir usikre når det blir snakket om brutto og netto. Jeg tenkte jeg skulle prøve å gi dere en regel slik at dere aldri mer trenger å være i tvil om hva som er hva.

 

"Brutto: Brutto er før fratrekk. Det vil feks kunne betyr den lønnen du har før du trekker fra skatt og andre fratrekk.

 

Netto: Det som er igjen etter at skatt og fradrag er tatt bort. Netto = Naken, altså det som er igjen når klærne er skrellet av. (Håper det kan hjelpe de som er i tvil med å huske forskjellen)."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis ulike definisjoner da. Vi bruker denne:

 

"nettoinntekt, tidligere skatterettslig uttrykk for skattepliktig inntekt over et år etter fradrag for utgifter."

 

Skattepliktig inntekt, altså inntekt som man skal betale skatt av, men ETTER fradrag for utgifter.

 

Eller for å bruke regjeringen sine egne forklaringer:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/1996/nou-1996-9/19.html?id=340449

 

"Bruttoinntekt. Skattemessig definisjon: Summen av skattepliktige inntekter før fradragsposter. Bruttoinntekt minus fradrag gir nettoinntekt."

 

Altså nettoinntekt er det som står igjen fra bruttoinntekten er blitt trukket for fradrag, men IKKE for skatt. Jeg er mattelærer, så tror jg har en viss peiling på hva jeg snakker om her ;)

 

Sidene du oppgir link til har tydeligvis misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter din egen link 17:42, står det ganske klart at netto er etter fradrag. Det betyr etter skatt.

 

"nettoinntekt, tidligere skatterettslig uttrykk for skattepliktig inntekt over et år etter fradrag for utgifter."

 

... søte deg ... for en hersketeknikk å bruke når du i tillegg har helt feil svar. Det er greit å ikke forstå, men netto betyr etter fradrag = etter skatt, som din egen link viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du tar fortsatt feil søte deg ;) Les skikkelig:

 

"skattepliktig inntekt... ETTER fradrag for utgifter". Altså når fradrag for utgifter er trukket i fra, så er netto det man skal betale skatt av. Man betaler nemlig ikke skatt av brutte-lønnen, men av nettolønnen, altså etter fradrag. Skatt regnes ikke som fradrag. Du kan jo også se på regjeringen sin egen definisjon som jeg la ut link til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har utbetalt ca 42 000,-

Jeg har utbetalt ca 24 000,-

Barnetrygden utgjør 970 x 2

 

Det utgjør vel til sammen ca 68 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnetrygd: 2000kr

 

Han: Lønn: 35 000 kr (varierer veldig fra 30-60 tusen avhengig av overtid etc)

 

 

Jeg: Trygd: 14 000 kr

 

 

 

52 000 kr blir vel det da...

 

Når jeg begynner å jobber blir det nok mer ja..men synes trygden hjelper på mye:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn ca. 16 000 etter skatt

Barnetrygd 1940

Bidrag 1040

Stønad til b.t 1490 (unntatt juli) = 20470

 

Alene med 1 barn - lever greit fordi jeg eier leilighet og vi bor billig i en liten by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans lønn: 34 000

Min lønn: 17 100

Barnetrygd 3 barn: 2 910

Kontantstøtte: 3 300

Studielån: 5 000

= 62 310

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...