Gå til innhold

"...bare det er friskt/velskapt"..?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så mange ganger har jeg hørt dette, og jeg blir mer og mer undrende.. Hva om det ikke er helt friskt da? Hva er egentlig velskapt? Uansett hvor mange UL vi tar, kan vi jo ikke vite sikkert at barnet ikke har en sykdom? Hvor går grensa på velskapt/ikke velskapt? Hvorfor skal barnet ikke kunne være friskt/velskapt? Da må vi jo gi barnet mer omsorg og gjøre det beste ut av livet?

Merkelig at man kan si sånn om et barn som ikke er født engang.. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier dette selv jeg når noen spør om jeg helst vil ha gutt eller jente.. Det som betyr mest er jo at barnet faktisk er friskt. For barnet sin del! Ønsker jo bare det beste for ungen min. Men om (bank i bordet) det ikke skulle være det så gjør man jo det beste ut av situasjonen og prøver å gi barnet et så godt liv som mulig.

Er da ikke ment som at du ikke vil ha ungen om alt ikke "er som det skal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nok det er du som er merkelig og rar, når du undrer deg over at folk ønsker seg et friskt barn. At ikke alle barn er det når de blir født er nå så, da gjør man det beste ut av det. Men at folk ønsker seg et friskt barn, ja det vil jeg tro de fleste gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du dum hi? Ønsker du at barna dine skal bli syke? nei. Du ønsker deg at de skal få være friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er rar. Selvsagt ønsker man seg et friskt/velskapt barn. Det er helt naturlig.

Blir det ikke et friskt/velskapt barn får de fleste en sorgreaksjon, for deretter å gi barnet sitt best mulig omsorg.

Grensen går jo selvsagt ved diagnose/syndrom. Et barn med Down er foreksempel ikke friskt/velskapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme som deg, helt til to av mine nærmeste fikk motsatt beskjed.. barnet kommer ikke til å være levedyktig! Vel begge fødte sine barn ene i uke 30 andre i uke 41! Vondt å se sine nærmeste i en sorg, og det å se små babyer dø.

Etter dette, så tenker jeg JA, BARE Det er velskapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du, jeg er enig med hi på en måte.

Jeg svarer ALDRI "bare det er friskt og velskapt"

Hva om det ikke er helt friskt? Kan selvsagt være en bagatell, men likevel et lyte i folks øyne...

Man blir jo like glad i barnet selv om det har en skavank eller noe mer alvorlig.

Tror jeg hadde slitt med verdens svarteste samvittighet om jeg hadde uttalt dette og så viste det seg at noe feilte babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med det å gjøre 13:40

Snu på det. Ønsker ikke du å ha helsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker selvsagt at både jeg og ungene mine er friske og raske!

Men derfra å si feks. Det betyr ikke noe om det er gutt eller jente, bare det er velskapt.. Noe som er veldig vanlig å si.

Det betyr jo da at dersomdet ikke et det så er det liksom ikke velkommen...

13.40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du tolker det dit hen at det ikke er velkomment om det ikke er friskt?? Det er jo å spinne på "historien".. Ønsker da kun at barnet skal bli friskt...Finnes jo ikke noe mer naturlig enn det, å ønske det beste utgangspunktet for barnet sitt. Det er da ikke noe mindre velkomment om det ikke er friskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker det, men jeg sier mitt håp er at hun er frisk.

Men jeg håper på det for jeg vil det beste for henne, men jeg sier også hun blir som hun blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ønsker jeg mer et friskt og velskapt barn, noe annet ville vel vært ganske unaturligt. Men selvsagt hadde jeg tatt meg av og elsket et hvilket som helst barn som kom ut av meg, uansett sykdom..

Når man vel har fått et friskt og velskapt barn og man da sier at man ikke ønsker at barnet skal skade seg eller få en alvorlig sykdom, tenker du da HI at disse foreldrene ikke ville hatt noe mer med barnet å gjøre dersom det skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke jeg som sier dette om mitt barn da, men vi har tre jenter, og først fikk jeg kommentarer som: åååå, kanskje endelig det kommer en gutt? Jeg ønsket meg begge deler, men kanskje ekstra en jente faktisk, så for meg var det det samme.. Og nå som jeg vet det kommer en jente, så får jeg høre: jaja, det er det samme hvilket kjønn det er, bare det er velskapt/friskt... Merkelig synes jeg, jeg er jo overlykkelig..!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv mistet tvillinger i slutten av svangerskapet, og alle komenterte "bare de er friske", ene en frisk jente, og den andre en gutt med påvist downs, og uansett hvem av dem som ville hatt best i livet så var det vondt å miste dem.

Så ble jeg gravid igjen, og nok en gang kom komentaren dems, svaret mitt: Nei, bare de overlever!, for klart, man ønsker jo det beste for barnet/barna sitt/sine, men man elsker/savner ikke barnet fordi om det er handikapp i bildet. Og så kom sønnen vår, nå er han et år, og klarer enderlig å løfte hodet og skulder parti fra gulvet, dette er STORT for oss, for hva så oom han har handikapp, og sitter i rullestol (høyre benet er så lite at det rekker ned til venstre kne), han overlevde! Og vi har fått bli kjent med han, vi veet at tilstanden hans kan forværres når som helst, vi vet han når som helst kan dø fra oss, men han er fortsatt sønnen vår, og like elsket som om han hadde vært frisk, om ikke høyere elsket!

Når venninner av meg forteller at de er gravide, så sier jeg at vi får håpe det beste for barnet, da "kritiseres" hverken de som foreldre, barnets helse eller noe annet. Og venninner jeg har sagt dette til smiler opp og er glad det sies slik, men klart, de vet jo hvilke "situasjon" vi sitter i, og de kjenner jo sønnen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, HI. Jeg får også høre den strofen en del og som du sier, så er det på ingen måte sikkert at barnet som kommer er velskapt (hva en nå legger i det?) og friskt. Jeg pleier å svare at det går nok bra om det ikke er det også, bare det lever.

Jeg tror dette er noe som henger igjen fra gammelt av da det var synd og skam og få barn som var syk eller skadet. Vi skal ikke mange generasjonene tilbake før det var slik. Og så ønsker vi oss vel alle friske og sunne barn i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK nå MÅ du gi deg også.

Dette er politisk korrekt tenkning som har blitt helt ut av kontroll. Selvfølgelig har man lyst på et velskapt og friskt barn, kødder du?

Det betyr ikke at en syk barn/ barn med diagnose ikke blir velkommen, men bare at det er selvfølgelig til å ønske at barnet er frisk.

Hvis man sier de ønsker seg gutt eller jente så er det feil, hvis man sier de ønsker seg et velskapt barn så er det feil nå også? Snart blir det til at man ikke får lov til å si at man har lyst på barnet i det hele tatt - kan hende det fornærmer noen det også. Da kan vi alle bare gå og late som om vi ikke er gravid engang så at ingen blir fornærmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til et hjertebarn svarte jeg friskt og velskapt når jeg ventet nummer to.

Det er en påkjenning for hele familien med uro og frykt, men det er også vondt for barnet med operasjoner og nedsatt livskvalitet.

Klart man håper friskt og velskapt, det er vondt for barna med sykdom, lyter! Når man har et barn under året på operasjonsbordet, vet man hva det dreier seg om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

Jeg skjønner veldig godt hva du prøver å formidle, og jeg signerer deg, 13:40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lov å ønske seg et velskapt/friskt barn.

Jeg har selv jobbet med barn med forskjellige diagnoser og det betyr ikke at man ikke ønsker dem selv om de ikke er helt friske men man ønsker alltid de beste forutsetninger for alle barn.

Det er ingen hemmelighet at med barn med "diagnoser" følger det ofte større kamper og et liv ofte fylt med mange kvaler. Det betyr ikke at man ikke ønsker dem, det betyr ikke at man ikke kan få et godt liv med dem o at de ikke kan få et godt liv men det handler om at man alltid ønsker det beste utgangspunkt for de små.

Livet med disse barna gir mange mange gode erfaringer og verdier men hadde jeg kunne gjort disse barna "friske" så hadde jeg villet gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, du legger nok mye mer i det enn det andre gjør. Alle ønsker seg vel velskapte/friske barn? Og er de ikke det så tar en ansvar og gjør det beste ut av det. Den kommentaren som du referer til pleier mange å si når de blir spurt om preferanser ang kjønn.

Merkelig hvordan en kan fundere så mye på en helt vanlig kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg friske og velskapte barn fordi jeg ikke ønsker alt det vonde som følger med handikappede eller syke barn.

Jeg kjenner flere foreldre som har barn med diagnoser.Noen har mistet barn til diagnosen,endre venter på det hver eneste time av hver eneste dag.

Man ønsker jo virkelig ikke å ha det slik? Det gjør vel ingen av oss.

Det er ikke dermed sagt at ett barn med diagnoser ikke ville blitt elsket.Man skulle bare ønsket at barnet var friskt slik at barnet slapp smerter å at familien slapp all uroen og frykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i svært nær familie både fysiske og psykiske utviklingshemminger i tillegg til at jeg har jobbet i helsesektoren med PU og psykiatri i mange år, så jeg vet litt om hvor tøft det er å ha barn som ikke er som andre, og det er klart jeg ikke ønsker det for barnet mitt?

Men nå er det ikke jeg som sier det da. Det er andre som sier det til meg, og det er jo "sånn man sier", men det skurrer veldig for meg. Jeg kunne aldri sagt det til andre, det er jo hundre andre ting å si...

Kanskje jeg ikke har godt av permisjon, og har for god tid til å tenke på slike ting, ikke vet jeg..

Litt morsomt å lese reaksjonene deres også da. Noen har en tendens til å dra hele greia ut av sammenheng, men kanskje det er jeg som uttaler meg uklart..? Alle ønsker seg vel friske barn, og alle tar vel godt imot barnet uansett og gir det best mulig pleie dersom det trenger det? Det er selve setningen, hvor mange ganger jeg har hørt den :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...